שתף קטע נבחר

מרד בפ"ת נגד חברת אוטובוסים

אחרי שתושבי העיר פתח תקווה למדו על בשרם את מחיר ההפרטה הכושלת של התחבורה הציבורית בישראל, קם תלמיד בשם אלירן היקרי, החליט שנמאס וארגן מרד צרכנים ביום שני הקרוב. ראשי ועדי השכונות וועד ההורים תומכים בהתלהבות. ומשרד התחבורה? שם שכחו שהם גם רגולטורים, החליטו לגבות את "קווים" ולהאשים את העירייה. בעירייה נדהמים מההאשמות. קווים? הם רק מציעים שתשלחו להם בקשות ממוקדות, אם לא קשה לכם

ביום שני הקרוב זה קורה. תושבי פתח תקווה מתארגנים למרד צרכנים ראשון מסוגו נגד חברת התחבורה הציבורית "קווים". מה שהחל כיוזמה פרטית של איש אחד - אלירן היקרי, תלמיד י"ב בן 17 מפתח תקווה - צובר תאוצה. ועדי השכונות הצטרפו ליוזמה, וגם ועד ההורים העירוני תומך. בעירייה מגלים הבנה, אלא שמשרד התחבורה, האחראי המרכזי לכישלון, מצאו פתרון: סקר.


הקריאה למרד צרכנים שהודבקה ברחובות פתח תקווה

 

רוצים לראות את הקריאה המקורית לחרם? לחצו כאן

 

אלירן היקרי, תלמיד תיכון בן-גוריון בעיר, מספר על תחילתו של המאבק: "כתבתי פעמיים באינטרנט על בעיות באוטובוסים של קווים. אנשים בסביבתי קראו את הכתבות, והפכתי מוקד לפניות. בכל בוקר ניגשו אלי תלמידים שסיפרו לי ש'האוטובוס ברח', או 'היום האוטובוס לא עצר בתחנה', 'נמעכתי באוטובוס הצפוף' או 'חיכיתי למעלה משעה'. מבוגרים שהולכים לעבודה סיפרו שהורידו להם במשכורת על איחורים.

 

מדברים על המרד: פורום פתח תקווה ב-ynet

 

"ישבתי עם חברים, מישהי הציעה לעשות מרד צרכנים ואני לקחתי את זה ברצינות. יום למחרת הגעתי עם דפים מודפסים, עברתי בין תחנות ושאלתי מי מוכן להשתתף במרד. כשראיתי שכמעט כולם נענים, הכרזתי על יום מרד. תלינו שלטים ובעקבותיהם התקשרו הרבה אזרחים, כולל ועדי שכונות שהציעו עזרה. בשבוע החולף כינסתי אסיפה של כל ועדי השכונות בעיר, יחד עם ועד ההורים העירוני שנענה אף הוא למרד. הישיבה הייתה סוערת ובסופה הוקם מטה מאבק".

 

ומה אתם מבקשים?

 

"המטרה היא שביום שני, תושבי פתח תקווה יחרימו את האוטובוסים של קווים. זה כל מה שאנחנו מבקשים. יש לנו כבר כמה אלפי תומכים, ואני מאמין שכל התושבים יהיו איתנו. אספתי עשרות חברים שישמשו דיילים ביום המרד, ויסבירו לאנשים מדוע הם לא צריכים לנסוע באוטובוסים של קווים. המטרה שלנו היא תחבורה ציבורית איכותית".


אלירן היקרי, בן 17. אזרח שלא מוכן לקבל את הזלזול של חברת קווים

 

יו"ר ועד ההורים העירוני, גדי יפה, שמע אף הוא סיפורים רבים על הורים ותלמידים שמאסו בשירות המזלזל של "קווים". בבתי הספר, כך הוא מספר, שוקלים כבר להתחיל את הלימודים ב-09:00, כי תלמידים פשוט לא מגיעים לפני כן: "כל נושא האוטובוסים של חברת קווים בפתח תקווה הוא קטסטרופה, ואילו נושא הסעות התלמידים פשוט לא מתפקד. תלמידים מגיעים לבתי הספר באיחור ניכר, יש התבהמות בתוך אוטובוסים, באוטובוס של 37 מקומות ישיבה מוסעים 60 ואף 70 ילדים. כל ההתחמקויות וכל ההצהרות של קווים ומשרד התחבורה לא מעניינות אותנו יותר כצרכנים. אנחנו דורשים לחזור לחברת דן שפעלה עד חודש אפריל. אגב, מרד הצרכנים נגד קווים ביום שני הוא רק שלב ראשון במסגרת צעדים נוספים שננקוט".

 

רוצים מוניות שירות

 

כאמור, ראשי ועדי השכונות בעיר תומכים נלהבים במאבק ולא רק בגלל התלמידים, אלא גם בגלל הקשישים ושאר האזרחים שאינם יכולים להרשות לעצמם נסיעה במכונית פרטית או מונית. יו"ר ועד שכונת מחנה יהודה, אייל עובד: "אני מתייחס גם למבוגרים שהם הצרכנים האמיתיים. קווים שזכתה במכרז החליפה את מיקום התחנות ואת התדירות הכניסה אוטובוסים קטנים ואמרה שהציבור יתרגל וילמד. ומה קרה? אנשים שחוזרים מהשווקים לא יכולים להגיע הביתה כי פשוט אין מקום. פניתי לקווים, והם מבקשים בהתנשאות לשמוע על בעיות נקודתיות. אבל אין כאלה. אני קורא לציבור להשתתף במרד כי זה למענם". לדברי עובד, המטרה היא לדרבן חברות מוניות שייכנסו לשכונות, ויתחרו בקווים.

 

סגן ראש העיר, יעקב בן-שמחון, המחזיק בתיק החינוך בעיר, מספר שלפני החג אסף את מנהלי בתי הספר העל-יסודיים לפגישה עם נציגי קווים, בה שמעו אנשי החברה על האיחורים והצפיפות הבלתי נסבלת. "מעבר לכך", אומר בן-שמחון, "יש בעיות עם נהגים שמתנהגים בגסות ואף לא מוריד תלמידים בתחנות שצריך". למרות הכל, בן-שמחון סבור שצריך לתת זמן למשרד התחבורה. "אני מאמין שהמצב ישתפר. אנשים מביעים מחאה וזה לגיטימי. אני חושב שצריך לחכות עוד שבוע לראות שהכל יסתדר".

 

יהודה קלטום, מנהל פורום פתח תקווה ב-ynet, נשמע פחות אופטימי, בייחוד לאחר שהפורום הוצף בשבועות האחרונים בהודעות נזעמות: "אנשים רבים מתלוננים על תדירות שרירותית של קווים, על זמני המתנה של שעה. בהתחלה חשבתי שזה מקרי, אבל לאט לאט הצטברו עוד תלונות. אנשים כועסים מאוד על כך שלא ניתן להסתמך על לוחות זמנים. בפתח תקווה יש תלמידים שנוסעים לצד השני של העיר, ואם אוטובוס של 07:30 לא מגיע, תלמידים מאחרים ברבע שעה ובחצי שעה. גם דן לא היו כל-כך טובים, אבל מעולם לא היה מרד צרכנים נגדם. תחושות התושבים קשות מאוד".

 

מחיר כישלון ההפרטה

 

 את מה שחווים תושבי פתח תקווה עוברים גם תושבי מקומות אחרים, בהם הופרטה התחבורה הציבורית בדרך חובבנית. שר התחבורה דאז, אביגדור ליברמן, קידם תוכנית ל"ריסוק" המונופול של אגד ודן, אך לא ממש העסיק עצמו עם מה שיקרה ביום שאחרי. שרי התחבורה שבאו אחריו - מאיר שטרית ושאול מופז - המשיכו במרץ את הרפורמה הכושלת שבמרכזה העברת התחבורה הציבורית ממונופולים ארציים למונופולים פרטיים. זאת, במקום לאפשר לכמה חברות להתחרות על לבו של הנוסע.

 

עוד על הבעיות עם קווים: "משרד התחבורה מציג כאוס"

 

את מה שלומד כל כלכלן מתחיל, מסתבר שעדיין לא הפנימו במשרד התחבורה. ללא תחרות, לא ישתפר השירות. ולמונופולים הפרטיים אין אינטרס של ממש לשפר את השירות. יתרה מכך, במקומות מסוימים בעולם, בעיקר באירופה, מאמינים שתחבורה ציבורית היא מוצר ציבורי הכרחי ונמנעים מהפרטה. כדאי לזכור כי משרד התחבורה כמעט והפסיק לחלוטין לתפקד כרגולטור, שתפקידו לפקח ולהעניש חברות שלא ישרתו כיאות. הוא אף נוהג לגבות את החברות הסוררות, כפי שעולה מדבריו של אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה.

 

"מדובר במרד שנועד לכישלון מוחלט" אומר עובדיה ביחס למרד הצרכנים בפתח תקווה. "כניסתה של חברת קווים לפעילות בפתח תקווה ובראש העין הגדילה את התדירות ואת מספר האוטובוסים הפועלים בכל הקווים. יתרה מכך, נפתחו קווים חדשים והוכנסו אוטובוסים חדישים, כולל מיניבוסים ומידיבוסים שמגיעים עד לבית התושבים. מחיר התחבורה הציבורית נמוך ב-15% מבכל גוש דן. לטענות אין כל בסיס. באשר לאיחורים של התלמידים, יש להפנות את כל הטענות לעיריית פתח תקווה דווקא. הדבר נובע מביטול אוטובוסים לתלמידים שפעלו במשך שנים רבות, ומומנו על-ידי משרד החינוך. אנו דורשים להחזירם לאלתר כדי לספק לתלמידים תחבורה זמינה ובטוחה כפי שהיה עד כה. תריך לזכור כי קווים סבלה מחבלי לידה שנובעים מבעיות שמקורן בעומסי תנועה כבדים וצפיפות תנועה, כתוצאה מעבודות תשתית של הרכבת הקלה".

 

דובר עיריית פתח תקווה, חזי חקאק, נותר בהלם לאחר ששמע את דברי עובדיה: "אין לי מושג מאיפה לקח הדובר הנכבד את ההאשמות נגד עיריית פתח תקווה. שהעירייה תבטל קווי אוטובוס? הרי אנחנו נלחמנו שיקצו עוד קווים, פנינו לפני מספר חודשים לחברת קווים וביקשנו - לאור צמצום קווי התחבורה ליד בתי הספר - להקצות עוד שבעה אוטובוסים להקל את הגעת התלמידים. מעבר לכך, מי שקבע את המכרז הוא משרד התחבורה, ואילו קווים לא עומדת בתנאי המכרז בו זכתה. חשבנו שאחרי תקופת מה, יופקו הלקחים. לצערנו זה לא קרה".

 

ותגובת "קווים"? "מאז זכייתה של 'קווים' במכרז להפעלת התחבורה הציבורית בפתח תקווה והסביבה, היא פועלת במשותף עם העירייה ומשרד התחבורה על מנת לייעל את השירות, להגביר את התדירות ולהיענות לבקשות התושבים. בפועל בוצעו כבר כמה וכמה שינויים במסלולי הקווים, בתדירות ובסוגי האוטובוסים - לפי בקשות של תושבים. טוב יעשה מי שעומד מאחורי הקריאה לחרם, אם ינהג כפי שנהגו עד היום תושבי פתח תקווה, ויפנה לאחד משלושת הגורמים עם בקשות ממוקדות. כל בקשה, אם תאושר על-ידי משרד התחבורה - חברת 'קווים' תשמח להיענות לה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
ליברמן: קודם מרסקים, אחר כך חושבים
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים