שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פרשנות: גוגל-YouTube - מעצמת מדיה
    בעקבות רכישת YouTube, גוגל תשאף כעת להדק את מערכת היחסים עם גופי השידור הנחלשים. הם, מצדם, אינם צפויים להתעלם מתוספת ההכנסות ששיתוף פעולה כזה עשוי להניב להם. הצרה, מבחינתם, היא כי הם עלולים להתעורר מוקדם מהצפוי למציאות בה כולם שחקני משנה שעובדים למען הגוגלטיוב, פלטפורמת הטלוויזיה הכלל עולמית שגוגל פיתחה בזמן שישנו

    מיד לאחר שדלפו הפרטים הראשונים על העסקה המתגבשת בין גוגל ל-YouTube, שהוכרזה אמש, פרשנים ספקנים פיזרו הערכות על חוסר הכדאיות של הרכישה. היו כאלה שאמרו שזה יהיה "טירוף" לשלם סכום כל כך גבוה עבור אתר שקל מאוד להקים לו חיקויים (לא מדויק).

     

    אחרים כמו הבלוגר המשפיע אום מאליק צפו כי גוגל תימנע מביצוע העסקה, בעקבותיה תוצף בתביעות שייכפו עליה לשלם פיצויים גבוהים או להסיר מהאתר חלק גדול מהתכנים האטרקטיביים. ובכלל, YouTube תמצא את עצמה בנתיב האומלל של תוכנת שיתוף הקבצים החלוצה נאפסטר, על פי הסקפטים. 

     

    אי אפשר להשוות את YouTube לנאפסטר

    מה גוגל ראתה שהפרשנים האלה פיספסו? ההשוואה בין נאפסטר ל-YouTube מופרכת מהיסוד. רוב הקבצים בתוכנת שיתוף הקבצים היו שירים שהופצו באופן פיראטי, והחברה הייתה מצורעת – אף גורם מכובד בשוק לא רצה לעשות איתה עסקים.

     

    לעומת נאפסטר, הזכויות על חלק גדול מקטעי הווידאו הפופולריים ב-YouTube שייכות לגולשים

    שהעלו אותם ולא לתאגידי בידור.

     

    נכון, יש גם קטעי וידאו המוגנים בזכויות יוצרים, אך החברה נענית לכל פנייה של בעלי הזכויות להסיר את התכנים המפרים מהאתר מיד ובכך משפרת את מצבה המשפטי.

     

    בעלי הזכויות מעדיפים לשתף פעולה ולא לתבוע

    הבדל חשוב נוסף: גופי שידור שנפגעו כביכול על ידי YouTube כמו NBC, שמערכונים מהתוכנית "סאטרדיי נייט לייב" שלה הופצו באתר ללא רשותה, העדיפו לבסוף לחתום על הסכמים לשיתוף פעולה עם YouTube במקום לתבוע. הם למדו מהניסיון - במקום לבזבז הון על מאבקים משפטיים רק כדי לראות תחליפים ל-YouTube צצים בכל שני חמישי, הם נוהגים בחוכמה וחוברים לחברה המבטיחה בתחום.

     

    בעקבותיה הלכו גם ורנר ולאחרונה גם CBS, ויוונדי יוניברסל וסוני BMG. כך לא נראה אתר שעומד בפני תביעות ענק ופשיטת רגל. ההפך, YouTube הולכת ומתחזקת.

     

    אמנם, בעקבות הרכישה יגברו הסיכויים כי יוגשו תביעות נגד גוגל בגלל הפרות זכויות יוצרים ב-YouTube, אך אסור לשכוח כי גוגל צברה ניסיון בתחום גם באתר הווידאו השיתופי שלה, Google Video. החברה תוכל להקצות יותר כח אדם למעקב מסביב לשעון בחיפוש אחר תכנים מפרים, כדי להסירם מהאתר, והיא עשויה לפתח טכנולוגיות שיקלו על איתור תכנים מפרים. לחצו כאן לצפייה בווידאו בו מייסדי YouTube מדברים על הרכישה.

     

    אתר שפועל בתחום עם פוטנציאל עצום

    הנה עוד הסברים מדוע YouTube היא השקעה נבונה מבחינת גוגל. האתר בן שנתיים בלבד, אך מושך אליו בממוצע 34 מיליון גולשים מדי חודש. תחום הפעילות של האתר, וידאו מקוון, הוא אחד התחומים הצומחים

    ביותר ברשת.

     

    למעשה, YouTube היא רשת חברתית לכל דבר, עם קהילה חזקה שהיא הסיבה האמיתית לרכוש את האתר. אמנם, רופרט מרדוך שילם בשנה שעברה 580 מיליון דולר עבור MySpace (אתר עם 49 מיליון משתמשים), אך הפוטנציאל של הרשתות החברתיות הפך מוחשי יותר והמחיר עלה מאז.

     

    בעבר גוגל העדיפה לפתח הכל לבד אך במספר מקרים בעת האחרונה הוכיחה החברה כי כאשר היא לא מצליחה בעצמה, אין לה שום בעיה למחול על כבודה ולרכוש מתחרה צעירה שעשתה את זה טוב יותר, במטרה לזכות בהובלה.

     

    אמנם, גוגל היא לא מיקרוסופט, ובקופתה יש 10 מיליארד דולרים "בלבד", אך 1.65 מיליארד דולרים עשויים להתברר ככסף קטן עבור האפשרות להפוך לשחקן המוביל בתחום הווידאו המקוון. על פי הערכות, שני אחוזים בלבד מהפרסום באינטרנט כיום הן מודעות וידאו – בהתחשב בכך ששיעור זה צפוי לגדול משמעותית, כמו גם הנתח של הפרסום המקוון בעוגת הפרסום הכללית, הפוטנציאל הוא עצום.

     

    מערכת יחסים עדינה עם הטלוויזיה

    ההסכמים שחתמה YouTube עם רשתות הטלוויזיה האמריקניות עשויים להתוות את מערכת היחסים העדינה בין הטלוויזיה לאינטרנט בשנים הקרובות. למשל, על פי ההסכם עם CBS, האתר ישתף את רשת הטלוויזיה בהכנסות בכל העמודים בהם הועלו תכני וידאו בבעלותה – כולל כאלה שפורסמו על ידי גולשים ללא רשות.

     

    גוגל תשאף כעת להדק את מערכת היחסים הזו וגופי השידור הנחלשים אינם צפויים להתעלם

    מתוספת ההכנסות ששיתוף פעולה כזה עשוי להניב להם. הצרה, מבחינתם, היא כי הם עלולים להתעורר מוקדם מהצפוי למציאות בה כולם שחקני משנה שעובדים למען הגוגלטיוב, פלטפורמת הטלוויזיה הכלל עולמית שגוגל פיתחה בזמן שישנו. 

     

    המפסידות הגדולות

    מי עוד יפסיד מהרכישה? יאהו! הלא ממוקדת ומיקרוסופט המשתרכת מאחור בתחום הווידאו, ורק לאחרונה השיקה בגירסת בטא את ה-Soapbox, חיקוי ה-YouTube שלה. הגוגלטיוב מעמיד בצל כל גורם אחר עם יומרות בתחום, ובטווח הקצר זה מגדיל את הסיכוי לרכישת אתרים כמו Metacafe הישראלית, Dailymotion ואחרים.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "פרשנות: גוגל-YouTube - מעצמת מדיה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים