אסטרואיד ענק חלף היום ליד כדור-הארץ

האסטרואיד, בגודל של כ-800 מטרים, הגיע למרחק הדומה למרחקו הממוצע של הירח מכדור-הארץ. בתחילה חששו החוקרים שהאסטרואיד יתנגש בכדור-הארץ, אך חישובים מתמטיים הראו כי אין סיבה לבהלה

ביקור שמימי נדיר: אסטרואיד בגודל של כ-800 מטרים חלף היום (ב') במסלול קרוב ביותר לכדור-הארץ. בנקודה הקרובה ביותר היה האסטרואיד במרחק קטן רק במעט ממרחקו הממוצע של הירח, וחובבי אסטרונומיה ברחבי העולם נערכו מבעוד מועד לצפות בו באמצעות טלסקופים ואמצעים שונים. נקודת המבט הטובה ביותר על האסטרואיד החולף היא החוף המערבי של ארצות-הברית.

במהלך המעבר, ניסו חוקרים לאמוד את גודלו של האסטרואיד, 2004 XP14, שהתגלה בדצמבר 2004 במהלך בחינת צילומים שנאספו בסקר שמיים שגרתי. אסטרונומים שיגרו אותות ראדאר לאסטרואיד, ומדדו את עוצמתם של אלו החוזרים לכדור-הארץ כדי לנסות ולאסוף מידע נוסף על האסטרואיד לגודלו. המידע שנאסף בשעות האחרונות יעובד בימים הקרובים ויפורסם לצורך שימוש של אסטרונומים וצוותי מחקר שונים.

בסמוך לגילויו, התעורר חשש כי האסטרואיד עלול לפגוע בכדור-הארץ באחת מהקפותיו הבאות את השמש. החששות הופרכו לאחר שחישובים הראו כי מסלולו של האסטרואיד איננו מסכן את כדור-הארץ במהלך המאה ה-21. למרות ההרגעה, הוא הוכרז כאסטרואיד בעל פוטנציאל הרסני (Potentially Hazardous Asteroid – PNA), וזאת בשל מסלולו הקרוב. עד כה מופיעים ברשימת האסטרואידים המסוכנים 783 עצמים, שקיימת מידה מסוימת של סבירות שיתנגשו בכדור-הארץ.

כתוצאה מהמפגש עם כוח המשיכה של כדור-הארץ, צפוי מסלולו של האסטרואיד "להתעקם", וישנם אסטרונומים הטוענים כי בעקבות כך הוא ישוב לקרבת כדור-הארץ ויתרסק עליו ב-2035. חוקרים אחרים טוענים כי מדובר בתחזית אפוקליפטית, וכי לא ניתן לחזות את מקומו המדויק של האסטרואיד בשל ההשפעות הרבות על מסלולו.

המדענים חלוקים בשאלה האם התנגשות אסטרואיד בכדור-הארץ עשויה לסכן את החיים על פניו. ב-1908 התרסק אסטרואיד גדול על אדמת סיביר, שם גרם להתפוצצות עצומה ששרפה אלפי דונמים של יערות ולשחרור אנרגיה בעוצמה של פי 12 מזו ששוחררה עם הטלת פצצת האטום על הירושימה. יש הטוענים כי מאחר ורוב שטחו של כדור-הארץ הוא אוקיינוסים ומדבריות, הסיכויים לפגיעה במרכזי ציביליזציה נמוכים. אחרים טוענים כי גם פגיעה בשטחים לא מיושבים יכולה להוביל להרס עצום, במיוחד כשמדובר באסטרואיד גדול.

פורסם לראשונה 03/07/2006 12:21