שתף קטע נבחר

נלחמים על הזכות לחלקים מקוריים

המועצה לצרכנות מתנגדת לכוונת משרד התחבורה להתיר לחברות הביטוח, באמצעות תקנה, לתקן רכב חדש בחלפים לא מקוריים

המועצה לצרכנות מתנגדת להצעת משרד התחבורה להתיר לחברות הביטוח, באמצעות תקנות חדשות, לתקן רכב חדש בחלפים חדשים, אך לא מקוריים. עמדת המועצה הועברה למשרד התחבורה, בעקבות בקשת המשרד לקבל את התייחסותה ל"הצעת תיקון תקנות הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים (מניעת גניבות) התשס'ו-2006".

 

המועצה לצרכנות טוענת כי זכותם של צרכנים, הרוכשים רכב חדש שנפגע בתאונה, לתקנו בחלפים מקוריים או זהים לאלו שהותקנו על-ידי היצרן. במילים אחרות, חלפים המוכרים בעגה המקצועית בכינוי OEM, או Original Equipment Manufacturer. חלפים זהים למקוריים, המיוצרים בדרך כלל על-ידי יצרן אחר האחראי לספק את החלקים עבור יצרן הרכב או מטעמו.


עמדו על זכותכם לחלקים מקוריים (צילום ארכיון: אמיר כהן)

 

המועצה לצרכנות מדגישה כי רק באמצעות שימוש בחלקים כאלה, ניתן יהיה להבטיח כי מצבו של הרכב המתוקן יהיה דומה ככל האפשר למצבו בטרם נפגע. גישה זו באה לידי ביטוי גם בעיקרון הקבוע בחוק הביטוח, זה הקובע כי תגמולי ביטוח יחושבו באופן שיביאו את המוטב ככל האפשר למצב שהיה בו, אילולא קרה מקרה הביטוח.

 

המועצה מוסיפה עוד כי תמוהה בעיניה העובדה שמשרד התחבורה מצא לנכון ליזום שינוי כה מהותי בהתנהלות ענף תיקוני הרכב, במסגרת סעיף בתקנה חדשה העוסקת בפעולות למניעת גניבות כלי רכב. לטענתה, יש להתייחס לשינוי כזה באופן נפרד ולדון בו כנושא בפני עצמו.

 

במכתב ששלח היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, עו"ד זאב פרידמן לחוה בן ארי, מנהלת בכירה באגף הרכב ולשמעון אברהם, ראש תחום בכיר שירותי תחזוקה במשרד התחבורה, הוא מציין כי ממידע המצוי בידי המועצה וחוות דעת מקצועיות שונות (הטכניון, מטריקס בע"מ והיועץ המדעי וההנדסי ד"ר משה בקר) שהועברו לעיונה על-ידי איגוד המוסכים, עולה בברור כי ישנם בשוק חלקי חילוף חדשים לא מקוריים, הנופלים באיכותם מהחלקים המקוריים גם בהיבט הבטיחותי. עוד הוא מציין כי לעיתים, בעת תיקון רכב חדש, אף נדרשת התאמת החלק החלופי הבלתי-מקורי לאזור המתוקן, באופן הפוגע באיכות הרכב לאחר התיקון.

 

המועצה מבהירה במכתבה כי אף שלעיתים החלקים התחליפיים זולים יותר, הרי שלא מוצדק לתקן בהם רכב חדש באופן המפחית את בטיחותו. לדוגמה, כעולה מחוות הדעת של הטכניון בהתייחס לפגוש מקורי נתון לעומת פגוש תחליפי מסוים, כושר ספיגת האנרגיה במקרה של תאונה של החלק המקורי, עלה פי שמונה(!) מכושרו של החלק התחליפי.

 

עוד מדגיש עו"ד פרידמן כי מאחר ואין לצרכן יכולת בדיקה או בקרה על איכותם, צורתם ותכונותיהם של חלפים שיותקנו ברכבו, הרי שהדרך היחידה להבטיח כי אכן תתקיים זהות באיכות, תכונות וצורה לחלפים שנפגעו, היא קביעת החובה להחלפתם בחלקים חדשים מקוריים בלבד או זהים להם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תומריקו
המועצה לצרכנות מתנגדת לשינוי תקנות בתחום הביטוח
צילום: תומריקו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים