שתף קטע נבחר

אנחנו לומדים לנהוג בהאמר

כתב ynet עשה יום במחיצת קורס נהיגה מבצעית של צה"ל, וגילה כמה קשה לנהוג מהר בהאמר. האמת, בווידאו המצורף זה נראה די רגוע...

"סע! סע! סע!". יובל שני, מדריך בקורס נהיגה מבצעית של צה"ל, שואג פעם נוספת על מאור, שאוחז עכשיו בהגה. "מבט קדימה! אל תעלה לי על כל אבן שאתה רואה! שמור את שתי הידיים על ההגה, כל הזמן". ההאמר H1 הרחב להחריד מנתר על השביל, מעלה אבק ודוהר במהירות מפתיעה במקצת, לאור תקופת ההכשרה הקצרה שעבר עד כה מאור.

 

האמר H1, בקורס נהיגה מבצעית (דלית שחם)

 

מוקי פרחיה (40), המדריך הראשי בקורס אליו אני מתלווה, מספר לי על הבדלים הגדולים מול קורסי נהיגה אזרחיים שונים. "במשך חמישה שבועות אנחנו מלמדים את החבר'ה נהיגה מתקדמת, טכנית, הכוללת התמודדות עם תנאי השטח. זה לא שונה אמנם מקורסים אזרחיים, אבל היעדים כאן שונים לחלוטין. והכי חשוב, הכלי הראשי שאנחנו מעניקים לחניכים הוא האחריות".

 

"מדובר בכלי רכב מאד חזק, ושיקול הדעת בתפעולו הוא הדבר החשוב ביותר לדעתנו. בראש ובראשונה צריך הנהג להבין את מגבלות הרכב. ההאמר הוא פלטפורמה טקטית שנותנת תחושות יציבות ובטחון מאד מטעות, וזה עלול להסתיים בקלות בהתהפכות. אז קודם אנחנו מבהירים להם מה המגבלות, אחר כך מלמדים כיצד לשפר את יכולת הנהיגה".

 

האמת, נשמע הגיוני. רוחבו של ההאמר מקשה מאד על חניכים טריים. "צריך לדעת לנהוג ברכב הזה ברציפות ובמתינות. ועוד לפני שמתחילים לזוז, מוודאים מסביב לרכב כי הציוד מעוגן היטב ולא יקשה על המשקל העצום גם ככה". וכן, הוא מאשר כי יש אחוז לא מבוטל של חניכים המודחים מהקורס, בעיקר על בעיות של מקצועיות ושליטה בכלי. "הנהיגה הקשה ביותר עבור החניכים מתבצעת בשעות הלילה, עם ציוד ראיית לילה הדורש את השליטה המוחלטת של היום, יחד עם מגבלות החשיכה.

 

"גולת הכותרת של הקורס היא ההסמכה למדריכי נהיגה עתידיים" מוסיף פרחיה. "זו אוכלוסיה מאד מיוחדת, שעוסקת בכלים האלה לאורך כל השרות הצבאי. אנשים עם חוש טכני והדרכתי גבוה, שהופכים למעשה את ה"האמר" לבית השני שלהם.

 

וכמה טיפים עבור האזרחיים שבינינו? יובל שמח לחלק כאלה. "הכי חשוב הוא להמנע מביצוע פעולת נהיגה שגויה, בעקבות אינסטינקט טבעי. במקרי חרום יש לפעול כנגד האינסטינקט בצורה הנכונה מבחינת נהיגה. למשל, להמנע מ"התנפלות" מיותרת על הבלמים במצב חרום. בחלק גדול מאד מהמקרים מדובר בפעולה פשוט שגויה. עדיף בהרבה לפתור את הבעיה בעזרת המצערת וההגה, ולמנוע מהבלימה להחריף את הסכנה".

 

"למשל בדוגמא הקלאסית של "נפילה" לשוליים. מרבית הנהגים שמוצאים עצמם בשוליים מנסים לבלום כמה שיותר מהר וחזק. פעולה כזו עלולה לסובב את הרכב ואפילו להפוך אותו. לעומת זאת, אם עוזבים את הגז ומתקנים עם ההגה, יש סיכויים מצוינים לצאת בשלום מהמצב המורכב.

 

לסיום לא התאפקתי, ושאלתי את יובל כיצד הוא מתייחס לנערה צעירה מרמת אביב, שמנסה לחנות מול המספרה השכונתית עם האמר H3 למשל, או טויוטה לנד קרוזר: "האמת, זה קצת מרגיז. מבחינתי, הייעוד של כלי הרכב האלה הוא לשטח. קח רכב כמו האמר H1 למשל", הוא אומר, "יש לו יכולת פנומנאלית. יש לו צללית נמוכה, יכולת עבירות גבוהה, וכולו תוכנן לפעילות מבצעית. אם ישתמשו בו כדי לעלות על מדרכות בתל אביב, זה צובט בלב. מבחינתי, זה כמו לראות חיה כלואה בכלוב".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לומדים לנהוג בהאמר
לומדים לנהוג בהאמר
צילום: דלית שחם
מומלצים