שתף קטע נבחר

ראש בראש: פליקס מול היפ

Flix ו-Heep, אתרי שיתוף הווידאו של תפוז וסלקום, עלו לרשת במחצית הראשונה של יולי. לאחר ששני האתרים שודרגו, בדקנו מה מצבם זה מול זה ובכלל. סיכום ביניים

הגולשים הם הנכס החשוב ביותר של אתרי התוכן, ומי שיגלה כיצד מנצלים אותם ביעילות הרבה ביותר יגדיל את התנועה לאתרו ובדיעבד יוכל גם להגדיל את ההכנסות. אמירה זו הייתה נכונה תמיד, אך היום היא תקפה במיוחד.

 

מחקר חדש של נילסן נטרייטינגס מגלה כי אתרים המונעים על ידי תוכן מבוסס גולשים (UGC) מהווים מחצית מהעסקים הצומחים במהירות ברשת. לא פלא, לכן, כי חברות רבות מפתחות שירותים דמויי YouTube.com, אתר הווידאו המאפשר לכל גולש להעלות סרטונים, הניתנים לצפייה ולדירוג של משתמשים אחרים.

 

אך YouTube.com יש רק אחד. עשרות מתחריו לא יוכלו להרשות לעצמם להיות במקום החמישי או השישי בשוק. מאחר ומדובר באתרים המבוססים על תכני גולשים, מי שיצליח להשאיר את הגולשים אצלו, יוכל גם להבטיח גידול בכמות התכנים ובאיכותם, ויגדיל את הפער לעומת המתחרים. קביעה זו נכונה אפילו יותר ברשת הישראלית, הקטנה יחסית.

 

Flix ו-Heep, אתרי שיתוף הווידאו של תפוז וסלקום, בהתאמה, עלו לרשת במחצית הראשונה של חודש יולי. שניהם מאפשרים לגולשים להעלות קטעי וידאו, הניתנים לדירוג ולצפייה על פי נושאים שונים. שני האתרים עברו שדרוג לאחרונה, וזו הזדמנות טובה לבדוק כיצד הם עומדים זה מול זה ובכלל. לא התייחסנו בסקירה הזו למיני אתרים כמו "נולד באינטרנט" של קשת, המיועד רק עבור ביצועים לשירים. 

 

Flix

 

Flix נראה טוב לאחר השדרוג. החלוקה לאיזורי תוכן – בחירת העורך, הנצפים ביותר וחדשים – נכונה וברורה. התגיות מספקות דרך נוספת לניווט באתר – אם כי ספק אם תגיות בשמות כלליים כמו "בידור" או "מה קשור" משרתות את הגולשים. זו בעיה ישנה של התגיות בתפוז.

 

גולשים המעוניינים להעלות סרט חדש לאתר, להוסיף סרט לאיזור המועדפים האישי שלהם (תכונה טובה) לצפייה מאוחרת או לצפות בסרטונים שהעלו לאתר בעבר נאלצים להירשם או להתחבר מחדש למערכת. זו שיטה בדוקה להבריח גולשים. כיום יש שיטות טובות וחכמות יותר. למרבה האבסורד, האתר כלל לא זיהה אותי למרות שבדף הראשי של "תפוז" כן הופעתי כמשתמש מזוהה.

 

נגן הווידאו: בגודל נוח, אך אין אפשרות להגדיל למסך מלא. אפשר לדרג את הווידאו, לקבוע כי אינו מתאים לילדים, לדרג אותו, להגביר או להחליש את הקול, לדרג ולהגיב, ולצפות בקטעי וידאו נוספים בנושא דומה. אחוז המדרגים נמוך יחסית למספר הצפיות ואפשר להגדיל את המספר בשיטות שונות.

 

אפשר לשתול את סרטוני הווידאו בבלוגים ובאתרים חיצוניים, כמו ב-YouTube.com. יש אפילו Feed של RSS לערוצים השונים באתר. נראה כי כמות התכנים באתר גדלה עם הזמן ואיכותם משתפרת, לאחר הדלות בשבועות הראשונים. חבל רק שלא ניתן לצפות בכל הסרטונים על פי הדירוג שלהם – בסדר יורד.

 

Heep

 

בעקבות השקת Heep תהינו מדוע סלקום לא מנצלת נכסים שעומדים לרשותה כמו שיתוף הפעולה המסחרי עם התוכנית "כוכב נולד". העמדה שהוצגה בפנינו אז הייתה כי בחברה מעדיפים לתת את הבמה לגולשים בלבד.

 

אם או בלי קשר לביקורת ההיא, בלוגיה, חברת התוכן של סלקום, שינו מאז את המדיניות, וסרטונים בכיכוב יודה ונינט, אביב גפן, ג'קו ועוד רגעים מרגשים (נגיד) מהגמר של כוכב נולד 4 ממלאים את האתר. כל זה לא עוזר ל-Heep בינתיים להמריא. אם סרטון של יהודה לוי מנשק את נינט בכתף זוכה ל-2,200 כניסות בלבד תוך שלושה ימים, הרי שהמצב של Heep רע למדי. ועוד מדובר באחד הסרטונים היותר פופולריים באתר. כל זאת, למרות מסע הפרסום בטלוויזיה ופרס יומי בסך 1,000 שקלים, המוענק למי ששולח את הסרטון הזוכה.

 

הדף הראשי של Heep מבלבל למדי – לא ברור מהם הסרטונים המוצגים בחלק העליון – האם הם הסרטונים האחרונים שהועלו לאתר, הפופולריים או בחירת העורכים? באתר אין רמז, ואפשר רק לנחש כי לא מדובר בסרטונים החדשים ביותר, מאחר ואלה מרוכזים בחלק התחתון, תחת הכותרת "חדשים".

 

בניגוד ל"פליקס", ב"היפ" אפשר לצפות בקטעי הווידאו הנצפים או בעלי הדירוג הגבוה ביותר (בסדר יורד בלבד), אך תכונה זו מסתתרת בערוץ "הכי הכי" באתר וייתכן כי חלק מהגולשים לא יחפשו שם. ב"היפ" מסתתרות פנינים - קטעי וידאו איכותיים שהועלו לאתר כנראה בזכות הפרסים הכספיים, אך נראה כי ב"פליקס" יש יותר תכנים, ועורכי האתר מתאמצים יותר להגדיל את מאגר הווידאו.

 

נגן הווידאו ב"היפ" קטן מדי, אולי מתוך מחשבה על הצג הסלולרי הקטן, אך באינטרנט מקובל לצפות בווידאו בחלון גדול יותר.

 

השימוש בתגיות אינו נכון גם במקרה הזה. למשל, מה ההיגיון בתגיות נפרדות על שם "כוכב", "נולד", "יהודה" וגם "לוי"? בשעה שגולשים יחפשו באופן טבעי את התגיות "כוכב נולד" ו"יהודה לוי".

 

במקרים אחרים ניכרות טעויות בממשק. למשל, בדף בו נראה "עננים", הקליפ היפה של אסף שניידר, יש הפניה לקטעים נוספים של אותו משתמש, אך הקטע היחיד שמוצג שם הוא "עננים" – כפילות מיותרת. גם טעויות בעיצוב תורמות לבלבול – בשדה החיפוש בדף הראשי לא מופיעה תיבה, כמקובל אלא קו החוצה את השדה, וסביר להניח שזה מבלבל גולשים רבים.

 

גם ב-Heep אפשר לדרג את הסרטון, לשלוח לחבר, להוסיף למועדפים, להגיב ולשלב את הווידאו בבלוגים חיצוניים.

 

כדי להעלות סרטים, להוסיף למועדפים ואפילו לדרג (!), יש להירשם לאתר. הרישום המסורבל מתבצע דרך הסלולר – הגולש מקליד את המספר הסלולרי שלו ומקבל ב-SMS את הסיסמה. סביר להניח שסלקום מאבדת הרבה משתמשים בשיטה הזו, בעוד האינטרס של החברה הוא דווקא לצבור כמה שיותר גולשים בשלב מוקדם זה.

 

השורה התחתונה


היפ מול פליקס

היפ מול פליקס
  עיצוב

ניווט

נגן וידאו ציון כולל (מתוך 5)
היפ 3 3 2.5 3
פליקס 4.5 4 4.5 4.5

ל-"היפ" יש תנאי פתיחה טובים – אבא עשיר יותר, קמפיין טלוויזיה וכו', אך באינטרנט, כמו באינטרנט, הממשק קובע. הממשק של "פליקס" פשוט טוב יותר. כמו כן, ייתכן כי שיטת המיתוג הישנה של צביעת האתר בצבעי "סלקום" והלוגו של החברה עמדו בעוכרי האתר במקרה הזה.

 

אתרי UGC צומחים מלמטה, מהגולשים, ואילו המראה והתחושה של "היפ" מזכיר מיזם שיווקי של חברת סלולר ולא אתר צעיר ומגניב. אך בשלב מוקדם זה עדיין הכל פתוח ולא נופתע אם "היפ" יעבור שדרוג משמעותי נוסף בעתיד. סלקום לא צפויה לוותר כל כך מהר ויש לה את הכיסים העמוקים המאפשרים זאת. חשוב לזכור כי גם "פליקס" עדיין לא התפתח לסיפור הצלחה מקומי בנוסח YouTube.com והכל פתוח. חשוב גם לזכור כי אפילו YouTube.com לא מכניס כסף בשלב זה, כך שכדאי לראות את התחרות בפרופורציה הנכונה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פליקס. יותר תכנים
היפ. בתחילת הדרך
מומלצים