שתף קטע נבחר

אם לסבתא היו גלגלים (היא הייתה נוסעת דרומה)

אבל אין לה גלגלים, וכמוה גם לתושבים המבקשים לעזוב את יישובי קו העימות - אך אינם יכולים לעשות זאת בהיעדר תחבורה ציבורית. "המרכז לפלורליזם יהודי" מארגן הסעות באוטובוסים מהיישובים, "רוח טובה" מחברת מתנדבים בעלי רכב לתושבים הזקוקים להסעה. ומשרד התחבורה? אל תפריעו, מלחמה עכשיו

"אישה נכה בת 80 צריכה להגיע עם המטפלת שלה ובעלה מחיפה לירושלים. אם יש אפשרות לסייע - נא לפנות בדוא"ל!" (הודעה בפורום "הסעות לתושבי הצפון" )

 

אחת הבעיות הקשות העומדות בפני תושבי הצפון שאינם בעלי מכוניות פרטיות היא הנסיעה דרומה. מיד עם פרוץ הקרבות הודיע משרד התחבורה על הפסקת פעילות מוסדרת של התחבורה הציבורית באזור יישובי קו העימות, אך לא הציע אלטרנטיבה לאנשים המבקשים להתנייד ממקום למקום. כך נוצר מצב בו נותרו חלק מנזקקי האוטובוסים או שירות הרכבות ללא מענה.

  


 

 

"התחלנו לקבל קריאות מלשכות הרווחה והבנו כי מדובר בבעיה של אלפי אנשים", מספר הרב גלעד קריב מ"המרכז לפלורליזם יהודי". "בימי הלחימה נוצר מצב אבסורדי, בו גם אנשים שיש להם אופציית אירוח במרכז אינם מסוגלים להגיע אליה". המרכז לא התמהמה, פנה לחברות הסעה פרטיות, שכר אוטובוסים ובהתאם לדרישות הזורמות מלשכות הרווחה מבצע הסעות רבות משתתפים. המימון? על-חשבון המרכז. הנסיעה? חינם אין כסף לנוסעים.

 

"חלק מהאנשים מגיעים איתנו למקום האירוח שאנו מציעים בכפר סילבר", מספר קריב. "חלקם נוסעים לתל-אביב וירושלים ומשם באופן עצמאי לקרובים". למעלה מעשר הסעות שונות כבר יצאו מכרמיאל, נהריה, צפת, קריית-שמונה ויישובים אחרים. לקריב חשוב לציין כי ההסעות נערכות בשיתוף עם לשכות הרווחה המקומיות, הפועלות בהתאם להוראות פיקוד העורף.

 

"ברור לי שמשרד התחבורה חושש מהפעלת מערכת ציבורית הכוללת התכנסות בתחנות מרכזיות וכדומה. ברור גם כי איש אינו רוצה להיפגע. מאידך, לא מעט אוטובוסים וכלי תחבורה גדולים אחרים נוסעים בכבישי הצפון: כל מתנדבי העמותות שמחלקים מזון, כל האמנים, כל מי שמבקש לסייע - מגיע באוטובוס. אתמול דיברתי עם עובדי מפעל גדול ומוכר, שגם הוא באופן טבעי מספק הסעות. לא ייתכן שמשרד התחבורה לא יפעיל איזשהו מערך אלטרנטיבי הכולל מוקד לפניות הציבור, שירכז את הנושא ויאפשר לכל המעונין, שאינו בעל רכב פרטי ואינו בעל צרכים מיוחדים, לצאת מהאזור המופגז".

 

במקביל להפעלת היוזמה הפרטית, עוד בשבוע הראשון ללחימה פנה המרכז ללשכת השר שאול מופז וביקש לדעת אילו פתרונות הוא מציע עוד. "מעולם לא קיבלנו תשובה", מתקומם קריב. "גם כשפנינו לעוזריו בשיחות פרטיות לא נענינו. כל הזמן אנו שומעים כמה העורף חזק. הוא אולי חזק, אבל הוא לגמרי לא מוכן.

 

"בנושא ההסעות, כמו בנושאים רבים אחרים, אנו מגלים יום-יום כי הפתרונות שמספקת המדינה אינם עונים על הבעיות, וכי עמותות וגופים פרטיים הם אלה

 המספקים פתרונות נאותים. זה מתחיל בחלוקת מזון ומציאת פתרונות אירוח, עובר דרך טיפול באנשים עם צרכים מיוחדים או בבעלי-חיים שננטשו או ברחו, ומסתיים בהסעות דרומה".

 

גם קינן רבינו, מנכ"ל עמותת "רוח טובה" המחברת בין מתנדבים בעלי מכוניות פרטיות ואנשים הנזקקים להסעה, מרים גבה סקפטית אל מול הצהרות משרד התחבורה. "בזמן נפילות קטיושות עצרו את התחבורה הציבורית, וכשכבר יצאו אוטובוסים הם נסעו באופן לא סדיר", הוא מתאר. "נוסף על הקושי התחבורתי נוסף גם הקושי הכלכלי. יש אנשים קשי יום שיש להם אופציית אירוח במרכז, אך הם אינם מסוגלים לשלם את הנסיעה לשם. גם להם צריך לעזור לצאת מן המקום".

 

ואילו מאגד נמסר כי "אגד ממשיכה להפעיל את קווי האוטובוס בחיפה ובצפון בצורה סדירה ככל האפשר, ועושה את מרב המאמצים בכדי לספק פתרונות תחבורה מתאימים לכלל הנוסעים. "הקווים הבינעירוניים, כגון ת"א-חיפה, חיפה-אילת וחזרה פועלים כסדרם. קו חיפה-ירושלים תוגבר בהתאם לביקושים, ואילו קווי ת"א-קריית-שמונה, קריית-שמונה-ירושלים והקווים לרמת הגולן פועלים כרגיל. גם בחיפה, הקריות וכרמיאל פועלים כל הקווים העירוניים של אגד, ובקריית-שמונה האוטובוסים נוסעים בחלונות זמן בהתאם להנחיות".

 

  • למידע נוסף על פעילויות החירום של "המרכז לפלורליזם יהודי" לחצו כאן

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
"לא ייתכן שמשרד התחבורה לא יפעיל מערך אלטרנטיבי". ארכיון
צילום: אביהו שפירא
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים