שתף קטע נבחר

טויוטה FJ קרוזר - שילוב מעולה

הזרוע האמריקנית של טויוטה מחזירה לעולם אייקון שטח נחשב, באריזה נוסטלגית ויכולת מודרנית על הכביש ובשטח. לאירופה עדיין לא הגיע, אלינו דווקא כן. סיבוב בזק

ה-FJ הוא פרי פיתוח של טויוטה ארה"ב, ולפחות בשלב זה מיועד בלעדית לשוק האמריקני. על הכוונת שם קהל צעיר עם הרבה תשוקה למוטוריקה, ואמצעים מספקים כדי להראות Cool. וכך הוא גם נראה. יש כאן מוטיבים עיצוביים שהגיעו ישירות מגרסאות מיתולוגיות של דגמי עבר - החל מהחרטום, דרך המאותתים והשמשה הניצבת, כלה בשלושה מגבים וחלון אחורי מעוגל. 


 

אבל יש גם דלתות כניסה מאחור שנפתחות הפוך, ופוערות מפתח עצום. תא הנוסעים נראה כמו מסע בזמן של דאג וטוני שפגש צעצוע פישר פרייס. פאנלים מפלסטיק דמוי פח (כנראה חידוש עולמי...) בצבע תואם למרכב, מתגים בממדי ענק, ידיות עצומות. הכל גדול, מאד אמריקני, אבל עם קריצה שמבהירה כי בטויוטה יודעים בדיוק עם מי יש להם עסק כאן.

 

מתחת לגוף המעניין יש קצת פחות חדשות. ואלה, לאור היכולת של הלנד קרוזר הנוכחי (גרסת השטח המקורית), חדשות די טובות. עצמות עצה כפולות וקפיצי סליל בחזית, סרן חי רב-חיבורי עם סלילים מאחור. מערכת ההנעה מתחילה ב-V6 בנזין בנפח 4.0 ליטר (239 כ"ס, 38.4 קג"מ) ותיבת חמישה הילוכים אוטומטית. עד כאן בדיוק כמו בלנד קרוזר.


 

לעומת זאת, תיבת העברה נטולת דיפרנציאל מרכזי לא תאפשר נסיעת כביש במצב הנעה-כפולה. זו תבוא לידי ביטוי רק בשטח, כולל יחס העברה קצר כנדרש. יש נעילת דיפרנציאל אחורית, בקרת יציבות ובקרת משיכה. לקרקע הכוח ירד דרך צמיגים עם מעט זיקה לשטח, ברוחב 265 על חישוק סגסוגת בקוטר "17.

 

כיף גדול

 

ואיך הוא? במילה אחת, כיף. בכמה מילים: מוי כיף איי קאראמבה! קודם כל, שיגיד כאן מישהו שהרכב הזה לא נראה מצוין. חוץ מזה, לאחר כניסה לסביבת הנהג הייחודית, מגלים כי תנוחת הישיבה מזכירה קצת את זו של ההאמר (במקרה?). עמוק, סגור, מוגן ומנותק מהעולם. קצת קלסטרופובי, אבל עם פוטנציאל להתרגל לכך במהירות.

 

תחילת תנועה מגלה שהחשש המוקדם מהלא מוכר, מתחלף בהנאה צרופה, מההתנהלות העליזה-זריזה של הרכב הגדול. עם כמעט שני טון, ה-FJ קל רק מעט מהלנד קרוזר, אבל הוא מהיר ודינמי ממנו בהרבה. לא רק בזינוקי רמזור, אלא גם בתאוצות ביניים לצורך עקיפת מוביל טנקים נוסף בדרך לצפון. מעבר לכך, טויוטה ארה"ב - כבר אמרנו שהם יודעים עם מי יש להם עסק? - השקיעה כמו שצריך בנושא הצליל. מצוין.


 

איכות הנסיעה טובה למדי בעיר ומחוצה לה, כשרק במהירות ממש-ממש גבוהה מתגלה בעיית ריסון כלשהי המתבטאת במרכב מתנדנד. הבלמים מצוינים, עם נשיכה חזקה ועוצמת בלימה ראויה. למען האמת, קשה להיזכר ב-SUV עם תחושה כה טובה בדוושת הבלם. הוסיפו לכך תפעול ותחושת הגה סבירים-פלוס, ותקבלו רכב פנאי שבאמת מסתדר היטב עם הכביש.

 

דברים דומים ניתן לומר גם על יכולת השטח. נהיגת שבילים הופכת לפעולה חסרת מאמץ ומהנה ביותר, עם שילוב טוב של ספיגה, ריסון ויחידת הנעה נמרצת. שילוב להנעה כפולה וניתוק בקרת היציבות, יעניקו למנוסים שבנהגים טונות של הנאה. שטח טכני? במצב סטנדרטי, ללא מיגון מיוחד או צמיגי שטח קיצוניים, צלח ה-FJ בנחישות מעלה מהקשים שיש, מנצל עד תום את בקרת המשיכה המצוינת. מהלך מתלה ארוך מאד (לטענת טויוטה, 45 ס"מ), זוויות מרכב נדיבות ומערכת הנעה מעולה, עושים יחד עבודה מצוינת.

 

שווה, מאד שווה

 

הסיכום אם כך קצר, וקולע. מדובר באחד מכלי הרכב היותר מעניינים שהגיעו ארצה לאחרונה. לצד חיוך ושובבות של מראה ורעיונות מקוריים, ה-FJ מציע יכולת מצוינת בכביש, ולא על חשבון יכולת השטח. שילוב שקשה למצוא כמותו במחיר של פחות מ-300 אלף שקל. תענוג של ממש.


 

הבהרה: ה-FJ קרוזר שהגיע לידינו אינו מיובא ארצה בצינורות המקובלים. ליוניון מוטורס, היבואן, אין כלי רכב במלאי ולמיטב ידיעתנו, אין תכניות כלשהן בעניינו משום שאינו עומד בתקינה אירופית. יבוא אישי, זו מילת הקסם כאן. או סוכנות, או מיגרנה בירוקרטית - אתם תבחרו. בכל מקרה, בדיקות שערכנו מראות כי בסופו של דבר תגיעו לסכום שינוע בין 290 ל-330 אלף שקל, תלוי ביכולת ניהול המשא ומתן שלכם ובכמות וסוג האבזור (הקטלוג עצום) שתבחרו. זכרו רק את נושא האחריות ומוסכי השירות. אחרי הכל, יבואנית טויוטה המקומית אינה מייבאת ארצה את הרכב.
טויוטה FJ קרוזר

טויוטה FJ קרוזר
שם יצרן ודגם טויוטה FJ קרוזר
מנוע 6 צילינדרים, 24 שסתומים
נפח 3,956 סמ"ק
הספק מרבי 239 כ"ס ב-5,200 סל"ד
מומנט מרבי 38.4 קג"מ ב-3,700 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה / אוטומטית, חמישה הילוכים
מרכב 5 דלתות, האצ'בק
אורך 467 ס"מ
רוחב 189.5 ס"מ
גובה 182 ס"מ
בסיס גלגלים 269 ס"מ
משקל 1,948 ק"ג
גלגלים צמיגי 265/70, חישוקי "17
מרווח גחון / זווית גישה 24 ס"מ / 34 מעלות
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 8.3 ק"מ לליטר
מחיר משוער 330,000 שקל (יבוא אישי)
כוכבי מבחן ריסוק (דירוג NHTSA)

חזית: נהג-5; נוסע-4. צד: מושב קדמי-5;

מושב אחורי-5. התהפכות: לא נבדק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים