שוק ה-PC: חברת HP הדיחה את Dell
לראשונה מאז 2003, הצליחה חברת HP העולמית למכור ברבעון אחד יותר מחשבים ממתחרתה Dell. הסיבה העיקרית: השוק האמריקני מדשדש, כנראה בהמתנה ל-Windows Vista
חברת HP מכרה ברבעון השלישי של שנת 2006 יותר מחשבים ממתחרתה Dell, כך עולה מהדו"חות החדשים של חברות המחקר גרטנר ו-IDC.
שתי החברות מחזיקות יחד כשליש משוק המחשוב העולמי ולמעלה מ-50 אחוזים מהשוק האמריקני. לאורך שלוש השנים האחרונות, הובילה Dell את המכירות, והייתה ספקית המחשוב האישי הגדולה בעולם. ברבעון השלישי התמונה השתנתה.
העולם בעלייה, ארה"ב בירידה
על-פי IDC, הפער בין החברות בסוף הרבעון עומד על 28 אלף מחשבים בלבד. בגרטנר מדברים על פער גדול יותר של כ-200 אלף מחשבים, 0.2 אחוז מהשוק. שתי החברות מסכימות על המגמות שהביאו לשינוי הזה:
- התחזקות הביקושים בשווקים העולמיים במקביל להיחלשות בשוק ה-PC האמריקני.
- התחזקות של HP על חשבון Dell בשוק האמריקני.
שוק ה-PC העולמי גדל ברבעון הזה ב-7 או 8 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2005. השוק האמריקני התכווץ בקרוב לאחוז אחד. החברות Acer, טושיבה ו-Apple הגדילו את מכירותיהן העולמיות ב-30 אחוזים בממוצע. HP הגדילה את מכירותיה בכ-15 אחוזים. Dell בכ-3.5 אחוזים בלבד.
פרשנות: בגלל AMD ו-Vista
לחברת Dell זה היה רבעון גרוע מאד. מכירות ה-PC שלה בעולם צמחו בקצב נמוך יחסית. בשוק האמריקני, השוק הכי חשוב שלה, היא מכרה 400 אלף מחשבים פחות מאשר בשנה שעברה (גרטנר).
שוק ה-PC האמריקני כולו נמצא בנסיגה. ברבעון השלישי של 2006 האמריקנים קנו פחות מחשבים: 0.7 אחוז לפי גרטנר, לא פחות מ-2 אחוזים לפי IDC. זו הפעם הראשונה מאז 2002 שדבר כזה קורה.
ההאטה בשוק האמריקני קשורה אולי לגורמים מאקרו כלכליים. ייתכן שהיא צריכה לשמש סימן אזהרה למעצבי המדיניות הכלכלית האמריקנית. סיבה אפשרית נוספת, בנאלית הרבה יותר: ההמתנה ל-Windows Vista גורמת להרבה אמריקנים לדחות את החלטות הקנייה שלהם.
סיבה אפשרית לירידה החדה יחסית במכירות של Dell: עד לאחרונה היא לא מכרה מחשבים עם מעבדי AMD, שבשנתיים האחרונות התחזקו מאד בשוק האמריקני. HP, שהידקה את יחסיה עם AMD הרבה קודם, צמצמה משמעותית את הפער בינה לבין Dell גם בשוק הזה.
היא גם הצליחה להדק את אחיזתה בשווקים הצומחים: אירופה והמזרח-התיכון (EMEA) ומדינות דרום-מזרח אסיה. אלו הסיבות לכך שהפכה ליצרנית ה-PC הגדולה בעולם.