שתף קטע נבחר

המפקח על הביטוח נגד רפורמת הקטנועים

במקום לעודד את השימוש בקטנועי 125 סמ"ק על ידי הוזלת הביטוח שלהם, האוצר דווקא ייקר את הביטוח של קטנועי ה‭50-‬ סמ"ק

בינואר 2007 אמורה להיכנס לתוקף רפורמה בתחום רישיונות הנהיגה שבענף הרכב הדו-גלגלי צופים שתחולל מהפכה בהרגלי הרכישה של קטנועים בישראל. זאת, משום שהיא תהפוך אוטומטית את כל מחזיקי רישיונות הנהיגה לרכב דו-גלגלי בנפח מנוע עד 50 סמ"ק, לבעלי רשיונות המורשים לרכב דו-גלגלי שנפחו מגיע עד ל‭125-‬ סמ"ק.

 

זאת ועוד: מי שמחזיק ברישיון נהיגה למכונית לפחות שלוש שנים וירצה להוציא רישיון לקטנוע או אופנוע 125 סמ"ק יצטרך לעבור רק מבחן שליטה במגרש הדרכה, כפי שהיה נהוג עד כה לגבי כלי 50 סמ"ק. בקיצור, קטגוריית ה‭50-‬ סמ"ק תשודרג ל‭125-‬ סמ"ק.

 

המטרה היא לעודד רוכבים לעבור לכלים שיוכלו לעבור בבטיחות גם את המרחק מיישובי הפריפריה לערים הגדולות.

 

אבל הצלחת הרפורמה תלויה במידה רבה בפרמיית ביטוח החובה. כיום נהנים כלי ה‭50-‬ סמ"ק מפרמיה מוזלת, תעריף קבוע בסך ‭1,767‬ שקל לשנה. כלים בנפח ‭250-51‬ סמ"ק משלמים כמעט פי שניים: ‭3,346‬ שקל לשנה. פער כזה מקשה על נהירה המונית לשימוש בכלים הגדולים באמת.

 

משרד המפקח על הביטוח במשרד האוצר מודע למכשלה ורוצה להסירה. אבל אם חשבתם שיש לנו בשורות טובות בשבילכם, טעיתם. לפחות כרגע הנטייה היא להקטין את הפער בין שני הביטוחים, אבל על-ידי העלאת הפרמיה לכלי ה‭50-‬ סמ"ק, ולא על-ידי הוזלת המחיר ל‭125-‬ סמ"ק.

 

יבואני הרכב הדו-גלגלי, כמו גם מועדוני האופנוענים , זועמים ומנסים בזמן הקצר שעוד נותר עד ליישום הרפורמה לשנות את רוע הגזירה, ולהביא להאחדת תעריפי ה‭50-‬ וה‭125-‬ סמ"ק קרוב ככל האפשר לתעריף הנמוך יותר. אבל גם להם ברור שהמטרה לא תושג, ובסופו של דבר יהיו עדיין שני תעריפים, כשאת המכה יספגו בעלי קטנועי ה‭50-‬ סמ"ק. מי שייצאו נשכרות יהיו כמובן חברות הביטוח.

 

אז בעלי הרכב הדו גלגלי צריכים להתפלל שמאמצי איגוד יבואני הרכב בראשותו של של דרור גולדמן להפחית את תעריפי ה‭125-‬ סמ"ק יצליחו. "בינתיים ממלאים בפיקוח על הביטוח את פיהם במים, ואני חושש שמה שיצא תחת ידי האוצר יפגע קשות ברפורמה‭,"‬ אומר גולדמן.

 

אגב, רק כדי להבין חלק מעיוותי התקינה והמיסוי: כקטנוע מוכר כל דו-גלגלי שניתן לשבת עליו עם ברכיים צמודות. כלי כזה זוכה להנחות במס, ומשלם רק ‭7%‬ מכס ו‭40%-‬ מס קנייה, ללא קשר לנפח המנוע. לעומת זאת, "אופנוע" (כזה שישובים עליו כשרגלי הנהג משני צידיו‭,(‬ חייב במס קניה של ‭89%‬ (בנוסף למכס) כאשר נפח מנועו עולה על 51 סמ"ק.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המפקח על הביטוח נגד רפורמת הקטנועים (אילוסטרציה)
המפקח על הביטוח נגד רפורמת הקטנועים (אילוסטרציה)
צילום: שי רוזנצוויג
מומלצים