שתף קטע נבחר

ים של דמעות בבגרות במתמטיקה

כ-180 אלף תלמידים נבחנו ברחבי הארץ בבגרות במתמטיקה. רבים מהם וגם מורים למתמטיקה מסכימים: הבחינה השנה היתה קשה מאוד. שירן גנות מרמת-גן: "קיבלתי את המבחן, התבוננתי מסביב וראיתי ים של דמעות"

תלמידים ומורים יצאו אתמול (יום ב') חיוורים ממבחן הבגרות במתמטיקה וכמעט כולם מסכימים שהמבחן הזה היה קשה מאוד. היו תלמידים שבכו, רבים התלוננו על "ניסוח עקום" ואחרים סיפרו שמעולם לא נתקלו בחומר. "כנראה ששכחו מי התלמידים שאמורים להיבחן. מורים עובדים קשה ואז מגיע המבחן ונותן למורים ולתלמידים סטירה בפנים", אמר ל-ynet המורה למתמטיקה יחיעם מדויל מבית הספר "הגימנסיה הרצליה" בתל-אביב. 180 אלף תלמידים מחכים כעת לציון.

 

 

צילום וידאו: יאיר קיסרי

 

מדויל סיפר ששוחח עם מורים מבתי ספר בכל הארץ, "כולם הסכימו שהבחינה היתה קשה יותר מבעבר. היתה מורכבות של בעיות, עומס על כל שאלה. בעבר לא היה כך. היום, ישנן שאלות עם שבעה סעיפים - שבעבר היתה בחירה והיום אין. בכל השאלונים עלו רמה. תלמידים יצאו בוכים. לא יודע אם היה ניסיון התעמרות או מעידה. אני מקווה שזו אינה מגמה של משרד החינוך".

 

חן רוזנפלד, תלמידת כיתה י' בבית הספר נבחנה ב-3 יחידות בגרות, "היה קשה מאוד מאוד. היו המון דברים שלא למדנו. חצי כיתה היתה עם מורים פרטיים. הבגרות אמורה להיות קלה. הלך ממש טוב בבחינת המגן והבגרות היתה ממש קשה. אנשים יצאו מהכיתה עצבנים, בכו שלא הלך להם והסתכלו אחד על השני ולא ידעו מה לעשות".

 

תומר לוי שנבחן גם הוא בגימנסיה, גמר מזמן את התיכון. בגיל 22 ניגש להשלים את הבגרות במתמטיקה ב-4 יחידות וגם לו יש סייגים על המבחן, "הבחינה ממש לא היתה קלה. ציפינו למבחן הרבה יותר קל. היא היתה הרבה יותר קשה ממה שיש בספרים. מה שבספרים ומה שהיה במבחן זה דברים שונים. הבחינה הזו היא היחידה שמכריחה לעבוד עם הראש".

  

אבי בולק, תלמיד י"א מירושלים נבחן בשאלון 005 הבסיסי לחמש וארבע יחידות לימוד. "בכיתה עשינו מתכונות, למדנו, התכוננו - בהכל היה ציון 100. בבגרות הזאת לא הצליחו רבים. היה קשה. הניסוח של השאלות היה עקום. בגיאומטריה הניסוח לא היה ברור. ביקשנו הבהרה מהבוחן במהלך הבחינה אבל ההסבר שניתן לא היה טוב. נראה לי שקיבלתי ציון לא גבוה במיוחד סביב ה-60. בסיום הבחינה ערכנו השוואות והמון מחבריי טעו גם כן.

 

שירן גנות, תלמידת י"ב מרמת גן מוסיפה: "איך שקיבלתי את השאלון לידיים וסיימתי לעבור עליו פעמיים, התחלתי לבכות. הסתכלתי סביבי וראיתי 'ים של דמעות בשתי עיניי' - לפחות עוד 3 בנות התחילו לבכות. הבוחנת ניסתה להרגיע אותנו אבל נראה לי שהיא גם הבינה לליבנו. אנשים לא מבינים כמה זה מתסכל ללמוד, לדעת את החומר פיקס ולהפסיד נקודות על זה שמכשילים אותנו. מי בכלל צריך מתמטיקה? גם ככה אני הומנית".

  

א' - תלמיד י"א מצטיין משוהם, העיר המובילה באחוזי הזכאות לבגרות מזה שנתיים - התקשה בבחינה. למרות שהגישו אותו בציון מגן של 95 לבגרות, הוא מאמין שיקבל ציון נמוך בבחינת ה-5 יחידות. "היו בבגרות במתמטיקה חלקים שלמים שבהם היה חומר מסוג שמעולם לא נתקלו בו. למשל, השאלה על אי-שיוויונים באלגברה. זו שאלה נדירה שכמעט ואינה מופיעה בבחינות בגרות מאז שנות ה-70 ואני פתרתי את כולן. לא ידענו אפילו למה הכוונה או מאיפה להתחיל. לא הבנו על מה הבחינה מדברת. גם ספרי המיקוד לקראת הבגרות, אינם מכינים לשאלה הזו. ביציאה מהמבחן, היתה מבוכה רבה".

 

תגובת מפקחת מרכזת של מקצוע המתמטיקה במשרד החינוך, ד"ר חנה פרל, הגיבה לטענות בשיחה עם ynet: "אופן כתיבת הבחינה לא שונה משנים קודמות. כל התהליך זהה. ישנה ועדה שכותבת את נוסח הבחינה ומעבירה למספר מורים שיבחנו את הקושי שלה. הבחינה מוכנה כבר כמה חודשים".

 

לדבריה, "שני בתי ספר התלוננו על כך שהשאלון שהיה קשה. יכול להיות, אנחנו לא פוסלים אף טענה אבל אי אפשר לפסוק בעניין עד שלא בודקים את כל שאלוני הבחינה. דברים עשויים לקרות, יש תקלות אני לא אכחיש למרות שנוקטים בכל אמצעי הזהירות אבל אין לדעת עד שלא נבדוק בחינות". אז למי להאמין? "תלוי למי מקשיבים - יש את הרעשנים ויש את התומכים", אומרת פרל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר קיסרי
חן רוזנפלד
צילום: יאיר קיסרי
צילום: יאיר קיסרי
דמעות גם בגימנסיה בתל-אביב
צילום: יאיר קיסרי
מומלצים