תוכנית משרד החינוך: נקודות אקדמיות בתיכון
במשרד החינוך מגבשים תוכנית לפיה תלמידים יוכלו ללמוד קורסים בבתי הספר ולקבל עליהם נקודות זכות אקדמיות. התוכנית תיושם תחילה בכיתות שבהן לומדים מחוננים. במקביל, בסקר שנערך לקראת פתיחת השנה התגלה: בנות שואפות יותר למצויינות מבנים
האקדמיה נכנסת לבית הספר התיכון: במשרד החינוך שוקלים לאפשר לתלמידים בבתי הספר העל-יסודיים ללמוד קורסים בבית הספר שיזכו אותם בנקודות זכות אקדמאיות. ועדה מיוחדת של משרד החינוך כבר דנה ביישומה בפועל של התוכנית, כולל בסוגי הקורסים ובתכנים שיכילו.
התוכנית החדשה מבוססת על שיטת APC "קורס מתקדם", הקיימת בבתי ספר בארצות הברית. על-פי התוכנית, בנוסף לבחינות הבגרות יקיימו בתי הספר בארץ בחינות אקדמאיות שיזכו את התלמידים בהמשך דרכם האקדמית בנקודות זכות באוניברסיטאות בהן ימשיכו את לימודיהם.
בתחילה, תינתן האפשרות ללמוד את הקורסים רק לתלמידים הנמצאים בתוכניות מיוחדות למחוננים בבתי ספר ברחבי הארץ. כיום, לומדים במסגרות שכאלו 12 אלף תלמידים. 275 מתוכם לומדים במסגרות אקדמיות שונות באוניברסיטת תל-אביב, חיפה ובאוניברסיטה הפתוחה. עיקר ההתמקדות היא במקצועות הפיזיקה והמתמטיקה.
לדברי מנהלת האגף לקידום מחוננים במשרד החינוך, שלומית רחמל, "אנו מאמינים שבדרך זו נוכל גם לחזק את בתי הספר העל-יסודיים, וגם לתת למורים בבתי הספר אתגר בכך שחומר הלימוד אותו הם מלמדים יתקבל גם באקדמיה".
לעומתה, מאמין יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה, פרופ' שלמה גרוסמן, כי הדבר עלול ליצור תחרות לא בריאה בין התלמידים. "כל זמן שזה ברמה מוגבלת אז זה סביר, אבל בתפוסה רחבה זה עשוי לפגוע באחידות התלמידים בכיתה, גם מבחינה חברתית", הסביר, "למרות זאת, אנחנו כן מעודדים לקיחת קורסים אקדמאיים במידה מסוימת. זה מגביר מוטיבציה לתלמידים שחשים שמיצו את יכולתם בכיתה ורוצים ללמוד מעבר. אנו נדון בהצעה ונחליט".
בראש הוועדה המיוחדת שהקים משרד החינוך לטיפול בנושא עומדים המדען הראשי במשרד, פרופ' סידני שטראוס, מנהלת המזכירות הפדגוגית, פרופ' ענת זוהר, מנהלת האגף העל יסודי ומנהלת אגף המחוננים במשרד החינוך. המשרד מקיים במקביל דיונים עם המועצה להשכלה גבוהה לבדיקת רשימת המקצועות בהם ניתן להיבחן.
הבנות שואפות גבוה יותר
ולקראת פתיחת שנת הלימודים ערכו העמותה למצויינות ומכון סאלד סקר ממנו עולה כי בנות שואפות יותר למצוינות, וחשות גאווה רבה יותר לקחת חלק בתוכניות העשרה בתחומי המדעים. הסקר נערך בקרב 250 תלמידים, בוגרי תוכנית העשרה לפיתוח מדע ניסויי וחשיבה מתמטית.
נתון מעניין אחר שעולה מן הסקר מעיד על כך שרוב הבנות, 72.3 אחוזים, היו מעדיפות לקבל יותר העשרה בתחום המדעים. זאת לעומת רק 52.5 אחוזים מהבנים. לעומת זאת, אחוזים יותר גבוהים מהבנים, 56 אחוז, טענו כי רמת הלימודים בתחום המתמטיקה היה נמוך מדי עבורם. לעומתם, רק 36.2 אחוזים מהבנות הסכימו לטענה דומה.
תשס"ו | תשס"ז | הגידול באחוזים | |
גני ילדים ציבוריים | 347,000 | 361,990 | 4% |
מתוכם: גן חובה | 147,450 | 149,570 | 1% |
חינוך יסודי | 802,900 | 807,560 | 1% |
מתוכם: כיתות א' | 125,660 | 127,020 | 1% |
חטיבות ביניים | 254,360 | 258,860 | 2% |
חטיבות עליונות | 350,920 | 357,420 | 2% |
מתוכם: כיתות י"ב | 100,490 | 101,405 | 1% |
תלמידים | 1,408,170 | 1,423,840 | 1% |
מוסדות | 3,860 | 3,900 | 1% |
כיתות | 52,610 | 53,500 | 2% |
עובדי הוראה (אומדן) | 122,800 | 123,000 | 0% |
וכמה נתונים לקראת פתיחת השנה: את שנת הלימודים הנוכחית יפתחו כמיליון שבע מאות חמישים וחמישה אלף תלמידים מבתי הספר וגני הילדים. מדובר בגידול של אחוז אחד משנת הלימודים הקודמת.
מתוך כלל התלמידים ישנם 2,000 הלומדים במסגרות חינוך הפועלות בבתי-חולים. בין השירותים השונים שיקבלו יהיו שעות הוראה מיוחדות, טיפולים פרא-רפואיים, סל חופשות, והארכת יום לימודים וסייעות (בבתי חולים פסיכיאטריים ושיקומיים בלבד). התקציב המיועד לתלמידים המאושפזים בבתי חולים עומד כיום על 60 מיליון שקלים.