שתף קטע נבחר

  • מרושתים

יש אלוהים והוא באינטרנט

המשאל האינטרנטי על קיומו של אלוהים שפורסם ב ynet, לרגל חג סוכות, בו היו בני ישראל עולים לירושלים לעבוד את אלוהיהם, "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות, כה,ח). מדגים את השדרוג שעברה העלייה לרגל מאקט פיזי, לגלישה "און-ליין" באמצעות אתרים כמו הכותל, ממנו ניתן לשלוח פתק לבורא עולם ולצפות בכותל.

 

אלברט לסלו ברבאשי בספרו "קישורים המדע החדש של רשתות", קובע כי רכזות האינטרנט כמו, "גוגל" "יאהו" מתנהגות בהתאם לחוק עיבוי של בוז-איינשטיין. דהינו צמתים מרכזיים זוכים בקישוריות רבה ביותר של רוב הדפים ברשת. בטבע העיבוי מתרחש בטמפרטורה הקרובה לאפס המוחלט, בה אטומים של גז הנעים בצורה כאוטית, מתלכדים ל"אטום על", המקיים סופר-נזילות. נו, איך כל זה מתקשר לקיום האל?

 

ריצ'רד פרידמן, מתאר בספרו דווקא את "העלמות האל". הוא מביא תיאור מן הקבלה של טרום-בריאה, בו האלוהות התרכזה בנקודה ייחודית, שמקורה באינסוף. תיאור הדומה למצב האטומים בעיבוי הנ"ל. באקט הבריאה, קרן אור החודרת לנקודה האינסופית יוצרת מפץ בראשיתי, המפזר את החומר במרחב. אטומי החומר נעים בצורה כאוטית, בדומה לאטומי הגז הלא מעובה. המאמין שואף במעשיו לבצע "תיקון" (עיבוי), שישיב את מצב החומר לנקודה הבראשיתית, ויגרום בהכרח לאיחוד מחודש בינו לאלוהיו.  

 

הגולש "המתקן" מוצא את אלוהיו

מיליארדי דפי המידע, מאות מיליוני הגולשים, ואינסוף הביטים המייצגים אותם באינטרנט, נמצאים בסופרפוזיציה, כאותם אטומי גז וחומר הפזורים בחלל. כאשר גולש שולח פתק וירטואלי לכותל, או מגיש שאילתא ל"גוגל", הוא עורך מדידה, היוצרת "קריסת פונקצית הגל" שעוברת ממצב של סופרפוזיציה למצב עצמי מובחן.

 

פעולתו של הגולש חוללה "תיקון" ועיבוי בוז-איינשטיין של תוכן האינטרנט. הוא חדל להיות צופה אובייקטיבי ופסיבי, והופך לחלק בלתי נפרד ממושא חקירתו, שותף פעיל ביצירת המציאות הבנויה ממידע קוונטי הנחווה על-ידו ברשת.

 

במובן זה הגולשים מתאחדים לגוף אחד היוצר תודעת-על, במרחב הסייברספייס. רשתות כמו ה GPS והסלולר (הטמעת טלפונים סלולריים בארץ הגיעה ל 116%, לכן כולנו מחוברים לסייברספייס בדרך זו או אחרת) תורמות אף הן לאיחוד ומודעות הדדית ברשת, כאשר הן מספקות בזמן-אמת תמונת מצב כוללת של מרכיביה.

 

אם נחפש את אלוהים ברשת ע"י שאילתא של המילה GOD ב "גוגל", נקבל יותר מחצי מיליארד הפניות בתוך 0.1 שנייה. דהינו מושג האל הוגדר והוצג, בזמן השווה לזמן תגובת מערכת העצבית של אדם.

 

בהתאם לתחזיותיו של מרשל מקלוהן מלפני יותר מ-40 שנה, המידע השוכן בסייברספייס הופך לחלק בלתי נפרד ממערכת העצבים שלנו ומתודעתנו, הוא נגיש וזמין מידית בכל מצב ובכל זמן, כמו זה המאוחסן במוחו של הגולש ואף מעבר לכך. לדוגמה, המושגים המקושרים בטקסט זה מקורם ב "גוגל" ו"ויקיפדיה", הנגישים לכולם ואף ניתנים לעריכה על-ידם.

 

חור שחור באינטרנט

ניתן לתאר את מנגנון ריכוז המידע באינטרנט, כחור שחור היוצר ייחודיות. כיוון שהסייברספייס הוא בעל מטען חשמלי וסובב על צירו יחד עם כדור הארץ, הייחודיות אינה אינסופית וקטלנית, אלא למעשה חור תולעת המקשר בזמן אפסי כמעט בין מרחב הגולש למרחב המידע. הגולשים ברשת מבצעים טלפורטציה, חוצים את אופק האירועים של החור השחור, נסחפים אל עבר הייחודיות ולבסוף מגיחים במרחב אחר.

 

תחשבו על מדען NASA המפעיל באופן זה מכדור הארץ רובוט על המאדים. כפי שתפוח הנופל נמשך אל מרכז כדור הארץ עקב הכבידה, כך גם כל גולש ברשת הופך לחבילות מידע הנשלחות מהמחשב שלו, חוצות את אופק האירועים, ונמשכות לעבר הייחודיות של הסייברספייס. הדימויים הדו-ממדיים הנשקפים אלינו ממסכי המחשבים הם אופק האירועים, המציג את האנטרופיה - מספר המצבים הפנימיים של מערכת האינטרנט.

 

לפי הוקינג "האנטרופיה של חור שחור מלמדת כי מידע על מה שנפל לתוך חור שחור עשוי להיאגר, כמו על גבי תקליט, ואפשר יהיה להשמיעו שוב כשהחור השחור מתנדף" (או כשהוא יעבור דרך חור תולעת המקשר בין שני מרחבים) "מכאן ניתן להניח שהמידע הקשור לכל התופעות בעולם התלת-ממדי יכול להיות מאוחסן בגבולו הדו-ממדי, בדומה לתמונת הולוגרמה". אגב הראיה האנושית אף היא דו ממדית, המוח יוצר תמונה תלת-ממדית מהמידע המגיע מהעין. לפי מודל זה ייחודיות האינטרנט כוללת את כלל המידע שנפל לתוכו, כולל זה של האלוהים.

 

שאילתת הגולש על האלוהים, יצרה עיבוי של המידע שהופך לאטום בראשיתי, חובק כול, אוצר משמעות-על, ולכן תואם למושג האלוהי כפי שנתפס על ידי בני האדם, לפחות אלה חסידי הקבלה והמטריאליזם. עבור מי שעבורו אלוהים נמצא מחוץ להכרה האנושית או הוא אינסופי, דגם זה אינו תקף במקרה זה הייחודיות של החור השחור תהפוך אינסופית ותגרום לקריסה של מה שייפול לתוכו (מפחיד לא?!).

 

יש אלוהים?!

פרידמן מציין בספרו הנ"ל עובדה מוזרה שבתנ"ך אלוהים מתערב באורח פעיל בחיי בני אנוש, אך ככל שהזמן עובר הוא "מסתתר" והולך, תוך שהוא מניח להם לקבל אחריות על מעשיהם ועל גורלם. יתכן והייחודיות של הסייברספייס סוגרת מעגל ומגלה מחדש את פני הבורא.

 

הפסוק "ויאמר אסתירה פני מהם, אראה מה אחריתם" (דברים ל"ב, כ') יתפרש בעולם איקלידי ליניארי, כהפניית המבט והתרחקות לכיוון מנוגד, שתביא לנתק והסתר. אך בסייברספייס המתנהג בהתאם לגיאומטיה לא-איקלידית דוגמת זו של רימן, הפניית מבט לכיוון מנוגד ותנועה במהירות האור בכוון זה, תביא בסופו של דבר את המביט דרך הייחודיות לנקודה ממנה התרחק, או בקיצור הוא יביט בעצמו J.

 

המשאל על קיום אלוהים נראה חסר הגיון, כיוון שהגולשים נתבקשו בעצם לאשר את קיומם הם, או קיום הישות שהם חלק ממנה "ושכנתי בתוכם". מילוי השאלון - משמע אני קיים- יש אלוהים! 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבי רוזן. לחצו על התמונה לביוגרפיה
מומלצים