שתף קטע נבחר

נלחמים בנשפי הסיום ב"חוברת הפעלה"

משרד החינוך התחבט בשאלה כיצד למנוע את נשפי הסיום המפוארים שיוזמים תלמידי י"ב מחוץ לבתי הספר, ואיך לסכל מזימות של תלמידים בוגרים שיוצאים למסע "רונדו". התשובה: הפעלה כיתתית בה נדרשים תלמידים לכתוב על "קוצים" את האלמנטים השליליים של המסיבה, ועל "שושנים" את האלמנטים החיוביים. ראש מועצת התלמידים: "החוברת מזכירה פעילות שמתאימה לבית ספר יסודי, שיבואו לקראתנו אם רוצים למנוע תאונות"

במסגרת המאמצים של משרד החינוך למנוע נשפי סיום ראוותניים וטקסים נעדרי פיקוח מחוץ לבתי הספר, חוזרים במשרד לשיטות הישנות: חוברת לתלמידים שבה הצעות למשחקי הפעלה והמחשה, כדי לתעל את האנרגיות הגוברות לקראת סיום שנת הלימודים למקום שכולו טוב.

 

משרד החינוך עומד למעשה חסר אונים מול נשפי סיום הגרנדיוזים, שעלותם נאמדת באלפי שקלים. בצעד של ייאוש, לאחר שגם חוזרי המנכ"ל לא ממש עזרו למגר את הרעה החולה, יצאה בימים אלה חוברת הפעלה המיועדת לתלמידי י"ב בסיום התיכון ותלמידי חטיבות הביניים בסיום החטיבה ובה מסר ברור - נשף סיום יקר, כמו גם "רונדו" (מסע מכוניות), הוא התנהגות לא נאותה. החוברת נקראת "בטרם נאמר שלום..." ובה משחקי הפעלה שונים שנועדו בין היתר לעזור לתלמידים להתמודד עם כעסים בכיתה מול המורה, במקום לחרב את בית הספר באישון לילה במעשים ונדליסטים. כך למשל, על פי החוברת, במהלך השיעור נדרשים התלמידים לכתוב על נייר ובו ציור של קוצים את הזכרונות הרעים מבית הספר, ובנייר בצורת פרח מלבלב (שושנה) את הזכרונות הטובים.

 

משרד החינוך מגדיר את ה"רונדו" כאסון, ש"גורם לעתים לתאונות ולפציעות" וכן "נשפים מפוארים בהם לובשים התלמידים בגדים יקרים מאוד, באים בלימוזינות ושותים משקאות חריפים". לצידם מופיעות התנהגות חריגה "לא נאותה" כמו הרס, ונדליזם, התפרעות, השפלה, פגיעה במורים ובתלמידים, פגיעה בסביבה הקרובה לבית הספר, "זובור" בתלמידי שכבות צעירות, השלכת קמח וביצים, התזת מים, כתובות גרפיטי, סטיקרים פוגעניים ומשפילים ועוד.

 

בפעילות הקוצים מול השושנים. המורה קורא בקול את הכתוב על עלי הכותרת של "הפרחים" ועל חודי "הקוצים", והתלמידים מתבקשים להתייחס לנאמר ולהגיב לכך בזמן הקריאה. פעילות כיתתית זו אורכת 45 דקות.

 

במקום אחר מתקיים דיון בשאלת ה"התנהגות הלא נאותה". לגבי נשף הסיום נכתב: "במקומות רבים בעולם נהוג שתלמידים המסיימים את חוק לימודיהם מקיימים מגוון של טקסים, כגון ה-Graduation (טקס שבו הבוגרים מקבלים תעודה כאשר הם עוטים גלימות רשמיות וחובשים כובעים מיוחדים, ובמהלכו מציינים את שמות המצטיינים בספורט, בתרומה לקהילה ובלימודים)".

 

באותו שיעור מתבקשים התלמידים להסביר את משמעות המעשה האסור: "בשנים האחרונות שמענו על מקרים של התנהגות לא נאותה במהלך אירועי סיום הלימודים. מה ידוע לכם על כך? ממה נובעות התנהגויות אלה? מה רוצים להביע התלמידים שנוהגים כך (כעס, מחאה, פריקת עול, שחרור)? מה אפשר לעשות כדי למנוע מעשה כזה בבית הספר שלנו? מי צריך לקבל את האחריות למניעה? ומי נפגע כאשר קורים מעשי כאלה?" ועוד.

 

שמים את הבעיה על השולחן

 

נעמי גן-אל, מנהלת תחום תכנים תוכניות הכשרה והשתלמויות במשרד החינוך הסבירה: "זה לא צעד נואש. זו האמירה שלנו ועובדים על זה כל השנה". לדבריה, "החוברת נשלחה לבתי הספר ומוטמעת בשטח. אני מאמינה שדיונים בכיתה, איך לדבר על טקס סיום, איך לעשות מסיבות סיום, עוזרים. אנחנו לא רוצים אנטי מצד אחד, ומצד שני שלא יהיו מסיבות גרנדיוזיות שמי שאין לו כסף הולך ומשלם על זה". לדבריה, גם אם יצליחו לעצור 50 אחוז מהמסיבות היא תהיה מרוצה. אנחנו שמים את הנושא על השולחן ואומרים: יש בעיה. לא טומנים את הראש בחול".



 

יו"ר מועצת התלמידים הארצית, שי ביאליק, לא גילתה התלהבות מההפעלה החדשה. "החוברת מזכירה פעילות שמתאימה לבית ספר יסודי או לטקס סיום שכבת חונכות בצופים בכיתות ד'. אצל השמינסטים, נשף הסיום הוא הזדמנות להגיד שלום, הם בונים מסיבה בהתאם לאופי שלהם. משרד החינוך מבלבל בין מסיבות בבתי הספר, שאינן ראוותניות, לבין נשפים. אין סיבה שמשרד החינוך יילחץ ויתחיל בפעילויות לתלמידים, זה לא המקום ולא הזמן לכך. נשפי הסיום הם לא מעניינם".

 

לדבריה, "מציגים רשימה של 'אסונות טבע', שאני לא מבינה מה הקשר בינם לבין שמיניסטים. המסיבות הן כדי ליהנות מרגעים אחרונים ביחד. על כל אחת שמוציאה 1,000 שקל על שמלה יש מי שמוציאה 100 שקל. לגבי 'התזות מים' וה'רונדו' הם ממש מגזימים. שיבואו לקראתנו אם רוצים למנוע תאונות ב'רונדו', שיעזרו להפיק בצורה מסודרת ויחסמו כבישים. אם יעזרו לנו ולא ילכו נגדנו זה יהיה יותר יפה ומשמח". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלעד קוולרצ'יק
הפעלה בכיתה (אילוסטרציה)
צילום: גלעד קוולרצ'יק
צילום: חיים הורנשטיין
ונדליזם בבית הספר (אילוסטרציה)
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים