שתף קטע נבחר

מאחורי הקלעים של מגדל הפיקוח

אישורי המראות ונחיתות, טיסה במרחב האווירי שמעל לשדה, התנעת המטוסים והזנקת צוותי חירום הם רק חלק ממגוון המשימות החשובות של מגדל הפיקוח בשדה התעופה. מישל דור יצא לבדוק מה בדיוק עושים שם

 

 

מגדל פיקוח הממוקם בשדה התעופה, אחראי על המתרחש בשדה עצמו ומעליו. המגדל מנהל את כל הקשור לאישורי המראות ונחיתות, טיסה במרחב האווירי שמעל לשדה, התנעת המטוסים, הזנקת צוותי חרום וסיוע לכל גורם בשדה הקשור לתפעולו השוטף.

 

מגדלי הפיקוח ממוקמים גבוה ככל הניתן וזאת על מנת לתת לפקחים מבט "נקי" על המתרחש מתחתם. במגדל ישנן מספר עמדות שונות המאוישות לפי עומס התנועה באותו רגע. בחלקו העליון מתנהלת כל הפעילות בקשר עין עם המטוסים והגורמים השונים הנעים על המסלול כגון רכבי השדה, ביטחון וניקוי, כשבבסיסו של המגדל נמצאת עמדת המכ"מ (מגלה כיוון מרחק) המהווה למעשה "עיניים אלקטרוניות" המסוגלות לזהות כל כלי טייס ממרחקים אדירים בכל מזג אוויר נתון. המכ"מ גם משדר לפקחים במעלה המגדל את המידע החשוב כך שכל הצוות ניזון מאותו המידע.

 

עמדת הקרקע אחראית על כל הפעילות המתרחשת על הקרקע כגון רכבי עבודה, אוטובוסים המובילים נוסעים, קרוניות המזוודות, רכבי כיבוי אש והצלה, מטוסים המבקשים "מרשה" – מידע המוזן לצוות הטיסה ובו היעד אליו הוא יוצא, גובה הטיסה אליו הוא מטפס לאחר ההמראה, קוד הזיהוי שלו, ומידע רלוונטי נוסף.

 

הפקחים נעזרים בשלל מכשירים משוכללים אשר מקלים עליהם את המלאכה: מדי רוח, מכ"מ קרקע, צגי מחשב השולטים בכל מערך הקשר המסובך, מחשב השולט בתאורת המסלולים, מצלמות חיצוניות, מחשבי נתוני המטוסים העומדים להמריא ועוד. הפקחים משתמשים ב"סטריפים" מפלסטיק שכל אחד מייצג מטוס והפקח מחזיק בו ושם אותו על לוח ההמראות והנחיתות. שיטה זו לא השתנה מזה עשרות שנים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלום בר טל
מגדל הפיקוח בנתב"ג
צילום: שלום בר טל
מומלצים