שתף קטע נבחר

האשה הגדולה מהרדיו

את שייכת לדור אחר של שדרני רדיו, כאלה שלא מתלהבים מכל שקיעה ולא מדווחים רק על הפקקים. סמדר שילוני כבר מתגעגעת לרונית כפיר, שככל הנראה לא תחזור לתחנת האם שלה

"אחרי כל מלחמה מישהו חייב לנקות/ סדר כלשהו הרי לא יתרחש מעצמו" (ויסלבה שימבורסקה, "סוף והתחלה")

  

השבוע התברר שכנראה לא תחזרי להגיש את תוכנית הבוקר שלך, "יוצאים לאור", בתחנת האם, גלי-צה"ל. רגעים כאלה הם אבות מזון סנטימנטליים ותמרור האטה שמזמין נגיסה הגונה בחתיכת נוסטלגיה, בכל זאת ליווית פחות או יותר את ההתבגרות של רובנו. תקראי לי מנותקת, תקראי לי חסרת עמוד שדרה, תקראי לי בפעם הבאה שהדיסק יקפוץ, לא כל כך אכפת לי מה אמרת ולמה בדיוק הושעית, למרות שמן הסתם הדברים היו חשובים בעינייך. לדעתי המאזינים המסורים שלך, כולל אותי, לא אהבו אותך בגלל או למרות האמירות האלה. תרפרפי על ה"דעות של העם" (או כמו שקוראים להן בלעז, טוקבקים) ותראי בעצמך: התגובות האוהבות כמעט ולא מזכירות את ההצהרות האלה. הן מתענגות על השפה הרהוטה והעשירה שלך, על הקול הנעים, על ההומור, על השנינות.

 

בפשטות, תפסת הרבה מקום. היית האשה הגדולה מהרדיו. בגלגל"צ דשדשת בשלולית שבה השדרנים החדשים היו צריכים לצלול כדי לגעת ברצפה. אי אפשר להאשים אותם, הם נולדו בשבי, לא מתוכנתים גנטית לקחת צד או להביע דעה מעבר לזה שהשקיעה פשוט מד-הי-מה או שהכבישים ממש-ממש פקוקים. את שריד לדור של דינוזאורים, חיות רדיו מוזרות עם אפיון מאוד ברור: אנשים הדליקו את הרדיו כדי לשמוע דווקא אותם. לא מישהו שיעביר להם את הזמן עם קצת מוזיקת רקע.

 

וזה היה היתרון שלך - ובדיעבד גם המקל בגלגלים של עצמך. הבאת את עצמך לאולפן, את עצמך כולל הכל. כולל העובדה שאת חיה פה, כולל הקפה שאת שותה בבוקר והקונסולה שאת צריכה לשדר ממנה, והיומולדת של הבת שלך. התוכנית קיבלה את הצבע שלך, ומכיוון שקשה להחליט (וליישם) איזה חלקים מהאישיות אתה משאיר בבית, קרה שגם הסתייגויות אישיות שלך מהצבא צפו על פני השטח. וזה מוביל אותנו לעובדה ששידרת - מה לעשות - בתחנה ששייכת לצבא הכי פטריוטי במזרח התיכון. צבא העם במובן העממי של המילה, ואצל היהודים צבא הוא כמו חתונה קתולית - רק המוות מפריד ביננו.

 

אני אוהבת את הפאקֶט הזה. את הנחישות שבה את מתנסחת, את הנטייה שלך להאמין שהעצב והשמחה שבך יבלמו את צמיחת הירק. מהבחינה הזאת את יותר דומה לאברי גלעד מלארז טל, יותר למרב מיכאלי מלמיכל ניב. את יותר לוקחת ללב, ופחות מגחיכה את המציאות. ובדיוק בגלל זה כשאת מתייחסת לביטוי הצה"לי "בנק המטרות" במילים "זה נשמע כל-כך בנקאי או כלכלי - בנק מטרות - כאילו שאין בבנק המטרות ילדים בני 3", כשצה"ל במצב לחימה ובתחנה צבאית, זה קצת דוחק את הגבול. בנקודה הזאת מתנגש האופי שלך בזה של התחנה שאת משדרת בה - וסיכוי טוב, בואו נודה - בזה של רוב גופי התקשורת בארץ. אם היתה דרך לסנן את האמירות האלה, העזיבה שלך היתה נמנעת. אבל אז כנראה היתה נמנעת מאיתנו גם הפרסונה הרדיופונית רונית כפיר.

 

השורה התחתונה של המכתב הזה היא שאנחנו - מה זה אנחנו, אני - בעדך. שבלי קשר לדעות שלך, נחמד לדעת שבצד השני של הרדיו יושבת מישהי עם דעות, מישהי שאתה יכול לסמוך עליה שהיא פותחת ספר פה ושם, שיש לה טעם מוזיקלי שעוצב טרם ימי הפלייליסט. את שייכת לדור השדרנים שהתבקשו "להיכנס לאולפן, לעשות מה שהם רוצים ולא להפסיק לנסות להמציא, להפתיע ולייצר עניין". רובם לא נשארו ברדיו על בסיס קבוע, בטח לא יומי.

 

שדרנים כמו ארז טל ואברי גלעד ומרב מיכאלי וגיל קומר ורון לוונטל וטל ברמן שסגר את הרשימה, מצאו את עצמם לרוב בטלוויזיה, מיעוטם במקומות אחרים. ואת איכשהו נשארת מול המיקרופון. בפינה כלשהיא בלב אני מקווה שלא תלכי לטלוויזיה, שתמצאי בית אחר על הסקאלה. יודעת מה, יותר מזה. אנחנו זקוקים לאנשים כמוך ברדיו. זה אולי קצת אגואיסטי מצדי לצפות שתדחפי את האצבע לחור שבסכר בזמן שבחוץ כולם משתכשכים בדולרים, אבל ככה אני מרגישה. המאזינים שלך, אלה שבאו איתך, גם ילכו אחרייך. לגבי השאר, שמעתי שיש בשבילכם אחלה תוכניות בגלגל"צ, ואם תסתכלו החוצה תראו שהשקיעה פשוט מה-מ-מת.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים