שתף קטע נבחר

מהי אהבת אמת, והאם יש חיה כזאת?

אותלו סבל מרגש אמיתי של קנאה, שהיה מבוסס על מידע שקרי. הרגש, בשונה ממידע, הוא אמיתי מעצם קיומו, גם אם הוא מבוסס על מידע שגוי. אנחנו לא מפסיקים לבחון את האהבה שלנו. ואיפה אפשר למצוא אהבה אמיתית בימינו?

"היכן ניתן למצוא אהבה אמיתית בימינו?" שואלת אותי אחת הקוראות. ברגע הראשון, רציתי להשיב שאני לא יודע. איזו אמת אפשר לחפש באהבה? אם אני מרגיש שאני אוהב, הרי שאני אוהב באמת. אם אני מרגיש שאני עצוב, הרי שאני עצוב באמת? די מגוחך לשאול אדם שפניו נפולות, עיניו דומעות וגופו רועד, אם הוא עצוב באמת. הרגש, בשונה ממידע, הוא אמיתי מעצם קיומו. גם אם הוא מבוסס על מידע שגוי, עדיין הוא עצמו אמיתי. אותלו סבל מרגש אמיתי של קנאה שהיה מבוסס על מידע שקרי. ועדיין, התחושה היא שיש מקום לשאול אם אני אוהב באמת.

 

האם, למשל, אהבה שמסתפקת בהנאות חושניות היא אהבת אמת? המשוררת האנגלייה אליזבת בראונינג כתבה באחת מהסונטות הפורטוגזיות שלה, שיר אהבה לבעלה, המשורר רוברט בראונינג, שהיא לא רוצה שהוא יידע להסביר למה הוא אוהב אותה, כי אם הוא יידע - הרי שהוא לא אוהב אותה באמת.

 

"אני רוצה שתאהב את האישיות שלי"

אהבה אמיתית נתפסת לפעמים כחסרת סיבות, כקיימת בזכות עצמה. אנחנו רוצים לדעת שאוהבים אותנו לא בגלל המעמד, הכסף, החברה והבית היפה שלנו. "אני רוצה שתאהבי אותי כמו שאני, ולא בגלל הכסף שלי", אומר הגיבור העשיר בסרט רומנטי. "אני רוצה שתאהב את האישיות שלי ולא רק את הגוף שלי", אומרת האשה לגבר שאינו מסיר את עיניו משדיה. נסיכים מתחפשים לפשוטי העם כדי להעמיד במבחן את האהבה של אהובתם. מבחנים, מבחנים מבחנים. אנחנו לא מפסיקים לבחון את האהבה אם היא אמיתית. אם כבר יש לנו קריטריונים, הם בדרך כלל רוחניים - שכל ואופי.

 

נעשה לנו אוסף של מבחנים מקובלים: לא רק סקס, לא רק בגלל המעמד, לא רק בגלל כסף, לא רק בגלל שאני מצליח, לא רק בגלל שאין לך חברה אחרת מלבדי, ולא לזמן קצר. מה קיבלנו? תכירו את קאסטיליונה, שכתב בתחילת המאה ה-16 ספר מפורט בנושא. ואני מזהיר מראש את אלה שלא שמעו עדיין על אהבה חצרונית - לא לגחך. ככל שהתשובות של קאסטיליונה עלולות להתקבל היום בגיחוך, עדיין הן מתאימות לאופי השאלה בדבר אהבה אמיתית. אם יש טעם לשאול שאלה כזו, הרי שיש מקום לקרוא בכובד ראש על אהבה חצרונית.

 

המימוש הגופני מאמלל בסופו של דבר את האוהבים

קאסטיליונה מאמין שהוא מצא את התשובה, את המשהו האחד שמבחין בין אהבה אמיתית לבין אהבות אחרות. אהבה אמיתית היא אהבה רוחנית. אמנם, לדבריו, האוביקט של אהבה אמיתית הוא אשה יפה, אבל מאהב אמיתי אינו תופס את היופי רק כעניין גופני. אהבה אמיתית אינה אמורה לספק את התיאבון החושני. המימוש הגופני מאמלל בסופו של דבר את האוהבים. הוא גורם מועקות וכאבים כמו קנאה, חשדנות, בוז, כעס, ייאוש והתפרצויות זעם. כתוצאה מכך, מפרט קאסטיליונה, יש אוהבים שמכים את נשותיהם ויש שמתאבדים. מאהבים כאלה מסוגלים לפגוע בבעל, באב, באחים ובבני המשפחה האחרים של אהובתם. מאהב אמיתי, לעומת זאת, מתחרט ומצטער על כל כמיהה וחיבה גופנית. עליו לטפס במעלות האהבה, עד לדרגה העליונה של השלמות הרוחנית.

 

איך מטפסים במעלה האהבה? הנה, לדוגמה, מסלול אפשרי: אהבה אמיתית יכולה להתחיל באהבה גשמית. בשלב הבא, היא נהפכת לפנטזיה על אהבה גשמית. אהבה גשמית שבדימיון, היא אהבה רוחנית יותר, ועל כן קרובה יותר אל השלמות הרוחנית. בהמשך הדרך, משתנה הפנטזיה והיא כבר פנטזיה על אהבה בלתי אפשרית (אהבה שגורלה להישאר רוחנית). וכך הלאה, עד האהבה הרוחנית המלאה.

 

מאהב זקן זוכה באהבה רוחנית כמעט בחינם

שניים מגיבורי ספרו של קאסטיליונה מנהלים ביניהם שיחה שיכולה לעניין אותנו. נושא השיחה - אהבתו של איש זקן. סניור אוטאביאנו אומר שאהבה של איש זקן היא אהבה נלעגת, כי נשים לא יוכלו ליהנות ממנו, למעט ההנאה שבנעיצת אגרופים בגופו. בן שיחו, סניור גאספרו, מוצא בכך דווקא יתרון גדול: "למנוע ממנו את אהבתו, זה לאפשר לו שלמות נוספת". מאהב זקן זוכה באהבה רוחנית כמעט בחינם, כי נשים יפות אינן נמשכות אליו. הוא אולי לא מפסיק לחשוב כיצד לממש בכל זאת את אהבתו הנלעגת, אבל אהבתו היא אמיתית, משום שהוא שואף אל אהבה בלתי ממומשת בהכרח.

 


אהבה כלפי אשה בלתי מושגת על פי מהותה (צילום: ויז'ואל פוטוס)

 

 

זהו האידיאל של אהבה "לא מסופקת לנצח", אידיאל שהנחה בפועל את הטרובדורים בימי הביניים ואת אנשי חצר בימי הרנסאנס, ואשר מנחה, מאז ומתמיד, פסלים, סופרים משוררים ואנשי יצירה אחרים. "אהבה לא מסופקת לנצח" היא אהבה כלפי אשה בלתי מושגת על פי מהותה, כמו אהבתו של אביר אל אשת הסניור שלו (אשה אסורה) וכמו אהבתו של סופר אל גיבורת ספרו (אשה שאינה קיימת). אהבה בלתי מושגת בכוונה תחילה. מימוש האהבה עם אשת הסניור הוא בבחינת מעשה שלא יעשה, ולכן ראוי להתאהב בה; והגיבורה הספרותית עשויה ממילים בלבד, ולכן היא יכולה לפרנס אהבה רוחנית ברווחה גדולה. המשיכה אל האשה האסורה, או הבלתי מושגת, יכולה להתממש אך ורק בריטואל של טקסי אהבה רוחניים במהותם. האביר המאוהב באשת הסניור מרשה לעצמו ליהנות ממחוות אהבה לא גופניות, כמו מתנה של טבעת זהב, או נשיקה בחזהו העטוי שריון, והסופר המאוהב מרשה לעצמו לכתוב ספרי אהבה דמיוניים.

 

בנקודה זו, אני חוזר אל ימינו אנו. האם לכך אנחנו מתכוונים כאשר אנחנו מחפשים לעצמנו אהבת אמת? אני מניח שלא. אז אולי מוטב שלא לשאול מהי אהבה אמיתית, כדי שלא לקבל תשובות כאלו.

 

  • אבינועם בן זאב הוא פילוסוף, סופר ומרצה. בין השאר, מתמחה בנושא דילמות, רגשות ודעות קדומות. ניתן לשלוח אימייל עבור אבינועם, אך לצערנו אין אפשרות להשיב אישית לכל הפניות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כמו אהבתו של אביר אל אשת הסניור
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים