שתף קטע נבחר

"ניתן להציל שליש מהרוגי תאונות הדרכים"

ארגון חברות הביטוח האמריקני לבטיחות בדרכים טוען כי הוספת מערכת בקרת יציבות לכל המכוניות תפחית בשליש את מספר ההרוגים בתאונות דרכים. בישראל זה אומר שיותר מ-130 בני אדם ינצלו מדי שנה, בארצות הברית - 10,000

בקרת יציבות אלקטרונית (ESP) עשויה להציל את חייהם של יותר מ-130 בני אדם בכל שנה בישראל. כך עולה ממחקר שביצע ה-IIHS, ארגון חברות הביטוח האמריקני לבטיחות בדרכים. לפי הארגון, אחד מכל שלושה בני אדם שנהרג כיום בתאונת דרכים עשוי להינצל ממוות - לו יצרני הרכב היו מוסיפים לכל המכוניות בקרת יציבות.

 

לדברי הארגון, למרות שמכוניות רבות מציעות את פריט הבטיחות הזה בתוספת תשלום, הצרכנים מעדיפים לוותר עליו משום שאינם מודעים לחשיבות הרבה שלו במקרה חירום. ב-IIHS קוראים לממשל האמריקני וליצרני הרכב להפוך את ה-ESP לאביזר תקני בכל המכוניות, מה שיציל לטענתם 10,000 בני אדם מבין 30,000 ההרוגים מדי שנה בתאונות דרכים בארצות הברית.

 

מערכת בקרת היציבות עושה שימוש בחיישנים הממוקמים בכל אחד מארבעת הגלגלים של המכונית, ומנטרים את האחיזה. במקרה של איבוד אחיזה מסוגלת המערכת לבלום גלגל אחד או יותר, ואף להפחית את כוח המנוע כדי לסייע לגלגלים לשוב לאחיזה מרבית. יחד עם המידע שמתקבל מההגה (לפיו מבינה המערכת לאיזה כיוון הנהג רצה להגיע לפני שהחלה ההחלקה או במהלכה), המערכת מחליטה איזה גלגל לבלום וכך מייצבת את המכונית לכיוון הרצוי. מחקרים רבים הוכיחו עוד בעבר כי המערכת נהנית מפוטנציאל גדול כמצילת חיים.

 

לפי המחקר של ה-IIHS, כלי רכב שצוידו ב-ESP היו בטוחים יותר ב-43% מאותם כלי רכב ללא אביזר הבטיחות. ההבדל הבודד הזה צמצם באופן משמעותי את הסיכוי של הרכב להיות מעורב בתאונה קטלנית. בסופו של יום, הגיעו החוקרים למסקנה כי בעולם האמיתי, ניתן לצמצם בשליש את מספר ההרוגים בתאונות דרכים - לו רק יציידו יצרני הרכב את כל המכוניות במערכת הבטיחות.

 

"מעט מאד מערכות בטיחות מציגות רמה כזו של השפעה לטובה", אמרה סוזאן פרגוסון, סגנית הנשיא למחקר של ה-IIHS ל-CNN. "הממצאים שלנו מוכיחים שבקרת יציבות צריכה להיות תקנית בכל כלי הרכב". עם זאת, גם ב-IIHS מודעים למגבלות של המערכת, שלא מסוגלת להתגבר על מקרים בהם הנהג מבצע טעות חמורה - דוגמת נסיעה לעבר מכשול (ה-ESP מכוון את המכונית לפי בקשת הנהג, גם אם הוא מפנה את ההגה בטעות לקיר בטון). ל-ESP אין גם יכולת להתמודד עם תאונות חזיתיות או פנים-אחור, במקרה בו הנהג הפוגע לא מנסה להתחמק מפגיעה.

 

יש גם חדשות טובות

 

כיום, על-פי נתוני ה-IIHS, כ-40% מכלי הרכב בארצות הברית מוצעים עם מערכת בקרת יציבות תקנית. 15% נוספים ניתן להזמין עם המערכת בתוספת תשלום בעלות לא גבוהה, ובכלי רכב אחרים ה-ESP היא חלק מחבילת אבזור גדולה - ויקרה.

 

אבל לא הכל שחור בנושא הזה, ויצרני הרכב הגדולים כבר מודעים היטב לחשיבות של המערכת. בג'נרל מוטורס למשל הודיעו כבר כי עד 2010 יאבזרו את כל המכוניות ורכבי השטח שלהם בבקרת יציבות. גם פורד בוחנת את הנושא לחיוב, ואילו בטויוטה מציעים מערכת כזו בכל רכבי השטח ודגמי לקסוס. והיצרנית השלישית בגודלה באמריקה, דיימלר-קרייזלר, מבטיחה להוסיף ESP לכל רכב שטח מתוצרתה עד סוף השנה הנוכחית. עכשיו רק צריך לשכנע את היצרנים להוסיף את הבקרה מצילת החיים לכל הדגמים בכל רמות הגימור - גם בישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי אלגרט
האם ניתן להציל 1 מכל 3 הרוגים?
צילום: אלי אלגרט
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים