ארגוני הצרכנים: לא לדחות את ניידות המספרים
המועצה לצרכנות ורשות ההסתדרות לצרכנות שלחו כבר לפני שבוע מכתב לשרי התקשורת והאוצר בבקשה לא לדחות את רפורמת ניידות המספרים. דו"ח ארגון אמון הציבור בתחום התקשורת קובע כי אין לעכב עוד את הנהגת ניידות המספרים הסלולרים, וכי הנושא מהווה שלב ראשון והכרחי ביצירת תחרות ממשית בשוק הסלולר הפרטי
המועצה לצרכנות שלחה כבר לפני שבוע מכתבים לשרי התקשורת והאוצר שלא להיענות לבקשת חברות הטלפון לדחות פעם נוספת את הפעלת רפורמת ניוד המספרים. במכתב לשרים עליו חתומים יו"ר המועצה לצרכנות ארנון מנטבר, היועץ המשפטי של המועצה עו"ד זאב פרידמן ומנכ"ל הרשות לצרכנות עו"ד ירון לוינסון, הם מבקשים כי יפעלו להחלת הרפורמה ללא דיחוי נוסף, חרף טענות חברות טלפון כי טרם היה סיפק בידם להיערך לרפורמה.
המועצה לצרכנות ורשות ההסתדרות לצרכנות מדגישות כי שוק הטלפוניה בישראל ריכוזי ורווי בחסמים לתחרות ככל שמדובר בצרכן הפרטי, וכי למעשה משקי הבית מסבסדים את המגזר העסקי, כשאחד החסמים העיקריים במעבר ממפעיל אחד למשנהו הוא הזהות בין הצרכן ומספר הטלפון שלו.
הריכוזיות הרבה בתחום הטלפוניה כמו גם כבילת הצרכנים וחוסר יכולתם להתמקח עם נותנות השירותים מחייבים כי פערי הכוחות בין העוסקים והצרכנים יצומצמו. הארגונים מדגישים כי יכולת הצרכנים לנייד את המספרים יעצים את כוחם ויחייב את החברות להשקיע בשמירת הצרכן כלקוח, כמקובל ברבות ממדינות העולם.
אמון הציבור: להסיר את החסם
דו"ח מחלקת המחקר בארגון אמון הציבור בתחום התקשורת קובע, כי יש לאפשר את הנהגת הניידות בתאריך שנקבע, ה-1 בספטמבר 2006. בימים אלו נדרש שר התקשורת להכריע שוב בסוגיית ניידות המספרים, לאחר שנקבע כי ביצוע החוק יחל ב-1 בפברואר, ולאחר מכן נדחה הביצוע לספטמבר.
לטענת הארגון, שפנה בעניין לשר האוצר אברהם הירשזון ולשר התקשורת אריאל אטיאס, נושא הניידות מהווה שלב ראשון והכרחי בהסרת החסמים הקיימים בענף, וכל דחייה משמעותה המשך הפגיעה בציבור הצרכנים.
לטענת מחברי הדו"ח, ניסיונן של חברות הסלולר לדחות עוד את יישום ניידות המספרים אינו נובע ממורכבות, אלא מניסיון לעכב צעד חשוב לקראת תחרות. הדו"ח ביצע השוואה לנעשה במדינות אחרות בעולם, בין השאר בעניין פרק הזמן הנדרש להנהגת ניידות, ומצא כי במדינות ושווקים גדולים באירופה נמשכה ההיערכות בין מספר חודשים לשנה וחצי. תקופת ההתארגנות שניתנה לחברות בארץ עומדת על יותר משנתיים.
הדו"ח מסיק עוד, כי היעדר האפשרות למנוי לעבור ממפעיל למפעיל עם מספר הטלפון שלו מהווה חסם משמעותי ביותר, והטיפול בו מהווה תנאי הכרחי, אם כי לא מספיק, ליצירת תחרות ממשית בשוק הסלולר הפרטי. לדברי מחברי הדו"ח, לצד הטיפול בסוגיית הניידות, יש לטפל גם בחסמים נוספים, ביניהם הסכמים כובלים לפרקי זמן ארוכים; ערפול מחירי השיחות באמצעות ריבוי מסלולים ותנאים; ומחיר הקישוריות בין הרשתות, שהוא עדיין יקר.
הדו"ח מפרט גם מספר עקרונות שעשויים לתרום להבטחת התחרותיות בתנאים של ניידות מספרים, ביניהם שקיפות עלויות, תעריף אחיד לשיחות בתוך הרשת ומחוצה לה, עלות מזערית לביצוע מעבר ופשטות ויעילות בעת ביצוע הזמנת השירות ומניעת הערמת קשיים על מנויים המבקשים לעבור מחברה לחברה.
לדברי הארגון, יישום תוכנית הניידות מחזק את הצרכן מול המפעיל, ומשיג נקודת שיווי משקל תחרותית יותר בשוק מנקודת מבטו של הצרכן.