שתף קטע נבחר
 

מוסכים: אין כניסה לרכב גז

הממשלה לא רק אשרה אלא אפילו מעודדת הסבת כלי רכב לשימוש בגז, אבל בעלי מכוניות שערכו הסבה שכזו עלולים למצוא עצמם בעת הצורך בביצוע תיקון כלשהו ברכב, ללא קשר לגז, מול דלתות מוסך נעולות. הסיבה - משרד התחבורה מתייחס לרכב מונע גפ"מ כאילו היה פצצה רבת עוצמה, ואוסר על כניסתו למוסכים. ynet מנסה לפתור את הפלונטר

יש כיום לא מעט סיבות טובות להסב כלי רכב לשימוש בגז במקום בנזין. בראש ובראשונה - כי זה זול יותר. אלפי בעלי רכב כבר ביצעו את ההסבה, ורובם המוחלט מרוצה מאד. לפחות עד שמתגלה צורך להכניס את הרכב למוסך מורשה. מסתבר כי מטעמי ביטחון, הוציא משרד התחבורה איסור לכניסת כלי רכב מוסבי-גז לתחומי מוסכים. משרד התחבורה ידע מכך, בעלי המוסכים ידעו מכך, היבואנים ידעו מכך וגם המתקינים. מי לא שמע על כך מילה עד שנאלץ לעמוד מול דלת סגורה? בעלי הרכב כמובן. בדיקת ynet מגלה את האבסורד שבנהלים למכוניות גז.

 

חשבון נכון, תוצאה בעייתית

 

אלי בניתה הוא סמנכ"ל חברת בניה, איש בעל מודעות צרכנית גבוהה. לאחר שבדק את עלויות הסבת מכונית לשימוש בגפ"מ, לקח בחשבון כי המדינה מעודדת את המעבר, וכי מדובר בהפחתה של זיהום האוויר, קיבל החלטה. שלוש מכוניות הסב לשימוש בגז - שתי פולקסווגן פולו והונדה אקורד אחת. בתחילה הכל נראה ורוד. תצרוכת הדלק עלתה אך במעט (בכ-10% לדבריו), אבל מחיר התדלוק היה נמוך בחצי. כיוון שהמכוניות נוסעות הרבה, החסכון היה ניכר.


רכב מתודלק בגז טבעי

 

אלא שאז סבל בניתה מתקלה בפולקסווגן פולו - אחד החלונות סירב לעלות. תקלה ידועה שטופלה על-ידי היבואן במקרים רבים בעבר. הפעם זה לא היה פשוט. כאשר הגיע למוסך מורשה, שמע לתדהמתו כי נאסר על המוסך לטפל במכונית שעברה הסבה לגז. בניתה לא התייאש, ופנה להנהלת היבואן, צ'מפיון מוטורס. שם אישרו את הדברים. "אנחנו מודיעים זאת לכל לקוח שקונה מכונית חדשה", הסבירו, והוסיפו כי בהתאם להנחיות שקיבלו ממשרד התחבורה, אסור למכונית של בניתה אפילו להיכנס למתחם המוסך.

 

בניתה החושש התקשר מייד למוסך המטפל במכונית ההונדה אקורד, ושמע כמובן את אותה תשובה. בחברת מאיר הבהירו לו כי לא יטפלו במכונית מונעת הגז שלו, מכיוון שאין להם אישור לכך.

 

בניתה הנדהם יצר קשר עם מערכת ynet וגולל את סיפורו. "אני בן אדם יסודי" אמר. "לפני שהתקנתי את המערכת בצעתי סקר שווקים מקיף אצל מספר מתקינים, ואף אחד מהם לא הזכיר בעיה כזו. אחרי שהפכתי עולמות", הוסיף, "מצאו לי מוסך לא-מורשה ברחובות, שמסכים לטפל במכוניות. אבל יש שתי בעיות. הראשונה קשורה לאחריות על הרכב שמתבטלת בעת טיפול במוסך לא מורשה. השנייה היא שאני גר בחיפה...".

 

הנחיות ישנות, אך רלוונטיות

 

לפני מספר שנים אישר משרד התחבורה את השימוש בגפ"מ ואת ההסבה הנדרשת. אבל ההנחיות שמסר למחלקות השירות של היבואנים ולמוסכים, יצרו תמונה בלתי אפשרית. לפיהן מכוניות שהוסבו לגפ"מ אסורות כניסה למוסך לצורך תיקון או טיפול. לא צריך להבהיר כי מדובר כאן בפגיעה אנושה בבטיחות, שכן ברור לכל - וגם למשרד התחבורה - כי בעלי רכב רבים פשוט ידלגו על הבעיה, ולא יטפלו ברכב.

 

ומה אומרות ההנחיות? שכדי לטפל במכוניות שעברו הסבה לגפ"מ, צריך המוסך לעמוד בתנאים הבאים ביצירת עמדה ייעודית:

  • קיר מפריד בגובה מטר וחצי שימנע את התפשטות הגז לרחבי המוסך
  • טיפול מיוחד במערכת חשמל באותו איזור למניעת ניצוצות
  • מגבה מיוחד
  • ציוד מכאני פניאומאטי (לא חשמלי)
  • כלי עבודה מיוחדים
  • מיכל מתחת לאדמה לאחסון הגז (יש לרוקן את מיכל הגז לפני הטיפול), או אתר אחר לאחסון מיכל הגז שיפורק מהמכונית - מחוץ למוסך

 

כל זה, להזכירכם, אפילו אם נכנסתם להחלפת מגב או כמו במקרה של בניתה, תיקון חלון חשמלי. נשמע לכם כאילו הנחיות משרד התחבורה מתייחסות למכונית מוסבת גפ"מ כאל פצצת זמן מתקתקת? אתם לא טועים.

 

היבואנים מבולבלים

 

ואיך באמת הגיבו להנחיות היבואנים השונים? מכיוון שמדובר בעלויות הקמה גבוהות במיוחד, החליטו רק יבואנים ספורים לערוך התאמה מלאה לטיפול ברכב מונע גפ"מ. באופן טבעי, אלה היו יבואנים שאינם מצליחים בתחום מנועי הדיזל ולכן היו בעלי אינטרס ברור לקדם את עניין הגפ"מ - סובארו ויונדאי.


מכונית מתודלקת גז של הונדה המשווקת בחו"ל

 

ההתייחסות אצל יבואנים אחרים אינה עקבית. יש כאלה שאינם מוכנים לטפל במכוניות בגלל ההנחיות הברורות, אך יש שטוענים כי לאור ההנחיות המוגזמות החליטו שלא לשלוח הוראה חד-משמעית למוסכי הרשת כדי שימנעו מטיפול במכוניות גפ"מ. אלא שגם כאן המצב אינו חד-משמעי. יש בין האחרונים מחלקות שירות שלא הוציאו הנחיות בנושא, ונתנו למוסך חופש לבחור אם לטפל או לא. זאת, תוך הבנה כי מתבצעת עבירה על הנחיות משרד התחבורה.

 

יבואנים אחרים פשוט לא נתקלו עדיין בבעיה, ולכן לא גיבשו נוהל כלשהו. אחרים רק ביצעו הכנות, למקרה והגפ"מ יהפוך פופולרי יותר. אחידות? אין בנמצא. 

 

ומה עם משרד התחבורה? לשאלת ynet הבהיר דובר המשרד, אבנר עובדיה, כי באתר האינטרנט של המשרד פורסמה רשימה של 33 מוסכים בכל רחבי הארץ שמורשים לטפל ברכב מונע גפ"מ. לא מוסכים מורשי יבואן כלשהו אם תהיתם, אבל מוסכים בכל זאת. 33 בכל רחבי הארץ זה מספיק? אתם תשפטו - הרשימה במסגרת המצורפת. בהמשך דבריו הבהיר עובדיה כי ממש בימים אלה פועלת ועדה בין משרדית, שמטרתה לקבוע תנאים חדשים לצורך מתן שירותי תחזוקה לכלי רכב מונעי גז. תוך מספר שבועות תניח הוועדה את המלצותיה, וכך יתאפשר למוסכים רבים אחרים להציע שירותים מתאימים לכלי רכב עם גפ"מ.

 

פתאום יש הנחיות חדשות

 

לאחר שנשאל על עמדת איגוד המוסכים, הבהיר דובר האיגוד דורון אובזנק, כי אכן ישנה אי בהירות בכל הנוגע לטיפול ברכב גפ"מ, 

שהופכת בעייתית יותר ויותר עם הזמן ועם מספר כלי הרכב הרלוונטיים שהולך וגדל במהירות.

 

לאחר פניית ynet החליטו באיגוד לפנות שוב למשרד התחבורה בנושא, וראו זה פלא. תוך שעות אחדות נשלחה הנחיה חדשה לאיגוד המוסכים, האומרת כי לכל מוסך שמעוניין לטפל במכוניות שעברו הסבה לגפ"מ, תיערך בקרוב השתלמות בת 15 שעות המשותפת למשרד התמ"ת, משרד התחבורה ואיגוד המוסכים. עם סיומה יוכל כל מוסך לטפל ולתת שירות מקיף לרכבים אשר מותקנות בהם מערכות גפ"מ - ללא קשר לטיפול במערכת עצמה.

 

ואתם צודקים, משהו לא ברור כאן. הרי עד לפני פניית ynet, צריך היה המוסך להתאים עצמו מבחינה מבנית לטיפול בפצצה מתקתקת, וכעת יידרשו רק 15 שעות לימוד? ואם עדיין נדרשת בניית עמדה, מדוע לפתע צריך לעבור קורס, שלא נדרש מקודם. מתי תיערך בדיוק ההשתלמות, לא ידעו לספר לנו.

 

בכל מקרה, עד שיובהרו הדברים, אתם נדרשים לגלות מידת זהירות כדי שלא תמצאו עצמכם במצבו של אלי בניתה. בדקו היטב עם יבואן הרכב האם הוא מסוגל לתת שירות גם לאחר שתבצעו הסבה לגפ"מ. יכול? מצוין. לא יכול? המתינו עד שמשרד התחבורה יחליט מה הוא בדיוק רוצה.

 

תגובת מאיר, יבואני הונדה: "עד עתה לא נתקלנו בשום בעיה הנוגעת לטיפול ברכב מונע גפ"מ. היצרן בכל מקרה אינו מאפשר הסבה לגז בארץ ושמירה על אחריות, ולכן מי שעושה זאת עם מכוניות הונדה עושה זאת על אחריותו בלבד".

 

תגובת צ'מפיון, יבואני פולקסווגן: "חברת צ'מפיון אינה מקבלת לטיפול מכוניות מוסבות להנעה בגז. זאת בעקבות הנחיות משרד התחבורה. הוצאות הסבת המוסכים לטיפול במכוניות כאלה גבוהות מדי ואינן משתלמות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מצד אחד מעודדים שימוש בגז, אך מנגד מערימים קשיים
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים