שתף קטע נבחר

המעצמה השלישית: מה רוצה יאהו?

בעוד עולם האינטרנט עסוק במאבק הענקים בין גוגל למיקרוסופט, משקיעה יאהו, חברת האינטרנט הוותיקה והפופולרית, מאמצים רבים כדי להפוך לענקית בפני עצמה. אמנם לאחרונה היא חזרה בה מתוכניות גרנדיוזיות להפיק תכני טלוויזיה באופן עצמאי, אבל הכיוון ברור: להפוך למעצמת מדיה, שתדבר אל הגולשים בכל ערוץ אפשרי - המחשב האישי, הטלוויזיה והטלפון הסלולרי

לפני כשבועיים ביצעה יאהו מהלך שכל אתר אינטרנט חושש ממנו: היא שינתה את עמוד הבית שלה. אין מדובר בסתם עמוד בית. מדובר בעמוד הנצפה ביותר בארה"ב. בחודש שעבר, לדוגמה, ביקרו באתר 105.4 מיליון אמריקנים, לעומת 92.8 מיליון אמריקנים שביקרו באתר MSN , ו-92.1 מיליון אמריקנים שביקרו בגוגל. כן, יש מקומות שבהם גוגל עדיין נותרה מאחור.

 

השינוי של עמוד הבית, הראשון זה 18 חודשים, הוא יותר משינוי עיצובי. יאהו נערכת, מציבה את הכלים ומתכוננת לקרב הגדול שאליו היא נכנסת יחד עם שתי חברות התוכנה והאינטרנט הגדולות בעולם: מיקרוסופט וגוגל. נראה שבחודשים האחרונים המאבק בין גוגל ומיקרוסופט כל כך העסיק אותנו, עד שלרגע שכחנו שיאהו, חברת האינטרנט הוותיקה כל כך, עוד לא אמרה את המילה האחרונה.

 

"סתם עוד אורקל היררכי נדחף"

 

בדומה לגוגל, גם את יאהו הקימו שני דוקטורנטים מאוניברסיטת סטנפורד, ג'רי יאנג ודייוויד פילו. השניים העלו לרשת בסוף 94' אתר שהציג את רשימת האתרים המועדפים עליהם. תוך זמן קצר הפכה הרשימה הזו למדריך אתרים לוהט, אותו חיפשו מיליונים. ב-1995 החליטו השניים לשנות את שמו של המדריך ל-Yahoo , ראשי תיבות באנגלית של "סתם עוד אורקל היררכי נדחף" (Yet a Nother Hierarchial Officious Oracle). לקראת סוף אותה שנה הם הצליחו להכניס לכיסם כמיליון דולר מפרסום. הם הרגישו שעלו על משהו, והשאר הוא היסטוריה.

 

ההנפקה של יאהו בבורסה נחשבת, יחד עם הנפקת חברת נטסקייפ, למכת הגונג שפתחה את חגיגת הדוט.קום. המניה של יאהו זינקה לשמים, ובעידן שבו מייסדי גוגל עוד לא הכירו זה את זה וביל גייטס רק למד להכיר את האינטרנט, יאהו הייתה ענקית האינטרנט היחידה והבלתי מעורערת.

 

אבל גם החגיגה הזו נגמרה. הבועה התפוצצה ואיתה מניית יאהו. לחברה, כמו לשאר התעשייה, התברר שלא מספיק שאתה אתר יעד פופולרי, אתה צריך גם, ואולי בעיקר, להראות רווחים שיצדיקו את המחיר שבעלי המניות משלמים עבור המניה שלך.

 

לא רק חיפוש

 

באפריל 2001 ביצעה יאהו מהלך מכריע בתולדותיה. היא מינתה את טרי סמל, שעבד 24 שנים בחברת המדיה וורנר ברדרס, למנכ"ל. סמל לא היה יכול להיכנס לתפקיד בתקופה גרועה יותר. באותם שבועות פרסמה יאהו אזהרה לפיה תחזיות ההכנסות שלה לרבעון הראשון של השנה, שעמדו על 230 מיליון דולר, עומדות להתבדות. תחת זאת, החברה תכניס לקופתה רק 170 מיליון דולר. במקביל היא הודיעה כי תפטר 12 אחוזים מכוח העבודה שלה.

 

כבר עם היכנסו לתפקיד, היה ברור שלסמל תוכניות גדולות. חמש שנים אחר כך, אפשר לומר שחלק גדול מהיעדים שסמל סימן, הוא כבש, ועל אלו שטרם כבש הוא עדיין לא מוותר. סמל ראה ביאהו לא רק חברת אינטרנט שעוסקת באינדקסים ויש לה פורטל משוכלל, אלא גם חברת מדיה לכל דבר ועניין. לכן, מעבר להשקעה בחיפוש, החלה החברה להשקיע בקהילייה, בתוכן מולטימדיה ובהתאמה אישית.

 

השקת עמוד הבית החדש פונה אל המרכיב הרביעי ברשימה: התאמה אישית. בשנים האחרונות הפכה יאהו למפלצת תוכן, שהקושי המרכזי בהתמודדות איתה הוא איתור התכנים והתאמתם לגולש. עמוד הבית החדש אמור לפתור את הבעיה הזו. הוא בנוי כך שהתכנים הבולטים של יאהו יוצגו בו, הוא מאפשר למשתמשים לבצע התאמות אישיות לסוג התכנים שמעניינים אותם (הגולש יכול לבחור, ברמה גבוהה של גמישות, את סוג התכנים ואת הדרך שבה יוצגו בפניו בעמוד הבית), והוא בנוי על טכנולוגיית Ajax הסקסית, שמשגעת את האינטרנט (טכנולוגיה חדשה יחסית, מהירה וחלקה, להצגת תכנים).

 

רכישות נוספות

 

שאר המרכיבים בתוכנית של סמל החלו גם הם לקבל מענה. החברה השקיעה סכומי כסף גדולים ברכישת חברות המתמחות ביישומים קהילתיים.

 

במהלך 2005, לדוגמה, היא השיקה ערוץ מוזיקה חדש, רכשה את חברת פליקר, שפיתחה יישום לשיתוף ותיוג תמונות, השיקה את הרשת החברתית שלה "יאהו 360", רכשה את חברת Upcoming.org, שפיתחה יומן רשת לאירועים חברתיים, ובסוף השנה רכשה את Del.icio.us, שפיתחה יישום לשיתוף ותיוג אתרים מועדפים.

 

בכך מיצבה יאהו את עצמה כמטרת ענק לכל מי שמתעניין ברשתות חברתיות, החלפת דעות, תמונות, קובצי וידיאו ועוד. הוסיפו לכך את העובדה שגולשי יאהו פתחו בשנים האחרונות מאות מיליוני תיבות דואר אלקטרוני והורידו את תוכנת המסרים המיידיים שלה מאות מיליוני פעמים נוספות, והתחלתם להבין את סוד המשיכה של החברה.

 

תחרות מול גוגל

 

וישנה כמובן גוגל, אותה גוגל שמציקה לכל התעשייה, שנתוני הצמיחה שלה מבהילים את כל המתחרות שלה. התחרות מצד גוגל כה עזה, עד שלפני כמה חודשים צוטט בכיר ביאהו כמי שאומר שבחברה החליטו לוותר על שוק החיפוש בשל הדומיננטיות של גוגל. כמה ימים לאחר מכן, הציטוט הוכחש.

 

ועדיין, בתחום החיפוש יאהו מפגרת אחר גוגל. מנתוני חברת נילסן נטרייטינגס עולה, כי בחודש מארס 2006 נעשו 2.9 מיליארד חיפושים באמצעות גוגל, ורק 1.3 מיליארד חיפושים באמצעות יאהו.

 

למרות זאת, יאהו אינה מוותרת. כדי להמחיש עד כמה היא רצינית בתחרות מול גוגל, היא חשפה מערכת עצמאית לפרסום, בה השקיעה עשרות מיליוני דולרים, כדי שתוכל להילחם על נתחי שוק הפרסום הרותח באינטרנט. ביאהו טוענים שהמערכת החדשה, שתושק ברבעון השלישי של השנה, תניב לחברה יותר הכנסות ותביא יותר לקוחות ממערכת ה-AdSense האגדית של גוגל. וזה לא שיאהו לא מכניסה כסף מפרסום. הכנסותיה ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ביותר מ-1.5 מיליארד דולר – כמיליארד מתוכם נבעו מפרסום.

 

יאהו יכלה לרכוש את גוגל

 

אגב, בימים האחרונים נטען כי יאהו יכלה לרכוש את גוגל בתקופה שבה גוגל הייתה שווה רק כמיליארד דולר. לטענת סמל, גוגל לא באמת רצתה למכור את עצמה ליאהו, והראיה היא שבעת השיחות בין הגופים קפץ לפתע המחיר ממיליארד דולר ל-3 מיליארד דולר. לא מן הנמנע שכיום יאהו הייתה מוכנה לשלם יותר מ-3 מיליארד דולר כדי לסלק את גוגל – שנסחרת לפי שווי של 110 מיליארד דולר – מדרכה.

 

מי שעוד איחרה את המועד האחרון לביצוע הרכישות היא מיקרוסופט. באחרונה פרסם העיתון הבריטי "פייננשל טיימס", שמיקרוסופט פנתה אל יאהו בגישושים ראשונים במטרה לבדוק האם היא מעוניינת להעמיד את עצמה למכירה. התשובה של טרי סמל לא איחרה לבוא: אין סיכוי.

 

הלחץ מגוגל לא היה הדבר היחיד שהציק ליאהו בשנה החולפת. כמו גוגל, גם יאהו מסתבכת בפרשיות שונות בסין, ובאופן חמור בהרבה. החברה התעקשה למקם חלק משרתי הדואר האלקטרוני שלה בגבולות סין. במהלך 2005 היא העבירה לשלטונות הסיניים פרטים על אזרחים סינים, בהם עיתונאים, שהואשמו בהתנגדות למשטר המקומי, כלומר בהדלפת "סודות מדינה".

 

בעקבות המידע נשלחו המתנגדים לכלא לתקופות מאסר ממושכות. יאהו טענה שבסך הכל עשתה מה שהיא מחויבת לו על פי החוק המקומי. תירוצים אלו לא עזרו לשכנע רבים בארה"ב, בהם גם מחוקקים, שסבורים שיאהו משתפת פעולה עם הגרועות שבדיקטטורות.

 

גם בטלוויזיה, גם בטלפון

 

אבל הצרה הגדולה מכולן של יאהו אינה תדמיתית, כי אם עסקית. בחודשים האחרונים התברר שהתוכניות שלה להפוך לענקית מדיה בזכות עצמה הסתבכו וכשלו.

 

בנובמבר 2004 שכרה יאהו את שירותיו של לויד בראון, מנהל בכיר ברשת הטלוויזיה ABC. את פעילות המדיה שלה, על עובדיה, היא העבירה לסנטה-קלרה למבנה ששימש את אולפן הסרטים MGM. החברה הכריזה על כוונתה להפיק תוכניות, סדרות, טורים אישיים ואפילו מהדורת חדשות. המהלך התקבל ברגשות מעורבים בקרב עובדי יאהו, שעל ראשם הוצנחו מנהלים מרשתות הטלוויזיה CBS ,FOX ואחרות. חלקם אף התפטרו במחאה.

 

התוכניות היו אכן גרנדיוזיות. בראון הסביר כי יאהו מסוגלת לבצע התאמה אישית של תוכני הווידיאו המועדפים על הגולשים שלה, שבכוונתה לא רק לעשות טלוויזיה אלא לעשות טלוויזיה טובה יותר. למעשה, הכריזה יאהו על כוונתה להפוך לאולפן הפקות עצמאי.

 

נסיגה מביכה

 

ההצהרות היו מוקדמות מדי. לפני כחודשיים הודיעה החברה כי היא חוזרת בה מכוונתה להשקיע סכומי עתק בפיתוח תוכן עצמאי. הסיבות לנסיגה המביכה רבות. אחת מהן היא שעלויות הפקת תוכן עצמאי איכותי הן גבוהות במיוחד (כאילו שלא ידעו זאת קודם). סיבה שנייה היא שיאהו חששה כי חברות המדיה, שעד עתה ראו בה שותפה בולטת להפצת התכנים שלהן, יראו בה מתחרה ויעדיפו להעביר את תכניהן לגוגל, שהכריזה כי אין בכוונתה להפיק תוכן עצמאי.

 

אבל מי שחושב שיאהו ויתרה על המאוויים שלה בתחום הטלוויזיה, לא מכיר את יאהו. לחברה חזון מפורט ומקיף המתאר איך היא נדבקת לצרכן והופכת אותו מכור לשירותיה.

 

Yahoo Go

 

במוקד החזון נמצאת פלטפורמה טכנולוגית שאותה מכנה יאהו בשם Yahoo Go. באמצעות "יאהו גו" יכול הצרכן (בינתיים רק בארה"ב) להשתמש בטלוויזיה כדי לגשת אל אלבום התמונות שלו – שנמצא ביאהו כמובן – אל שירות השמעת שירים ועוד. במקביל רכשה יאהו את חברת Meedio, שפיתחה תוכנה ההופכת את המחשב האישי למכשיר וידיאו דיגיטלי (DVR) המסוגל להקליט אל הדיסק הקשיח תוכניות טלוויזיה. כמה זמן יחלוף עד שיאהו עצמה תשיק תוכנת DVR? מאוחר מדי – עד שהספקתם לענות, יאהו כבר השיקה תוכנה שכזו.

 

בראשית השנה הכריזה החברה ששירותיה דוגמת דואר אלקטרוני, תוכנת מסרים מיידיים, שיתוף תמונות, לוח שנה ועוד יהפכו זמינים גם בטלפונים סלולריים. צירוף מקרים? ממש לא. יאהו, כמו מיקרוסופט, רוצה לבלות עם הלקוחות שלה כמה שיותר ולהציע את השירותים שלה בכל מקום שבו הם נמצאים – בטלוויזיה, בטלפון הסלולרי או במחשב האישי. התוכנית שלה היא למצב את עצמה כצינור שמעביר תכנים עשירים אל עשרות מיליוני גולשים. בדרך היא כמובן מתכוונת לגזור קופון.

 

זה לא יעבור לה בשתיקה. מיקרוסופט השקיעה סכומי כסף ניכרים כדי להיכנס אל הסלון הביתי באמצעות מכשירים דוגמת "מדיה סנטר" וקונסולת המשחקים שלה, Xbox. גם אינטל מנסה לכבוש את הסלון הביתי באמצעות פלטפורמה טכנולוגית אותה היא מכנה בשם Viiv. ועוד לא דיברנו על גוגל, שמאגפת אותה מצד החיפוש, על eBay , שרכשה לפני כמה חודשים את סקייפ (כן, גם eBay בתמונה), ואפילו אמאזון, שפיתחה מנוע חיפוש מוצלח ביותר A9.com, עוד לא יצאה מהתמונה.

 

בשלב זה קשה לראות מי יוצא מהמאבק הזה כשידו על העליונה. לכל חברה היתרונות שלה, לכל חברה עשרות ומאות מיליוני גולשים נאמנים. למרות זאת, ליאהו יש שני יתרונות שאין לאף אחד אחר בתעשייה: הניסיון העצום שצברה במשך 12 שנות קיומה וקשרים בעולם המדיה. בקרב הזה מדובר בשני יתרונות שאין לזלזל בהם.

 

לא משקיעים בגולש הישראלי

 

יאהו זכתה בעבר לעדנה בישראל והייתה אחד האתרים הפופולריים בקרב הגולשים. ב-2001, לדוגמה, קבע סקר TIM שכ-32.7 אחוזים מהגולשים בישראל ביקרו באתר יאהו, עובדה שהציבה אותו כאתר הרביעי בפופולריות בארץ. בראשית 2002 ירד שיעור הגולשים הישראלים המבקרים באתר ל-31.9 אחוזים, ומאוחר יותר באותה השנה צנח ל-20.5 אחוזים. בשנים 2003-2004 נרשמה יציבות סביב 20 אחוזים, ובאמצע 2005 נרשמה ירידה נוספת ל-16.3 אחוזים. בסוף 2005 רשמה יאהו התאוששות קלה כאשר 16.7 אחוזים מהגולשים דיווחו כי ביקרו באתר החברה.

 

הסיבות לנפילה המתמשכת בפופולריות של יאהו ברורות. יאהו אינה משקיעה כלל בגולש הישראלי. בעבר היה בישראל נציג של החברה, ואולם לאחר התפוצצות הבועה הוחלט לוותר על תפקידו. כיום, בניגוד לגוגל ומיקרוסופט, אין לחברה כל נציג הפועל בשטח. תכניה של יאהו אינם מתורגמים לשפה העברית ואינם פונים אל הקהל הישראלי, שככל הנראה נחשב קטן ובלתי חשוב בעבור קברניטי החברה.

 

למעשה, חלק ניכר משירותיה "אינם אוהבים" את השפה העברית. כך, לדוגמה, תוכנת המסרים המיידיים של יאהו אמנם מציגה עברית, אך לעתים העברית מתהפכת לה. גם ניסיון לשלוח דואר אלקטרוני בשפה העברית משירות הדואר של יאהו עשוי לגרום לצרות, אם תיבת הדואר של מקבל ההודעה אינה נמצאת ביאהו עצמה.

 

למרות זאת, יאהו חביבה במיוחד על אנשי הכלכלה המקומיים, שנעזרים בפורטל הכלכלי המעולה שלה. אלא שגם עובדה זו עשויה להשתנות. באחרונה השיקה גוגל פורטל פיננסי משל עצמה, ואם הוא יצבור פופולריות, הראשונה לסבול מכך תהיה יאהו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יאהו! בדרך למעצמת תקשורת
צילום איי פי
טרי סמל, מנכ"ל יאהו
צילום איי פי
מומלצים