שתף קטע נבחר

התפרעת בהסעה? מחר תיסע רק עם אמא

מודל חדש, שכבר נוסה בהצלחה בבתי הספר בעמק יזרעאל, מנסה להתמודד עם מה שנחשב גזירה משמיים: אלימות התלמידים בהסעות. לפי המודל נהגי ההסעות הם שידווחו על מקרי האלימות למוקד בבית הספר. תלמידים שיתפרעו לא יעלו להסעה למחרת בלי אמא, אבא, סב או דוד. וזה עובד

האם נהגים המסיעים תלמידים ברשויות המקומיות ידווחו על מקרי אלימות בדרך לבתי הספר? פרופ' חיים עומר, מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל-אביב, יחד עם המרכז לניהול תהליכי קונפליקט ושינוי (שתי"ל) מציעים שהרשות המקומית תהפוך לסמכות בטיפול באלימות. לפי ההצעה נהגי ההסעות יעצרו את רכבם, יזהו את התלמידים שהיו מעורבים במקרי אלימות ויודיעו על כך למוקד בבית הספר.

 

התוכנית תובא לדיון בוועידת השלטון המקומי השנייה של בית הספר לממשל ולמדיניות באוניברסיטת תל אביב והחברה למשק וכלכלה בנושא 'אלימות נוער – לא גזירה משמיים' שתתקיים ביום שלישי.

 

המודל המוצע מתבסס על מספר בתי ספר שאימצו את התוכנית. במועצה האזורית עמק יזרעאל, שמיישמת את המודל, נרשמה ירידה משמעותית במספר מקרי האלימות במהלך הנסיעות לבית הספר. נהגי הסעות התלמידים עברו קורס קצר, כיצד לבצע את הפעולות הדרושות בעת קטטה או במהלך מעשה אלים שמתרחש בנסיעה.

 

במקביל בית הספר, באישור ובתמיכת הרשות המקומית, הודיע להורים שעליהם לדאוג לכך שבתקופה הקרובה התלמידים שהיו מעורבים במקרי אלימות יהיו חייבים במלווה שיביא אותם להסעה. הורים שהתנגדו לכך, קיבלו הודעה על כך מן הרשות המקומית. שיתוף פעולה זה הביא לירידה תלולה של אלימות בהסעות תוך זמן קצר מאוד.

 

"אלימות בהסעות היא תופעה נפוצה ביותר, ולעתים קרובות מתייחסים בבתי הספר לתופעה כמכה משמיים שאין לה פתרון. זאת משום שההסעות אינן נמצאות בפיקוח ישיר של בית הספר", הסביר פרופ' עומר. לדבריו "בפעולת תאום בין הרשות המקומית לבין בית הספר, ניתן להפסיק את האלימות בהסעות עד מהרה. הפעולה נעשית על ידי הנחייה לנהגים".

 

הסרת מעטה הסודיות ואימוץ השקיפות

 

השלטון הקהילתי הוא הגוף המארגן את המאבק באלימות נוער מבחינת תאום והפעלת הסוכנויות והקבוצות השונות הפועלות ביישוב. כחלק מנייר העמדה גיבשו בשלטון המקומי מספר עקרונות למלחמה באלימות 'עקרונות המאבק הבונה'. המושג המאחד העומד בבסיס העקרונות הבאים הוא המושג של "מאבק בונה".

  

העקרונות כוללים: הפגנת נוכחות והשגחה מתמדת בבתי ספר או אזורים מועדי אלימות. כמו כן, גיוס תמיכה רחבה ובניית בריתות. קשר בין ההורים, לבתי הספר, למשטרה ולגורמים בשלטון המקומי, הסרת מעטה הסודיות ואימוץ שקיפות ופומביות, תגובות ברורות ותמידיות אך בלתי מסלימות לאירועים האלימים. פעולה מתואמת זו מהווה דוגמה להגברת הנוכחות וההשגחה של מבוגרים ברמה הקהילתית, הבית ספרית והמשפחתית גם יחד.

 

"יעילות התגובה נובעת בראש ובראשונה מעצם הנוכחות וההשגחה והמעקב אחר הנוער או הקבוצה האלימים ולאו דווקא מימד הענישה", נכתב בהצעה.

 

אחד העקרונות הבסיסיים הם הסרת מעטה הסודיות ואימוץ שקיפות מתוך התפיסה ש"סודיות מנציחה את האלימות". לדברי פרופ' עומר "הניסיון 'להגן' על הנער האלים על ידי שמירת האלימות בסוד מביאה להמשך האלימות ולהשארת הקורבנות במצבם העגום. הסרת מעטה הסודיות חייבת להיות מבוקרת, אך היא הכרחית. אין לפרט את השמות של הילדים המעורבים, אך יש לפרט את האירועים האלימים עצמם ואת הטיפול המשמעתי שהונהג".

 

בנייר העמדה נכתב עוד כי הורים רשאים להחליט מי הם החברים והקרובים שישותפו בתהליך, אך אלו צריכים להיות במספר רב דיו כדי להתערב, להפעיל לחץ ציבורי נגד האלימות, ולספק הגנה לקורבנות. המאבק באלימות ברמת בית הספר מאופיין באותו כלל. בתוכניות להדברת אלימות בבית הספר יש לפרסם את כל האירועים האלימים. הפרסום אמור להקיף את כל התלמידים, המורים וההורים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנהגים יוכשרו (ארכיון)
צילום: סי די בנק
התלמידים יהיו יותר בטוחים (אילוסטרציה)
צילום: סי די בנק
מומלצים