שתף קטע נבחר

DirectX 10: רק ב-Windows Vista

DirectX 10 תאפשר גרפיקה טובה יותר וביצועים מעולים. החסרון הוא שהיא תעבוד רק על גבי מחשבים שיריצו את מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט - Windows Vista. נוסף על כך, תאלצו לרכוש כרטיס מסך חדש, אשר יתמוך בגירסה העשירית

מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט, שתצא באיחור בתחילת 2007 (אם לא יהיה איחור נוסף), אמורה להגיע עם הגירסה החדשה של DirectX (פרטים נוספים בהמשך), העשירית במספר. כדי ליהנות מכל היכולות של הממשק החדש ב-Windows Vista, ומיכולות הגרפיקה של משחקים חדשים שיתמכו בכך - תידרשו להצטייד בכרטיס גרפי התומך ב-DirectX 10 (או בקיצור DX10).

 

מערכת ההפעלה Windows Vista עדיין תעבוד עם כרטיסים התומכים ב-DirectX 9. הדבר נכון גם לגבי משחקים חדשים – אך פשוט לא תוכלו ליהנות מהיתרונות של DX10.

 

רק ב-Vista

 

אם תרצו להשתמש ביכולות של ה-DX10, תזדקקו לכרטיס מסך תואם (ראו בהמשך), וגם למערכת ההפעלה החדשה. בניגוד לעבר, DX10 תהיה זמינה אך ורק יחד עם מערכת ההפעלה Windows Vista, ולא תהיה לה תאימות ל-Windows XP. DX10 מתבססת על מודל חדש של דרייברים, ולכן לא תוכל לעבוד על מערכות הפעלה ישנות יותר.

 

מה זה DirectX?

 

אפילו החומרה הטובה ביותר חסרת תועלת ללא תוכנה. כדי לקצר את זמן ההמתנה למשחקים חדשים, מיקרוסופט מפיצה וממשיכה לשפר את כלי הפיתוח שלה, DirectX, כך שיאפשר לכתוב גירסה אחת למשחק לכל כרטיס גרפי. על כל מחשב שיריץ משחקים התומכים ב-DX צריכה להיות מותקנת כבר התוכנה, שניתנת להורידה בחינם מהאתר של מיקרוסופט, כאן.

 

מאז יצא DirectX, ב-1995, כל משחק יכול לפעול על כל חומרה, משום שהוא מספק מכנה משותף סטנדרטי לכולם. מצד אחד הוא חושף ממשק יישומים סטנדרטי (API) לתוכנת המשחק, כאילו מדובר ב"כרטיס וירטואלי", ומצד שני מכתיב ליצרני החומרה את הפונקציונליות ואת הפורמט.

 

DirectX הוא בעצם אוסף של פקודות, שתוכנות (בהם גם משחקים) יכולות להשתמש בהן, כדי לגשת למשאבי המערכת, כולל כרטיסי הגרפיקה והסאונד.

 

מה חדש ב-DirectX 10

 

בהתחלה חשבה מיקרוסופט לקרוא ל-DirectX 10 - WGF (קיצור של Windows Graphic Foundation), אך לבסוף החליטה לרדת מזה. DX10 לא יכלול גירסאות קודמות של DirectX, אך מיקרוסופט תמשיך לתמוך ב-DX9 במקביל, אשר יותקן כנראה בנפרד. תכונה זו תאפשר ל-DX10 להיות יעיל ומהיר יותר.

 

דבר נוסף שיעזור לשפר את המהירות, הוא השימוש שיעשה DX10 בספריות דינמיות (DLL) חדשות, אשר יהיו מהירות יותר. כמו כן, DX10 יאפשר גישה פשוטה יותר לזיכרון.

 

DirectX 10 יכלול גירסה חדשה של Direct3D, (שיקרא Direct3D 10), שתוכננה להעביר חלק מעבודת החישובים הגרפיים מהמעבד לכרטיס הגרפי. ניתן יהיה להעביר מידע מהכרטיס מסך ולהשתמש בו שוב – מבלי להזדקק לעזרת המעבד.

 

יתרון נוסף הוא שהכרטיסים הגרפיים יהיו חייבים להיות תואמים לגמרי ל-DX10. בעבר מספיקה הייתה התאמה לחלק מהיכולות של ה-DX כדי להגדיר כרטיס גרפי כתואם.

 

דבר נוסף שהיצרנים יאלצו לקחת בחשבון כדי להיות תואמים ל-DX10, הוא שהגירסה העשירית תהיה הרבה פחות סלחנית לטעויות מאשר גירסאות ישנות. שינוי זה יאפשר למפתחים לדאוג פחות לבעיות תאימות לכרטיסים שונים.

 

האם כדאי לשדרג את הכרטיס הגרפי?

 

נכון להיום אין עדיין כרטיסים התומכים ב-DirectX 10, והם אמורים להתחיל להיות משווקים בחודשים הקרובים (אולי אפילו בחודש-חודשיים הקרובים). ניסיון העבר מראה שסביר להניח שיהיו כרטיסים שתומכים ב-DX10 בכל רמות המחירים, כך שאם אתם מתכננים לרכוש כרטיס חדש בזמן הקרוב – כדאי לחכות.

 

אם רכשתם לאחרונה כרטיס התומך ב-DX9, אתם לא חייבים למהר ולהחליפו. מפתחי המשחקים אומרים שיעברו כמה שנים (ככל הנראה כשנה-שנתיים) עד שמשחקים התומכים ב-DX10 יהיו פופולריים יותר מאשר משחקים התומכים ב-DX9.

 

אפילו משחקים ייעודיים ל-Windows Vista כגון Halo 3 ו- Shadowrun, יתמכו גם ב-DX9. לכן מבחינת תאימות למשחקים – אין צורך בשדרוג, רק אם אתם רוצים שהמשחק ירוץ באפשרויות הגבוהות ביותר, ומוכנים, כמובן, להשקיע בכרטיס מסך מתקדם.

 

הכרטיסים החדשים צפויים להיות צרכני אנרגיה אדירים; כנראה שהם יזדקקו לבין 150W ל-300W. יש שמועות על כך שיופצו כרטיסי מסך חיצוניים, ממש כמו צורבי DVD חיצוניים, אשר יכללו ספק כוח משלהם. כרטיס חיצוני יוכל להוות פתרון מעולה למחשבים ניידים עם כרטיס גרפי חלש יותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים