שתף קטע נבחר

תקנות האחריות החדשות: הטבת תנאים לצרכנים

תקנות האחריות החדשות למוצרי חשמל ואלקטרוניקה ישפרו משמעותית את זכויות הצרכנים מול המשווקים. שאלות ותשובות בנושא שנוסחו על ידי המועצה לצרכנות, יעזרו לכם להבין מה הן אומרות. שימרו והדפיסו

ביום ראשון הקרוב ייכנסו לתוקפן תקנות הגנת הצרכן החדשות, המחייבות מתן אחריות ושירות למוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים, וכן לרהיטים בעלי מנגנונים מכניים וחשמליים שמחירם גבוה מ-150 שקל. התנערות עוסקים עד עתה מאחריות למוצרים חדשים היא אחת מהרעות החולות בתחום הצרכנות, והתקנות

החדשות עשויות לשפר באופן דרמטי את המצב, בתנאי שהצרכנים יפנימו את הכללים החדשים, וכן שתתבצע פעולת אכיפה נמרצת על ידי המדינה.

 

המועצה מציינת כי אישור התקנות שבהכנתם החל משרד התמ"ת לפני כחמש שנים, התעכב בשל קשיים בלתי פוסקים שהערימו נציגי גופים עסקיים מחשש להשלכות הכלכליות הנובעות מהחמרת הדרישות. עוד היא טוענת כי למרות השיפור בחקיקה הצרכנית הנובעת מהתקנות, לא ניתן להתעלם מהחסר בו הן לוקות, משום שאינן כוללות חפצים יקרי ערך שונים כמו: כלי נגינה, תכשיטים, שטיחים, ריהוט, מוצרי סניטציה ועוד.

 

המועצה לצרכנות קוראת לצרכנים לעמוד על זכויותיהם, ולבדוק בטרם הקנייה אם ניתנת להם תעודת אחריות תקנית, וכן,להתלונן בכל פעם שתתבצע כלפיהם הפרה של התקנות. אז מה אומרות התקנות החדשות, ואיזה שירות אנו אמורים לקבל מעתה על מוצרי החשמל שקנינו. מומחי המועצה לצרכנות הכינו מגוון שאלות ותשובות בנושא, כדי להסביר לכל צרכן כיצד להתמודד עם תקלות במכשירים שקנה.   

 

רכשתי פסנתר והמוכר סרב לתת לי תעודת אחריות האם זה חוקי?

 

לצערנו כן. התקנות חלות רק על מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים ומנגנונים מכניים וחשמליים בריהוט שמחירם מעל 150 שקל. ומשכך, אין התקנות מחייבות מתן תעודת אחריות לפסנתר ועל הצרכן לדרוש אחריות במסגרת המו"מ לפני הרכישה. עם זאת, ראוי שבית עסק המוכר מוצר ובמיוחד כשמדובר במוצר יקר, יספק תעודת אחריות לצרכן מיוזמתו ולא להמתין לדרישת הצרכן.

 

התעניינתי בחנות אודות מגהץ קיטור במחיר 700 שקל. משביקשתי לראות את היקף האחריות מסר לי המוכר כי הדבר אינו אפשרי והתעודה תמצא באריזת המגהץ שיסופק לביתי.  לאחר שרכשתי את המגהץ ופתחתי אריזתו בבית גיליתי כי האחריות אינה חלה על חלודה, וציפוי הטפלון. האם הדבר חוקי?

 

לא. התקנה מחייבת עוסק לאפשר לצרכן לעיין בתעודת האחריות לפני ביצוע העסקה. בנוסף, אחריות בית העסק, על פי התקנות, לתקן כל פגם או ליקוי שהתגלה במוצר וללא תמורה ואסור לו כלל לסייג את האחריות הקבועה בתקנות.

 

רכשתי מסך פלסמה לטלוויזיה. 8 חודשים לאחר הרכישה התקלקל המסך ונמסר לתיקון במעבדת היבואן. עתה דורשים ממני תשלום בגין חלקי חילוף בטענה שמדובר בחלפים יקרים שאינם מכוסים באחריות. מה עלי לעשות?

 

על פי התקנות חלה בתקופת האחריות חובת התיקון על היבואן ונאסר עליו לגבות בגין התיקון תשלום כל שהוא, כולל תשלום עבור חלקי חילוף ועליו לספקם על חשבונו. התקנות אף אוסרות על התניה על זכויות הצרכן שנקבעו בתקנות, כך שהוספת התנאי בתעודת האחריות שהאחריות אינה כוללת חלקי חילוף אינה כדין.

 

רכשתי מיטה מתכווננת ע"י מנגנון חשמלי. בשל תקלה נלקחה המיטה לייצרן על מנת לתקנה אך הוא מוסר שהתיקון יארך כחודשיים משום שהחלפים שהזמין לצורך התיקון מיובאים באוניה מחו"ל ועד הגעתם אינו יכול לתקן. האם הפר העוסק את חיוביו?

 

כן. התקנות קובעות מועדים מקסימליים לבצוע תיקונים עפ"י תעודת האחריות. אם המיטה נמסרה לתחנת שירות של היצרן, עליו לתקן את המוצר תוך 10 ימים ואם המיטה נמסרה לחנות בה נרכשה המיטה (והיא אינה תחנת שירות של היצרן) הרי שעומדים שבועיים לתיקון המיטה.

 

אני  גר ברעננה. בהיותי בנופש באילת רכשתי מצלמה דיגיטלית יקרת ערך. לאחר כמה חודשים של שימוש, התקלקלה המצלמה ובהתאם פניתי ליבואן וביקשתי למסור את המצלמה הנמצאת בתקופת האחריות לתיקון אצל היבואן שמשרדיו נמצאים בתל-אביב. בתגובה דרש היבואן שאמסור את המצלמה לתיקון בחנות בה רכשתי אותה, דבר שאינו אפשרי מבחינתי לאור המרחק. מה עלי לעשות?

 

על פי התקנות חייב כל יצרן או יבואן לקיים לפחות תחנת שירות בכל אחת מהערים: תל אביב יפו, ירושלים, חיפה ובאר שבע או בסמוך אליהן, וניתן למסור את המצלמה לתיקון בכל אחת מאותן תחנות שירות. היצרן/יבואן אינו רשאי לחייב צרכן למסור את המצלמה לתיקון דווקא באילת והצרכן רשאי למסור את המצלמה לתיקון בכל אחת מתחנות השירות. יצוין כי חלה על היצרן/היבואן למסור את פרטי תחנות השירות שלו בתעודת האחריות (אחרת מהווה הדבר הפרה נוספת של התקנות).

 

רכשתי בחנות ידועה מחשב נישא במחיר 6,800 שקל. מאחר שהוא התקלקל ניסיתי לפנות ליבואן בדרישה לתקנו אך התברר כי היבואן פשט את הרגל ולא ניתן לקבל ממנו שירות.  האם הפסדתי? (אציין כי מדובר בתיקון יקר).

 

בהחלט לא. התקנות קובעות כי במוצרים שמחירם מעל 400 שקל שהתקלקלו בתקופת האחריות ולא ניתן לאתר את היבואן, יחולו חובות היבואן על בית העסק שמכר לך את המוצר. לפיכך, ניתן לדרוש מהעסק בו רכשת את המוצר לתקנו בתנאי

האחריות.

 

רכשתי תריס חשמלי לסלון ביתי. לאחר 6 חודשים התקלקל המנגנון ולפיכך פניתי ליצרן. הוא דרש כי אביא את המנגנון לתחנת השירות. האם עלי לפרק בעצמי את המנגנון ולהביאו כדרישת היצרן (אציין כי מדובר במוצר הכולל מנוע כבד במיוחד).

 

על פי התקנות, מוצרים שלא ניתן להובילם באופן סביר לתחנת שירות מפאת גודלם, נפחם או היותם מחוברים דרך קבע יתוקנו במעונו של הלקוח ומכל מקום, נקבע בתקנות, כי אם תידרש הובלה, היא תבוצע ע"י היצרן ובלא תמורה.

נזכיר כי על פי התקנות, התיקון של מוצרים אלו ייעשה בתוך 10 ימים מהמועד בו קראת ליצרן לבצע את התיקון (לא כולל שבתות וחגים).

 

המקפיא שרכשתי התקלקל בתקופת האחריות, משום שיש במקפיא מוצרים רבים העלולים להתקלקל דרשתי כי טכנאי יתקן את המקפיא מיידית אך היבואן טוען כי עקב עומס אינו יכול לתקן את המקפיא מיידית והתיקון יבוצע לכל המוקדם בעוד שבוע. האם הוא רשאי למשוך אותי כל כך הרבה זמן?

 

לא! בתקנות מפורטים זמנים מקסימליים לתיקון מוצרים מסוימים ולמשל: מקרר ומקפיא תוך יום ממועד הקריאה.

כיריים לבישול תוך יומיים ומכונת כביסה, מזגן ותנור הסקה דירתי בתוך 3 ימים. לכן, היבואן חייב לתקן את המקפיא בתוך יום, ודרישתו להמתנה של שבוע אינה חוקית.

 

רכשתי הליכון חשמלי, כעבור שנה וחצי נשרף המנוע ופניתי ליבואן בבקשה שימציא לי מנוע חלופי והבעתי נכונות לשלם תמורתו. היבואן סרב והציע לי לרכוש (בתשלום מלא) הליכון חדש בטענה כי עם תום האחריות, הוא אינו חייב לי מאומה. האם היבואן חייב לספק לי מנוע חדש (בתשלום)?

 

כן. ככלל, לפי התקנות, יבואן חייב לספק לפי דרישת צרכן חלקי חילוף לתיקון הנכס עד תום תקופת האחריות, אולם אם מחירו של הנכס עולה על 300 שקל, מתארכת תקופת החובה לאספקת חלקי החילוף אף לשנה נוספת שאחרי תום תקופת האחריות. בתקנות אף נקבעו מוצרים מיוחדים לגביהם נקבעה חובת אספקת חלקי חילוף גם לתקופה של 7 שנים, כמו כיריים לבישול, מקלטי טלוויזיה, מכונות כביסה, מקרר, מדיח כלים, מזגן ועוד.

 

רכשתי נגן MP3. בתי בת ה-3 נטלה את המכשיר ללא רשות ושברה אותו תוך כדי משחק בו. האם היבואן רשאי לדרוש ממני תשלום בגין התיקון.

 

כן, הוא רשאי לדרוש תשלום בגין התיקון, אם הוכיח כי הקלקול נגרם כתוצאה מכוח עליון במועד המאוחר למסירת המוצר, או שהצרכן פעל בזדון או רשלנות. הותרת מכשיר יקר ועדין בידי ילדה בת 3 עלולה להיחשב כפעולה רשלנית.

 

מסרתי לתיקון דיסקמן יקר שהתקלקל בתקופת האחריות. היבואן טוען כי אינו יכול לתקן את המכשיר אלא אם אסכים לתיקון בחלפים משומשים. האם עלי להסכים לדרישתו?

 

לא! התקנות קובעות שיבואן שאינו יכול לתקן מוצר בתקופת האחריות באופן שיחזיר אותו למצב בו היה לפני הקלקול או לתקנו בחלפים חדשים ומקוריים. אם אינו יכול לעשות כן הרי שהוא חייב לספק לצרכן מוצר זהה או מוצר דומה ושווה ערך, או להחזיר לצרכן את התשלומים ששילם בעד הנכס (מדובר בזכות של היבואן לבחור באפשרות מבין האפשרויות הנ"ל).

 

לאחר אירוסי עם זוגתי, רכשנו מכשירי חשמל לבית. מאחר ועל פי דרישת היצרן אין לפתוח את האריזה עד לקבלת הדרכה מטעמו, הוצבו המכשירים בדירה החדשה ולא היו בשימוש עד לאחר החתונה שנערכה כחצי שנה לאחר הרכישה, וזאת לאחר שהדבר הוסכם עם בית העסק ודבר ההסכמה פורט בחשבונית הרכישה. לאחר החתונה הוזמן טכנאי להדרכה והתחלנו להשתמש במכשירים. לאחר כחצי שנה של שימוש, התקלקלו הכיריים ומשביקשנו את תיקונם סרב הספק לתקנם בטענה כי חלפה למעלה משנה ממועד הרכישה. מה עלינו לעשות?

 

הספק חייב לתקן את המכשיר. התקנה קובעת כי במקרים בהם נדרשת הדרכה, ייתן היבואן את ההדרכה בתוך 7 ימים מהמועד בו ניתנה ההדרכה ובלבד שלא חלפה שנה ממועד הרכישה. התקנות קובעות כי במקרה זה חלה האחריות מתחילת השימוש במוצרים ולא ממועד הרכישה.

 

הזמנתי טכנאי לתיקון מכונת כביסה בתקופת האחריות. החברה הודיע לנו להיות בבית ביום מסוים בין 8:00 ל 13:00 אבל הטכנאי "הבריז" ולא הגיע.  גם במועד השני שתואם נדרשנו לבזבז חצי יום ושוב "הבריז". מה עלינו לעשות (נציין שנגרם לנו נזק רב בבזבוז ימי עבודה)?

 

על פי התקנות, חובה לתאם עם הצרכן מועד ושעת ביקור, כשזמן המתנה לא יעלה על שעתיים מהמועד שתואם. לכן, במקרה זה הפר הספק את התקנות. זאת ועוד, התקנות קובעות במפורש כי במקרה איחור, חייב היבואן להודיע על כך לצרכן ולתאם עמו מועד חדש, כשאיחור של למעלה מפעמיים רצופות יחשב כהפרת התקנות.

 

רכשתי מערכת סאונד יקרה, לאחר חודש של שימוש נתתי אותה מתנה לבני ולכלתי. לצערי, המערכת התקלקלה חודשיים לאחר מכן, ומשביקש בני לתקנה עפ"י תעודת האחריות, היבואן סרב לתקנה בטענה כי אינו מכיר אותו והוא איננו לקוחו. האם היבואן חייב בתיקון?

 

בהחלט. התקנות קובעות כי בתעודת האחריות יפורטו, בין היתר, שם המוצר, מספרו הסידורי, שם הדגם שנת הייצור וכו', המשמעות היא כי תעודת האחריות ניתנת לגבי המכשיר. התקנה קובעת מפורשות כי הזכויות שניתנו לצרכן לפי התקנות או תעודת האחריות עוברות למי שיקבל או ירכוש את המוצר מהקונה המקורי.

 

אני גר בנתניה.  רכשתי סדין חימום חשמלי במחיר של 250 שקל בחנות הנמצאת מול ביתי. הסדין התקלקל ועקב גילי קשה לי מאוד להביא את הסדין לתחנת השירות של היצרן הנמצאת בתל-אביב או חיפה. מה האפשרות שלי למימוש האחריות?

 

על פי התקנות ניתן למסור את המוצר לשם תיקונו בבית העסק בו רכשת אותו למעט מקרים בהם קיימת תחנת שירות של היצרן במרחק של עד 15 ק"מ מנקודת המכירה. לכן, באפשרותך למסור את הסדין לתיקון בחנות שבנתניה בה נרכש הסדין.

אולם, בה בשעה שהיצרן חייב לתקן את המוצר שנמסר בתחנת השירות שלו בתוך 10 ימים, אם תמסור את המוצרים לתיקון בחנות בה רכשת, יוכל היצרן לתקן ולשלוח לחנות את הסדין המתוקן בתוך שבועיים (המועדים אינם כוללים שבתות וחגים).

 

מערכת הסברה לציבור

המועצה לצרכנות מודיעה כי לאור החשיבות העצומה ביישום הכללים החדשים הנובעים מהתקנות החדשות, היא פותחת במערכת הסברה לציבור. החל מהיום יופיע באתר האינטרנט של המועצה WWW.CONSUMERS.ORG.IL  פירוט הכללים החדשים בלשון נוחה להבנה, לטובת אלו שהשפה המשפטית אינה נהירה להם.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חנות למוצרי חשמל. לכל תלונה יש כתובת
חנות למוצרי חשמל. לכל תלונה יש כתובת
פסנתר. יקר, אבל לא נכנס לקטגוריה של התקנות החדשות
פסנתר. יקר, אבל לא נכנס לקטגוריה של התקנות החדשות
צילום: סי די בנק
מומלצים