שתף קטע נבחר

כבאי נתב"ג מוכנים תמיד

80 כבאים נבחרים עובדים במחלקת שירותי כבאות של נתב"ג. סיור עם מפקדם, טפסר רמי ניר, מלמד על האימונים המיוחדים שהם עוברים, ההכשרה המוקפדת וגם הציוד המיוחד

את נתב"ג אנחנו בדרך כלל מכירים מהצדדים הטובים - נסיעה לחו"ל או קבלת אורחים. אבל לתפעולו של שדה התעופה הגדול הזה שותפים מאות עובדים שלא תמיד רואים אותם, כמו 80 כבאים ממחלקת שירותי כבאות נתב"ג. ואולי עדיף שלא נראה אותם, כמו שאומרים שלא נזדקק.

 

תחום הכיבוי התעופתי מורכב ביותר ודורש מיומנות רבה. לכל שדה תעופה ישנם תקנים בינלאומיים על פי גודלו. כדי להתמודד עם אתגר שכזה עוברים הכבאים אימונים, הדרכות ורענונים במטרה להכין אותם לכל מצב.

 

"התרחיש שממנו אני חושש מכל הוא תאונת מטוס", אומר טפסר רמי ניר, מפקד שירותי כבאות נתב"ג. "במקרה כזה זמן ההתרעה שלנו יורד לאפס. זאת לעומת מקרים שבהם למשל למטוס ישנה בעיה באוויר והוא מתקרב לשדה לנחיתה. במקרים כאלה יש למערכת די והותר זמן להתארגן".

 

בנוסף, כבאי נתב"ג, בשונה מכבאים אחרים, צריכים להיות מוכנים לטפל בשריפות של חומרים כמו אלומיניום (מעטפת המטוס). חומרי הגימור בתוך המטוס אף הם 'מספקים' חומר בעירה ופליטת עשן רב בעת התחממותם או שריפה. וכמובו מכלי הדלק והשמן.

 

"זמני התגובה של כוחות ההצלה חייבים להיות קצרים ביותר במטרה לכבות את מקור השריפה וליצור סביבת הישרדות לנוסעים שנמצאים בתוך המטוס עד לרגע יציאתם", אומר ניר. "הזמן המוקצב לנו על מנת ליצור את ההגנה ולהציל את הנוסעים הלכודים במטוס הוא 2 דקות בלבד. שריפת אלומיניום עד להתכה נמדדת בעשרות שניות בלבד. במטוס ישנם מכלי חמצן רבים והם מהווים סיכון רב נוסף. ואם נוסיף את הדלק הנמצא במכלים שבכנפי המטוס והנמדד בכמויות של עד 200 טונות, נבין את המציאות של הצוות במקרה של שריפה".

 

כדי להגיע מהר ככל האפשר, כבאי נתב"ג מצוידים ברכבי כיבוי מהירים דוגמת רכב ה"נקר" המונע באמצעות מנוע רב עוצמה המאפשר תאוצה מהירה ביותר. אגב, מחירו של נקר כזה עומדת על מיליון דולר ואורך חייו כ-12 שנה.

 

"כשם שמהירות תגובת הכבאים חשובה ביותר, יש חשיבות גדולה לא פחות למרכיב המילוט מתוך המטוס החוצה, דרך כל פתח אפשרי", אומר ניר. "יש לזכור כי החילוץ מתבצע בתוך אש ועשן וכשכוחות הצלה נכנסים לפעולות הצלה בתוך המטוס מה שמכביד עוד יותר על פעולות המילוט".

 

פתחי המילוט מתוכננים במטוס באופן שינתן מענה מהיר ביותר לנוסעים בעת נטישה. העיקרון הוא כי כל נוסעי המטוס הבריאים, שמסוגלים לצאת בכוחות עצמם יצאו בתוך 90 שניות מ- 50% מהפתחים זאת מתוך הנחה כי בזמן תאונה לא כל פתחי המילוט יהיו פתוחים. במקרים כאלה יש לעיתים צורך לפתוח פתח נוסף בגוף המטוס.

 

כל המצבים הללו נלקחים בחשבון בעת אימוני הכבאים. "הסיכונים שהוזכרו מציבים קושי ודורשים מיומנות כיבוי ייחודית, מהירות תגובה ושיטות כיבוי מורכבות. לכן התפקיד מבוקש ביותר ומאויש בטובי העובדים שניתן לגייס היום לתחום", מסכם מפקד שירותי הכבאות נתב"ג, טפסר רמי ניר.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אמנון טרבלסי
נתב"ג 2000
צילום: אמנון טרבלסי
צילום: שי רוזנצוויג
תרגיל כיבוי אש בנתב"ג
צילום: שי רוזנצוויג
מומלצים