שתף קטע נבחר

כנס IFA: מהפכת ה-HDTV בדרך לקהל הרחב

תערוכת האלקטרוניקה הבידורית עמדה השנה בסימן רטרו ושחזורים מדויקים של מערכות סטריאו בנות 50, אך המבקרים בעיקר זכו להצצה אל הדור הבא של המכשירים הסלוניים המתקדמים: טלוויזיות HD ונגני מדיה

מי לא אוהב חידושים טכנולוגיים, כאלה שגורמים לנו לפעור פה בתדהמה, ולהדיח טכנולוגיות ישנות לטובת שיטות יעילות ואלגנטיות יותר. בשנים עברו מילאו את התפקיד הזה כונני הפלאש ("דיסק און קי"), צגי LCD שטוחים ונגני המדיה התומכים בווידאו (MPEG 4). אך תערוכת האלקטרוניקה הצרכנית IFA 2006, שנערכה בשבוע שעבר בברלין, עמדה בסימן אבולוציה ולא רבולוציה.

 

אם להתבסס על ההבטחות, בשנים הקרובות נהנה מצגים גדולים יותר, חדים יותר ובסופו של דבר גם זולים יותר. חזון הבית הדיגיטלי, שבשנים עברו בעיקר שימש תפאורה יפה למצגות של חברות העוסקות בתחום, יהפוך למציאות, והמחשב הביתי יאבד ממרכזיותו לטובת מגוון מכשירים אחרים המאפשרים לגלוש ברשת, לצפות בתמונות ובסרטים ולהאזין למוזיקה, והכל באופן אלחוטי, באמצעות הרשת הביתית, עם שלט רחוק אוניברסלי אחד – השולט בכולם.

 

מסורת של תערוכה

השם IFA (קיצור של Internationale Funkausstellung – 'תערוכת רדיו' בגרמנית) מעיד על הוותק של האירוע הזה, שנערך לראשונה ב-1924, והציג ל-180 אלף המבקרים את מקלטי הרדיו הראשונים המבוססים על מנורות.

 

כיאה למוסד המודע לעברו ומוקירו, בשולי התערוכה הוצגו מוצרים ארכיונים שהיו גאדג'טים נחשקים בעת הצגתם, למשל, Optacord 700, מקליט וידאו מוקדם מהשנים 1971-1972. אך לא רק שהטכנולוגיות הישנות לא נשכחו, חלקן ממש חוזרות לאופנה.  

 

 

מגמת הרטרו חודרת למיינסטרים

מגמת הרטרו באה לידי ביטוי במגוון של מקלטי רדיו חדשים, המשזרים במדויק טרנזיסטורים בני 50 שנים. חברת Sansui היפנית משווקת מגבר מנורות אודיו המהווה שחזור מדויק של מוצר שהפיצה ב-1964. מגברי המנורות קדמו למגבר הטרנזיסטור והוחלפו בהדרגה על ידו בשנות ה-60. הדגם החדש נמכר כיום בחנויות בסינגפור. Marantz הציגה שורה של פטיפונים חדשים ואלגנטיים, ובקצב הזה עוד נחזה בחזרתם של הגרמפונים.

 

שני מיליון פיקסלים בתמונה

הטכנולוגיות העתיקות מעולם לא היו חיות יותר, אך עם כל הכבוד וההערכה להן, הסיפור של IFA הוא העתיד. כיום התערוכה מושכת כ-245 אלף מבקרים, הרבה יותר מ-CES בלאס וגאס, המתחרה עימה על הבכורה. ב-CES מבקרים כ-150 אלף אנשים "בלבד", אך מציגים בה הרבה יותר חברות – 2,700 לעומת 1,200 ב-IFA.

 

הדגש בתערוכה היה בעיקר על המשך ההתרחבות וההתפתחות של מקלטי הטלוויזיה באיכות גבוהה (HDTV). ההערכה היא כי עד 2010 יימכרו באירופה כ-100 מיליון צגי LCD או פלאזמה התומכים ברזולוציה גבוהה (HD Ready), כאשר 30 מיליון צגים יקלטו בפועל שידורים ברזולוציה גבוהה (באמצעות ממירים התומכים בכך).

 

במה מדובר? 

טכנולוגיית HDTV (ראשי התיבות של High Definition Television, טלוויזיה ברזולוציה גבוהה) מעבירה תמונה חדה באיכות של סרט קולנוע, עם סאונד היקפי איכותי לפחות כמו זה של ה-DVD. מדובר ביותר משני מיליון פיקסלים בכל תמונה בהשוואה לחצי מיליון פיקסלים בלבד בתמונה אנלוגית שמפיקה טלוויזיה רגילה.

 

HD Ready לעומת Full HD

אסור לטעות: לא כל צג LCD או פלאזמה (בייחוד אם הם זולים באופן מחשיד) כוללים תמיכה

 ב-HDTV. צגים שכן כוללים תמיכה כזו נושאים חותם של HDReady (מוכן ל-HD), והם מציעים רזולוציה של 720p או 768p. המחירים ירדו באופן חד בשנתיים האחרונות: מחיר צג פלאזמה התומך בטכנולוגיה עולה כ-17,000 שקלים ומעלה ו-LCD עולה 12,000 ויותר.

 

צגים משוכללים יותר תומכים ב-FullHD. כלומר, תמיכה מלאה ב-HD (רזולוציה של 1,080 שורות - 1080p - שבכל אחת מהן יש 1,920 פיקסלים). מחירי הטכנולוגיה הזו עדיין גבוהים. למשל, טלוויזיית פלאזמה של פיוניר של 50 אינץ' עולה 100 אלף שקלים.

 

מי שהתמכר לא יכול להיגמל

היחס בין רוחב התמונה לגובהה (ביחס של 16:9) מספק לצופה ב-HDTV תחושה קולנועית, המועצמת בזכות הקול (איכות דולבי דיגיטל, באמצעות שישה ערוצי שמע) והתמונה החדה עד כדי תחושה שאנו חווים את הסרט או התוכנית מחלון הבית (תופעה שזכתה לכינוי 'אפקט החלון').

 

חלק מהאנשים שעדיין לא חוו HDTV שואלים את עצמם "מי צריך את זה" ומצביעים על

המחיר הגבוה, אך מי שכבר התנסה מעיד כי אי אפשר לחזור לאחור, לטלוויזיה הישנה.

 

ב-IFA הכריזו סוני, פנסוניק ומיצ'ובישי על דור חדש של מקרנים ברזולוציה של 1080p. המחירים: 4,000 דולרים ומעלה בלבד.

 

ה-HDTV זקוק לתכנים כדי להצליח

ה-HDTV היא טכנולוגיה בת כמה שנים, אך היא מצויה עדיין בשלבי התפתחות עובריים. כדי ליהנות ממנה, אין די בצג תומך אלא יש צורך גם בממיר דיגיטלי, נגן מקליט או קונסולת משחקים (למשל, הדור הבא של ה-Xbox וה-PS3) המותאמים לרזולוציה הזו.

 

בשנים הקרובות נראה יותר ויותר מכשירים כאלה, אך החסם העיקרי בפניה הוא מחסור בתכנים הולמים. סרטוני ההדגמה בתערוכה התמקדו שוב ושוב בחמוקיה ובשיניה הצחורות של דוגמנית או בתנועת כדור גולף המתגלגל על כר דשא מוריק במגרש גולף, כאשר כל גבעול וגבעול בא לידי ביטוי, אך מי משקיע אלפים עד עשרות אלפי שקלים רק כדי להתפעל מהחדות?

 

כדי להצליח, ה-HDTV זקוק לתכנים איכותיים והרבה. מנהל בחברת פיליפס ההולנדית הודה

בתערוכה כי המונדיאל נערך חצי שנה "מוקדם מדי". הפנינג הכדורגל הגדול הביא, אמנם, לגידול ניכר במכירות של צגי ה-LCD והפלאזמה, אך צופים רבים שאלו את עצמם מה נעשה אחר כך עם הטכנולוגיה. "אם זה היה תלוי בנו, היינו דוחים את המונדיאל בחצי שנה", אמר המנהל והוסיף: "ואולי גם היינו מנצחים".

 

בריטניה המתקדמת ביותר באימוץ HD

ה-HDTV ייראה במיטבו לא על ידי הדגשת קווי המתאר בפניה החינניים של יונית לוי או בהתמקדות בגרוגרות של הפינליסטים השרים ב"כוכב נולד". לכן, עיקר תכני ה-HDTV הזמינים כיום הם ספורט, סרטים ותעודה.

 

חלק ממדינות אירופה מתקדמות מאוד באימוץ HDTV והן מציעות לצופים תכנים מגוונים ומלהיבים: בבריטניה משודרים כבר 11 ערוצי HDTV, והיא המובילה העולמית בתחום, בצרפת פועלים תשעה ערוצים, בגרמניה שישה, ובשוודיה, פולין והולנד – שניים בכל מדינה.

 

מה קורה בארץ?

בישראל שודר בעבר רק ערוץ HD אחד – HD1 המשדר מבלגיה, שהועבר באמצעות חברת

הכבלים HOT למנויים בעלי ממירים תואמים. אך HOT חדלה לשדרו בחלוף כמה חודשי ניסוי. המשוגעים לדבר בארץ נהנים בעיקר מסרטים וסדרות ב-HD, שהורדו באופן פיראטי מהרשת.

 

ככל הנראה, צפויה בשנה הבאה השקה של ערוץ נוסף, HOT HD, אשר יכלול בשלב הראשון 80 סרטים חדשים וגם תכנים ישראליים. מנויים חדשים כנראה יצטרכו לשלם כ-2,000 שקלים עבור הממיר וכ-15 שקלים לחודש עבור הערוץ עצמו. עדיין לא ידוע מתי תשיק yes ערוץ משלה.המציאות הזו מבטיחה כי גם בשנתיים-שלוש הקרובות שידורי ה-HD בארץ ייחשפו רק למשוגעים לדבר.

 

בינתיים, החברות עושות כמיטב יכולתן למשוך לקוחות חדשים לרכוש את הצגים הגדולים. פיליפס, למשל, דוחפת את טכנולוגיית ה-Ambilight - אורות LED נעימים הבוקעים מכל צדי הצג ומשלימים את התמונה המשודרת.

 

אנשי פיליפס הציגו עדויות של מומחים לפיהן טכנולוגיית התאורה הזו מפחיתה מהעומס על העיניים בזמן הצפייה, והיא איכותית יותר במונחים של חדות, ניגודיות, צבעים ופירוט. הטכנולוגיה מוצעת בשתי גירסאות

 - Ambilight Full, המקרינה את האורות מארבעה צדדים של הצג, ו-Ambilight Surround, אורות המוקרנים משלושה צדדים.

 

ספק אם טכנולוגיה כזו תשכנע צופים שאינם פריקים כבדים של קולנוע ביתי, אך פיליפס תנסה למכור את הרעיון גם לגיימרים באמצעות גירסה של הטכנולוגיה שהוצגה בתערוכה, המיועדת למשחקים, בשם amBX.

 

אגב, אם תרצו לרכוש את צג ה-100 אינץ' של טלוויזיית פיליפס עם Ambilight Full תאלצו להיפרד מ-100 אלף דולרים, אך עבור צג ה-46 אינץ' של Keymat תידרשו לשלם 130 אלף, בגלל שהוא משובץ יהלומים.

 

מכניסים את התמונות הדיגיטליות למסגרת

טכנולוגיה חביבה וזמינה יותר, שזכתה לשדרוג לקראת התערוכה, היא ה-PhotoFrame של פיליפס, מסגרת LCD של תשעה אינץ' עם תמונות דיגיטליות מתחלפות. פשוט מכניסים מאחורה כרטיס זיכרון (עד 150 תמונות), ואפשר לצפות בתצלומים בפורמט של מצגת.

 

חידוש נוסף שהודגם בתערוכה הן חולצות פוטוניות – סריגים פולטי אור הכוללים נורות LED זעירות, ומאפשרים, למשל, ליצור כתוביות וסמלים מתחלפים. המוצר הזה יהפוך למסחרי בחודש ספטמבר, ואפשר לצפות שיהפוך ללהיט במועדונים.

 

חברה נוספת הפועלת במשבצת של המוצרים המעוצבים היא HANNspree, המנסה לנער את המראה השבלוני של הטלוויזיה באמצעות שילוב מקלטים בתוך מארזים דמויי כדורסל, רכב כיבוי אש, צפרדע ועוד. המוצרים האלה יגיעו בקרוב גם לישראל.

 

מוצרים ייעודיים חדשים ממשיכים להפקיע מהמחשב האישי משימות שיועדו בעבר רק לו. למשל, מערכת המוזיקה האלחוטית של Stremium של פיליפס, המאפשרת לכם לרכז את כל האוסף המוזיקלי שלכם באמצעות דיסק קשיח בנפח 80 גיגה בייט, היכול לאחסן עד 1,500 דיסקים, צג LCD, וחמש תחנות שידור התומכות בשידור המוזיקה לכל רחבי הבית. עוד הוצגו: טלפוני DECT המיועדים לרשת סקייפ, כמו גם לקו רגיל, בדומה ל-Dualphone שמשווק כבר בארץ.

 

גילוי נאות: הכתב היה אורח חברת פיליפס בברלין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים