שתף קטע נבחר

כך תשמרו על הרישיון - מדריך לנהגים צעירים

לפי נתוני המשטרה, נהגים צעירים מעורבים בתאונות יותר מכל קבוצה אחרת, ולכן הם זוכים ל"טיפול מיוחד" מצד משרד התחבורה וחברות הביטוח. רוצים לדעת מתי אתם עשויים לאבד את הרישיון, ואיך לחסוך בעלות הביטוח? בני ברק עושה עבורכם סדר

עברתם בהצלחה את מבחן הנהיגה? מזל טוב. אבל לפני שאתם יוצאים לסיבוב ניצחון שכונתי עם הרכב המשפחתי, יש לנו כמה חדשות לא כל-כך משמחות עבורכם. המבחן שלכם, נהגים חדשים, רק מתחיל. בשנתיים הבאות יבדקו אתכם בשבע עיניים, יחפשו כל טעות שלכם ויענישו אתכם היכן שרק אפשר. הכי נורא - אם לא תיזהרו ייקחו לכם את הרישיון. 


וזוהי רק ההתחלה...

 

ולמען האמת, יש לכך סיבה די טובה. סטטיסטיקה רבת-שנים מוכיחה כי נהגים צעירים מעורבים בתאונות הרבה יותר מכל אוכלוסייה אחרת. משרד התחבורה מנסה לצמצם את הסכנה, ומטיל על נהגים צעירים פיקוח מיוחד וענישה מחמירה יותר. למעשה, המשרד נותן בעצם לנהגים צעירים רישיון נהיגה על תנאי. טעות חמורה יכולה להביא לשלילת רישיון עד לעמידה במבחנים שונים - שלא לדבר על נזק לגוף או לנפש. גם חברות הביטוח לא ששות לבטח נהגים צעירים, וגובות מהם תוספת מחיר משמעותית.

 

כדי שלא תמצאו עמצכם בצרות מוקדם מהצפוי, ננסה בהמשך הכתבה לעזור לכם במידע שחשוב להפנים.

 

אילו דרישות ומגבלות מטיל משרד התחבורה על נהגים צעירים?

 

כל מי שקיבל רישיון, נחשב על-פי הגדרות משרד התחבורה "נהג חדש" בשנתיים הראשונות לאחר קבלת הרישיון, ומחויב לשאת על מכוניתו "אות קין" בדמות שלט צהוב, עליו כתוב באותיות שחורות "נהג חדש‭."‬ את השלט הזה - אותו כולנו מכירים היטב - יש להצמיד לשמשת הרכב האחורית. זאת למען ידעו שאר הנהגים שכדאי לשמור מכם מרחק, שלא כדאי לעקוף אתכם, שמא תחליטו פתאום להסיט את ההגה לאמצע הכביש.

 

בנוסף, במשך שלושה החודשים הראשונים מיום הוצאת הרישיון, תחויבו לנהוג בכל נסיעה עם נהג מלווה – נהג שצריך להתאים לאחד משני הפרופילים הבאים: בן 24 ומעלה, שברשותו רישיון נהיגה לאותו סוג רכב בו אתם נוהגים במשך חמש שנים לפחות; או בן 30 ומעלה, בעל שלוש שנות ותק בנהיגה. זה המקום להזכיר כי הכוונה כרגע היא להעלות את תקופת הליווי לשישה  חודשים.

 

ואם זה לא מספיק, בתקופה בה אתם נחשבים "נהגים חדשים" אל תבנו על כך שתוכלו לספק שירותי הסעה עבור החבר'ה. אם טרם מלאו לכם 21 שנים, אסור לכם להסיע ברכב יותר משני נוסעים, אלא אם יישב לידכם נהג מלווה.

 

אילו סנקציות יכול משרד התחבורה להטיל על נהג צעיר?

 

ההתייחסות לכל עבירה של נהג צעיר תהיה חמורה פי כמה, לעומת עבירה של נהג ותיק. משרד התחבורה יכול להחליט איזו סנקציה הוא נוקט נגדכם כאשר עברתם עבירה חמורה. הוא יכול להחליט, למשל, לחייב אתכם לעבור בדיקות במכון הרפואי של משרד הבריאות, כדי לבדוק אם אתם באמת כשירים - נפשית ו-או רפואית - להיות בעלי רישיון נהיגה. אם תסרבו, רישיונכם יישלל.

 

כחלק מהבדיקות תקבלו גם שאלון עם כ‭70-‬ שאלות, חלקן מביכות ומרגיזות, כדי לבחון את יכולתכם לעמוד בלחצים. יערכו לכם גם בדיקות רפואיות ותיאלצו להמתין לא מעט זמן לבדיקה, עד מספר חודשים, כשבינתיים תישלל מכם כל זכות לנהוג. משרד התחבורה יכול גם לדרוש מכם להיבחן מחדש בבחינת תיאוריה או בבחינה מעשית, כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה שלכם.

 

רק לאחר שתעברו בהצלחה את המבחנים האלה, תקבלו שוב רישיון נהיגה ותתחילו לספור שוב שנתיים במעמד "נהג חדש", זאת, גם אם ביצעתם את העבירה שהביאה עליכם את העונש יום לפני שפגה תקופת ה"נהג חדש" הראשונה שלכם. זכרו, כל הסנקציות האלה יכולות להינקט גם נגד נהג ותיק, אבל במקרה של נהג צעיר הן ננקטות באופן כמעט אוטומטי, בעוד שאצל ותיקים מפעיל משרד התחבורה שיקול דעת.

 

מתי יכול משרד התחבורה לנקוט את הסנקציות האלה נגד נהג צעיר?

 

ישנן 14 עבירות מהן מאד כדאי להמנע, אם לא רוצים להיקלע למבוך הקפקאי הזה.

1. נהיגה ללא רישיון

2. נהיגה שלא על-פי תנאי הרישיון (למשל, נהיגה ברכב המחייב סוג אחר של רישיון נהיגה)

3. שימוש ברכב לביצוע עבירה

4. אי עצירה לפני מסילת ברזל

5. אי מתן זכות קדימה

6. נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים

7. עקיפה שלא כחוק.

8. נהיגה במהירות העולה על המותר בחוק

9. חציית מסילת ברזל בדרך לא סלולה

10. אי דיווח על תאונת דרכים

11. אי מתן עזרה לנפגע תאונת דרכים

12. ביצוע עבירה שגרמה לתאונת דרכים בה נפגע אדם

13. ביצוע עבירה שבית המשפט גזר עליה פסילת רישיון בפועל לשלושה חודשים ויותר

14. נהיגה ללא מלווה

 

האם ישנן מגבלות על צעירים גם בנהיגה ברכב דו-גלגלי?

 

אפשר להוציא רישיון נהיגה לרכב דו-גלגלי כבר בגיל ‭ ,16‬אבל רק באישור ההורים. רק מגיל 17 תוכלו להוציא רישיון כזה ללא אישור ההורים, וגם אז רק לקטנוע או טוסטוס שנפח מנועו עד 50 סמ"ק. רק בגיל 18 תוכלו להוציא רישיון לרכב של עד 500 סמ"ק. אבל, גם ברכב דו-גלגלי תיחשבו לנהג צעיר במשך שנתיים, הגם שלא תיאלצו להצמיד שלט "נהג חדש" וגם לא לנהוג בליווי נהג מלווה. לעומת זאת, עד גיל 18 אתם יכולים לשכוח מלהרכיב את החברה מאחור. אם כבר מלאו לכם ‭– 18‬ בחודשיים הראשונים לאחר קבלת הרישיון אסור לכם להרכיב נוסע נוסף.

 

איך מגדירות חברות הביטוח נהגים צעירים?

 

אז ככה. לכל חברה הגדרות משלה. אחת יכולה להגדיר נהגים צעירים כמי ש"טרם מלאו להם 21 שנה", ואחרת יכולה להגדיר גם בני "פחות מ‭24-‬" כצעירים. לדברי 

יואב בן-אור, סגן המפקח על הביטוח, בביטוח מקיף של רכב המפקח על הביטוח אינו מתערב בהגדרת נהג צעיר. כשמדובר בביטוח רכב חובה, חברות הביטוח יכולות להיעזר בהמלצה של מפעיל מאגר המידע הסטטיסטי – גוף שנותן שירותים למפקח על הביטוח.

 

איך זה עובד? מפעילת המאגר הסטטיסטי, חברת ISO ישראל, מקבלת מחברות הביטוח נתונים רבים, מנתחת אותם וממליצה להן על מחירי ביטוח החובה. על-פי הניתוח של מפעילת מאגר המידע, פרמטר גיל הנהג הוא גורם משמעותי, המשפיע על תמחור פרמיית הביטוח. החברה חילקה את הנהגים לקבוצות גיל בסדר יורד מבחינת רמת הסיכון: עד 21, 22-24, 25-34, 35-49, 50-75.‬ עם זאת, חברות הביטוח מסווגות לעיתים קרובות באופן שונה את קבוצות הגיל, ומגדירות אחרת את הסיכון לכל קבוצת גיל, בהתאם להערכותיהן.

 

מהי תוספת המחיר שגובות חברות הביטוח על ביטוח חובה לנהג צעיר?

 

אל תתפלאו אם חברות הביטוח יסרבו לבטח אתכם בביטוח חובה כנהגים צעירים, במיוחד אם כבר הייתם מעורבים בתאונה או בעבירת תנועה שגרמה לשלילת רישיון הנהיגה. סביר להניח שישלחו אתכם לפול, גוף משותף לחברות הביטוח, שנועד לבטח "מסורבי ביטוח חובה". שם תעריפי הביטוח גבוהים לפחות ב‭25%-‬ מתעריפי ביטוח רגילים.

 

לדוגמה, נהג בן ‭,17‬ ללא עבירות, ידרש לשלם עבור ביטוח החובה שלו בין ‭2,255‬ שקל בחברה הזולה ביותר לפי בדיקתנו (הראל), ועד ‭2,534‬ שקל בחברה היקרה ביותר שמצאנו – מנורה. אם ישלחו אותו לפול, הוא ישלם ‭2,594‬ שקל. לעומתו זאת, מבוטח בן ‭,50‬ בעל ותק של 30 שנות נהיגה וללא תאונות או שלילת רישיון, ישלם עבור ביטוח חובה בין ‭1,224‬ שקל (מנורה, הזולה ביותר לנהגים אלה) ועד ‭1,416‬ שקל בחברה לביטוח ישיר, היקרה מכולן לנהגים אלה. התעריף בפול נותר זהה.

 

במלים אחרות, נהג צעיר ישלם במקרה זה תעריף גבוה פי ‭1.8‬ מזה שישלם נהג ותיק בן ‭.50‬ בשקלים מדובר בפערים של כ‭1,120-1,000-‬ שקל. הפער בין נהג צעיר לנהג ותיק עם אותו רקורד של עבירות יכול להגיע למאות שקלים, ואפילו ליותר מ‭1,000-‬ שקל. לצורך העניין, אין זה משנה אם הרכב רשום על שם ההורים. ברגע שנהג צעיר כלול בביטוח, ישנה תוספת תשלום.

 

מהי תוספת המחיר שמשלמים נהגים צעירים על ביטוח מקיף?

 

כמו בביטוח החובה, גם בביטוח המקיף גובות חברות הביטוח מחיר גבוה באלפי שקלים מנהגים צעירים. בנוסף, סכום ההשתתפות העצמית שיידרש נהג צעיר לשלם במקרה של תאונה גבוה ב‭– 50%-‬ גם אם הנהג ברכב בעת התאונה הוא נהג מבוגר. יוצאת דופן היא חברת אליהו, שלא גובה תוספת השתתפות עצמית כשנהג הוא מבוגר.

 

אגב, אם יש לכם סוכן ביטוח טוב הוא יוכל להתמקח עם חברת הביטוח ולגרום לכך שהיא תחייב אתכם בהשתתפות עצמית רגילה, גם אם הביטוח כולל נהג צעיר. זאת, אם ברכב נהג מבוטח מבוגר (מעל גיל ‭.(24‬

 

האם יש תקרה לתוספת המחיר שחברות הביטוח יכולות להעמיס על נהג צעיר?

 

לא. אפשר להתלונן אצל המפקח על הביטוח, אבל הוא לא נוהג להתערב בקביעת התעריפים, אלא במקרים יוצאי דופן. המפקח לא מתערב גם בקביעת גובה ההשתתפות העצמית לנהגים צעירים. בביטוח חובה, אגב, לא ניתן כיום לגבות השתתפות עצמית.


מחיר ביטוח מקיף לנהג צעיר

מחיר ביטוח מקיף לנהג צעיר
חברת ביטוח פניקס אליהו מנורה כלל
עד גיל 24 10,058 9,837 9,900 12,321
מעל גיל 30 4,750 5,349 5,547 6,435
מעל גיל 50 4,450 5,088 5,547 6,145

 

האם חברות הביטוח מציעות פוליסות מיוחדות לנהגים צעירים, שיקלו קצת את העומס הכספי על ההורים?

 

בפירוש כן. מדובר בעיקר בתוספת לפוליסות התקניות, שכוללת ביטוח לזמן מוגבל – יום או אפילו כמה שעות. לדברי בן-אור, "כדי להימנע מהשתתפות עצמית גבוהה או פרמיה מוגדלת, פותחו על-ידי חברות ביטוח מוצרים המאפשרים את הפעלת הביטוח הנוסף עבור הנהג הצעיר רק במועדים מסוימים, שבהם יש צורך ממשי בכך‭."‬

 

הפניקס, למשל, מפעילה תוכנית שמחייבת את הנהג החדש לדווח בכל עת שהוא נוהג ברכב, ולהודיע מתי הוא מפסיק את הנהיגה. לא תמיד זוכר הנהג לדווח על כך, מה שמסכן אותו בנהיגה ללא ביטוח תקף. לתוכנית אין בשלב זה ביקוש גבוה. בחלק מחברות הביטוח ניתן לרכוש ביטוח לנהג צעיר לפי יום, או אפילו לכמה שעות, בתוספת לפוליסה התקנית ובהתאם לבקשה מוקדמת. בכל המקרים האלה, התשלום הנוסף נגבה רק עבור פרקי הזמן שבהם נוהג הנהג הצעיר.

 

בן-אור מציין כי קיימים הבדלים משמעותיים בגובה הפרמיות וההשתתפות העצמית שדורשות חברות הביטוח השונות עבור ביטוח נהג צעיר. לכן הוא ממליץ לעשות סקר שוק ולברר גם מהו מרכיב ההשתתפות העצמית. גם אנחנו מצטרפים להמלצה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סביסטיאן שיינר
סוף תקופת הלימודים
צילום: סביסטיאן שיינר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים