שתף קטע נבחר

שני טייסים נהרגו בהתרסקות מסוק בצפון

מסוק אפאצ'י נפל בצהריים על קו מתח גבוה וכעבור שניות התרסק - שני הטייסים נהרגו. בצה"ל מעריכים כי מדובר בתקלה טכנית או טעות אנוש, אך לא פוסלים גם אפשרויות אחרות. ההרוגים הם אל"מ צבי לופט מקיבוץ חוגלה וסגן תם פרקש מקיסריה

שני טייסים נהרגו היום (ב') לאחר שמסוק האפאצ'י בו טסו צלל מסיבה לא ידועה, פגע בקו מתח גבוה והתרסק על האדמה, לא רחוק מצפת. ההרוגים הם אל"מ צבי לופט, בן 42 מקיבוץ חוגלה ו-סגן תם פרקש, בן 23 מקיסריה. הודעה נמסרה למשפחותיהם.

 

לאחר ההתרסקות החל המסוק לעלות באש ובמקביל לפעולות החילוץ של צוותי מד"א וכוחות הביטחון, עמלו מעל שמונה צוותי כיבוי על כיבוי השריפה שפרצה באזור. בנוסף הוקפצו מטוסים קלים לסייע בפעולה. רק כעבור יותר משעה השתלטו הכוחות על האש. ההערכה בצה"ל היא כי התאונה קרתה כתוצאה מטעות אנוש או תקלה טכנית אך לא פוסלים סיבות אחרות.

 

 

תושבי ריחניה סיפרו כי ראו את המסוק נופל כחמישים מטרים מהצומת הסמוך ליישוב. חלק מן התושבים אף הגיעו רכובים על טרקטורוני שטח אל איזור ההתרסקות על מנת לסייע לכוחות הצבא בעבודות החילוץ. טירן אדרי, עד ראייה לאירוע: "ישבתי בבית ופתאום ראיתי מסוק מסתחרר באוויר ומתחיל ליפול. מיד קראתי למשטרה".

 

בדיקה ראשונית של חיל האוויר אישרה כי התאונה לא אירעה כתוצאה מהסתבכות בקווי מתח גבוה. "ההנמכה הייתה בגובה רב יותר ולכן זאת סיבה שנפסלת", אמר קצין בחיל האוויר. לדבריו, המסוק פעל בעת ההתרסקות בשטח ישראל אולם למרות זאת אין לשלול כל סיבה שהובילה לאירוע, לרבות אש שנפתחה לעברו.

 

"לא היה דיווח או כל סימני מצוקה מהטייסים", הוסיף הקצין. "גם המסוק שטס בסמוך אליו לא ראה כל דבר חריג". הקצין הבהיר כי לפי שעה הוא אינו רואה קשר בין תאונת המסוקים בשבוע שעבר לאירוע הנוכחי. מסוקי הקרב - שביצעו ב-12 ימי הלחימה כ-700 גיחות מבצעיות - ימשיכו במשימותיהם.


שרידים בזירת התרסקות המסוק (צילום: ניב קלדרון)

 

התאונה הקשה של חיל האוויר בצהריים מצטרפת לתאונה בשבוע שעבר, בה התרסקו שני מסוקי אפאצ'י בצומת כ"ח מדרום לקריית שמונה.

 

רק הבוקר, שעות ספורות לפני התאונה, אמר קצין בכיר בחיל האוויר כי מערך מסוקי הפתן ממשיך לטוס גם לאחר התאונה הראשונה וכי מבדיקה שנערכה בקרב אנשי הצוות שנכחו במסוקים ניכר כי ההתרסקות לא נבעה מעייפות שלהם. לדבריו, המערך ממשיך לקחת חלק במשימות חיל האוויר בדרום לבנון ובמהלך הלילה היה גורם מרכזי במעטפת האווירית שליוותה את הכוחות הקרקעיים לעבר הכפר בינת ג'בל.

 

יום לפני התאונה הקטלנית בשבוע שעבר אירעה תאונה נוספת שכמעט הסתיימה באסון. במהלך המראה של מטוס קרב מסוג אף-16 מדגם "סופה", המטוס החדיש ביותר של חיל האוויר, נטשו אותו שני הטייסים בבסיס חיל האוויר בדרום בעקבות תקלה טכנית שעדיין נבדקת. השניים לא נפגעו, והמטוס נעצר על המסלול באמצעות רשת מיוחדת. מבדיקה עולה כי האירוע נגרם ככל הנראה כתוצאה מתקר באחד הגלגלים. למטוס נגרם נזק רב.  

 

1994: מסוק האלוף התרסק לאחר פגיעה בקווי מתח גבוה

 

התאונה הידועה ביותר בה התרסק מסוק כתוצאה מהתנגשות בקווי חשמל, הייתה לפני 12 שנה. בינואר 1994 יצא אלוף פיקוד המרכז, נחמיה תמרי, לטיסת סיור שגרתית. מזג אוויר גרוע, סחרור ומכשול שהטייסים לא זיהו גרמו למסוקו של תמרי

 לפגוע בתורן אנטנה שבמינחת פיקוד מרכז. המסוק החל להסתחרר והתרסק.

 

כל נוסעי המסוק וצוותו נספו. המסוק הוטס בידי סרן עופרי יואלי וסרן אסף אשר ז"ל, שנקראו להטיס את האלוף תמרי ז"ל וראש לשכתו, רס"ן אופיר קאופמן ז"ל, לעמק בית-שאן בעקבות חדירת מחבלים לגיזרה.

 

בעקבות האסון מונתה ועדת חקירה על-ידי מפקד חיל האוויר. לאחר חקירה ממושכת לא הצליחה הוועדה לקבוע בוודאות מה היו הסיבות להתרחשות התאונה.


פורסם לראשונה 24/07/2006 13:31

 

בהכנת הידיעה השתתפו חנן גרינברג, נטע סלע, אבי כהן וחגי עינב
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי כהן
זירת ההתרסקות
צילום: אבי כהן
שריפה פרצה בעקבות ההתרסקות
צילום: אבי כהן
מומלצים