שתף קטע נבחר

מלכת הכיתה גדלה, והיא משפיטה ילדים גדולים

כמו בבי"ס, גם בקרב המבוגרים יש "ביישן" ו"שתלטנית", יש "מלכה" ויש "מעריצים", חכם, תם ורשע. המבנה של קבוצה חברתית לא כל כך משתנה, וגם רוב האנשים סוחבים איתם את התפקיד החברתי שהיה להם בילדותם

שאלה:

 

יש לי חברה בסוף שנות ה-20 שלה. היא נראית לא רע, ויש לה מוח חריף. יש לה משהו שהיא קוראת לו "פאסון". עדיין לא הבנתי מה זה, אבל ראיתי את זה בפעולה: היא הכירה בחור, ואחרי כמה דקות ראיתי שהוא הופך להיות שפוט שלה, מתנהג לפי התנאים שלה. כשנמאס לה, היא עוברת ל"קורבן" הבא. ראיתי את הבחורים שהיא הפילה והמשיכה הלאה - אחרי שהם "התעוררו", הודו שלא היה להם מושג מה פגע בהם. מה זה ה"פאסון" הזה? האם במובן מסוים זה מזכיר משחקים שמשחקים בגיל העשרה, ומשום מה זה עדיין עובד על אנשים מסוימים כעשר שנים לאחר מכן?

 

תשובה:

 

התיאור של הבחורה בעלת כוחות ההשפעה החזקים ממחיש את העובדה שבני האדם פועלים כמו שדות מגנטיים - משפיעים ומושפעים מאוד ממה שקורה אצל כל אחד מהם. בחורים טובים הופכים "שפוטים" של מישהי מכוח הכריזמה שלה, או יכולתה להשליט את רצונה. בחורה אחרת לא תשפיע עליהם כך, וגם יש בחורים שלא יושפעו באותו אופן מאותה גברת בעלת "פאסון".

 

כדי לדעת מהן התכונות הספציפיות שמאפשרות לאותה בחורה להשפיע כך על הזולת צריך להכיר אותה אישית ולנתח את אישיותה הייחודית, ואת זה לא אוכל לעשות בכתיבה כאן. אבל ניתן לומר באופן כללי, שאנשים שונים ניחנו ביכולות השפעה שונות: יש כאלה שגורמים לאחרים לחוש קטנים וחלשים, ויש שתורמים לזולת תחושה טובה של ערך. בחירת האדם שיגרום לנו לחוש טוב עם עצמנו - זו אמנות חשובה במיוחד.

 

אנשים תופסים מקומות ועמדות בתוך המערכת החברתית

 

כמו בילדות, כך גם בבגרות, אנשים תופסים מקומות ועמדות שונות בתוך המערכת החברתית. כמו בבית הספר, גם בקבוצה של מבוגרים יש את ה"ביישן" ה"שתלטנית", יש "מלכה" ויש "מעריצים", חכם ותם, רשע וכל השאר. המבנה של קבוצה חברתית לא כל כך משתנה, וגם האנשים, רבים סוחבים איתם את התפקיד החברתי שהיה להם בילדותם.

 

במובן מסויים, ניתן לראות תופעה זו גם אצל בעלי החיים. בלהקת קופים, למשל, יש מנהיג, שמספיק מבט זועף מצידו כדי ששאר הקופים יעצרו ויסורו לפקודתו. מה נותן לו את כוח ההשפעה? זו חידה לא פשוטה. אולי משהו תורשתי, אישיות בעלת ביטחון רב כתוצאה ממעמד בלהקה, אמונה ש"מגיע לו" או משהו אחר - אינטליגנציה, יכולת מניפולטיבית, משהו פיזי, פסיכולוגי, חברתי. מי יודע. העובדה היא שיש אנשים ש"יש להם את זה", בעוד שלאחרים יש סוג אחר של השפעה. יש אנשים שנכנסים לחדר ומיד חשים בנוכחותם, לטוב או לרע, ויש כאלה שלא משאירים רושם עז, אלא רק בשיחה מעמיקה בארבע עיניים.

 

הצעתי לשואלת היא לעסוק בשאלה אחרת. במקום לשאול "מה יש לה?" עדיף לבדוק "מה יש לי עצמי?" איזו השפעה אני יוצרת על הסביבה, האם השפעה זו חיובית? האם היא משפרת את חיי החברה והזוגיות שלי? האם זה משהו שכדאי לי לשנות? מוּדעוּת עצמית לאופן שבו אנחנו משפיעים על זולתנו, ולאופן שבו אנחנו מושפעים מן הזולת, היא כלי חשוב ומועיל בהתמודדות עם קשרים בינאישיים.

 

עירית קליינר-פז היא פסיכולוגית קלינית, מטפלת אישית וזוגית, מרצה ומדריכה. ניתן לשלוח באימייל שאלות, ותשובות נבחרות יתפרסמו בטשטוש הפרטים המזהים. לצערנו, אין אפשרות להשיב אישית על הפניות.

 

האתר של עירית

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
כשנמאס לה, היא עוברת לקורבן הבא
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים