דרישת "קשת" להסיר מהרשת קטעים ארץ נהדרת - חכמה?
האם צדקה קשת כשביקשה להסיר קטעים של "ארץ נהדרת" שהועלו באתר פליקס, והאם יש בכלל סיכוי למלחמה באתרי שיתוף הקבצים, המאפשרים לכל גולש להעלות לרשת כל קטע וידיאו שחשקה נפשו. הכל על כאב הראש החדש של הטלוויזיה
בחודשים האחרונים הבינו חברות הטלוויזיה המסחריות שהן צריכות לחזק את הקשר שלהן עם האינטרנט. קשת שידרגה את האתר שלה, ערוץ 10 התחיל לשתף פעולה עם אתר האינטרנט נענע, ורשת אף היא צפויה להודיע בקרוב על שיתוף פעולה עם אחד האתרים המובילים.
מעלים תכנים של הזכייניות
עכשיו נוסף למשחק האינטרנטי של חברות הטלוויזיה משתנה נוסף, מכיוון לא צפוי. הפורטל תפוז השיק לפני כחודש את האתר פליקס המאפשר לגולשים להעלות קטעי וידיאו, ללא כל פיקוח, עריכה או שליטה. האתר מאפשר לכל אחד להעלות לאוויר כל תוכן שירצה, בין אם זה סרטון שהגולש צילם בעצמו, ובין אם זה קטע מתוך "ארץ נהדרת" או כל חומר אחר המוגן בזכויות יוצרים.
העובדה שהגולשים מעלים לפליקס קטעים מ"ארץ נהדרת" הרגיזה את קשת וזו פנתה לתפוז כדי שיוריד ממנו תכנים שמוגנים בזכויות יוצרים. בתפוז נענו לדרישה.
בשיטוט קצר בפליקס מצאנו לא רק קטעים של קשת, אלא גם קטעים מ"משחק מכור" של רשת וקטעים מערוץ .10 עד כה נראה כי הרשתות הישראליות עוד לא גיבשו לחלוטין את העמדה שלהן לגבי אתר שיתוף הווידיאו.
בקשת דורשים להסיר קליפים מפליקס, אבל לא מכריזים על כך כמדיניות רשמית. מרשת קיבלנו תשובה מאוד לא נחרצת, לפיה החברה "בוחנת את פעילותה באינטרנט," ומערוץ 10 קיבלנו תשובה שממנה ניתן להבין כי הערוץ מתנגד להימצאות תכנים שלו בפליקס, אך בפועל לא התבצעה כל פנייה לתפוז להוריד את התכנים.
בנוסף, ניתן לראות שיש גורמים שניצלו את פליקס להפצת תכנים, גם אם הם לא מקבלים תשלום על כך. לפליקס יש שיתוף פעולה עם ערוץ הבידור הישראלי של הוט, שבמסגרתו עלו לאתר קטעים מתוכנית על בר רפאלי. קטעים אלה הם בין הנצפים ביותר באתר, וכבר 6,000 גולשים צפו בהם. קטע אחר שמככב באתר של תפוז לקוח מתוך התוכנית גיא פינס, וזכה כבר ליותר מ7,000- צפיות של גולשים. גם דובר צה"ל מאפשר להעלות לאתר צילומים של תקיפות בלבנון.
כמו באמריקה
תפוז לא המציאו כאן שום דבר. הם לקחו מודל מצליח מחו"ל, אתר שיתוף הווידיאו העולמי YouTube והעתיקו אותו. במידה מסוימת, מה שתפוז עושים עכשיו לחברות הטלוויזיה, YouTube כבר עשו לרשתות הטלוויזיה האמריקניות. YouTube ורשתות הטלוויזיה האמריקאיות מנהלים מערכת יחסים מורכבת. מצד אחד, הרשתות כבר לא נלחמות באתר ואפשר למצוא בו כמות אדירה של תוכן מוגן בזכויות יוצרים שזמין לצפייה חופשית.
כמו כן, לפעמים מודלפים לאתר פיילוטים של סדרות חדשות. מצד שני, ברשתות האמריקאיות חוששים כי בטווח הארוך YouTube יפגע בהכנסותיהן. YouTube דיווח לאחרונה כי הגיע ל100- מיליון צפיות של קטעי וידיאו ביום – ונתון כזה כבר אמור להדאיג יותר את הרשתות.
"נוגד את רוח האינטרנט"
"קשת עושים טעות," אומר ניר אופיר, העורך הראשי של תפוז. "היה ברור שהם יגידו לנו לא להפיץ קטעים מהתוכניות שלהם למרות שבסך הכל מדובר בקטעים באורך של פרומו.
עם זאת, פרט לקשת לא קיבלנו פניות להוריד תוכן מהאתר. להיפך, יש המון פניות לשיתופי פעולה. אנחנו מקבלים פניות מיוצרים עצמאיים שרוצים לדעת אם פליקס יכול להיות בית ליצירות שלהם, ואם הם יוכלו לעשות מזה כסף. אנחנו בודקים איך לתת מענה ליוצרים שלא מוצאים כיום במה בטלוויזיה. כל יום יש עשרות אלפי צפיות בווידיאו באתר. מדי יום מעלים הגולשים 80-50 קובצי וידיאו חדשים."
אופיר מציע לערוצי הטלוויזיה ללמוד לשתף פעולה עם אתרי שיתוף וידאו: "בעולם המוזיקה קרה דבר דומה. בתחילה נלחמו נגד האתרים, ועכשיו חברות המוזיקה עושות כסף באינטרנט. יש לקשת נכס אינטרנטי, וטבעי שהם ירצו שכל התכנים יהיו באתר שלהם אבל זה משהו שנוגד את רוח האינטרנט."
אם לשפוט מנסיון העבר, ניתן להניח כי כפי שחברות התקליטים לא הצליחו לעצור את הורדות המוזיקה באינטרנט, גם חברות הטלוויזיה לא ינצחו את אתרי שיתוף הווידיאו.