שתף קטע נבחר

סיטרואן C4 פיקאסו - העתיד כבר כאן

הצרפתים של סיטרואן מבטיחים להזרים דם חדש לתחום המיניוואנים הקומפקטיים עם הפיקאסו החדש. בתפריט מראה מודרני ואווירה ייחודית. האם זה מספיק?

שוק המיניוואנים הקומפקטיים הופך לאחרונה חשוב מאי פעם באירופה, ועובר שינוי מעט מפתיע. אם בתחילת הדרך הציעו הדגמים השונים בעיקר תאי נוסעים עם חמישה מושבים, שאחרת לא ממש מדובר ב"קומפקטי", היום נוטים רבים מהיצרנים להציע אפילו שבעה, ובכך נוגסים בקטגוריית המיניוואנים הגדולים יותר. הנה, גם סיטרואן עושה כך עם הפיקאסו החדש, תוך שהיא מתקרבת ל-C8 הגדול. ואת זה היא עושה בעיקר כי היא... יכולה. "לחמישה מושבים יש לנו את הקסארה-פיקאסו עד 2010", אומרים לי הצרפתים. אהה, ולכן נקרא המיניוואן הזה C4, ולא סתם "פיקאסו".

 

נפגשנו כך

 

הפגישה הראשונית מעמידה אותי מול רכב גדול משמעותית מזה המוכר לי. וכמו הפיקאסו הקודם, גם זה צד את העין, למרות קווים כלליים פחות דרמטיים. אך יש כאן מראה מיוחד שנעזר בקו דופן וחלון צד מעניין, שמשה קדמית ענקית וחרטום בסגנון ה-C4.

 

תא הנוסעים לעומת זאת קיצוני יותר. ה-C4 הציגה תא נוסעים חדשני? הפיקאסו לוקח זאת קדימה. התחושה העתידנית מודגשת כאן באמצעות השמשה הקדמית הענקית, שממשיכה אל עבר הגג, מביאה עמה אווריריות נדירה, נעזרת בסוככי שמש שגולשים מהתקרה לפנים, ורק אז נפתחים. וזו רק התחלה.

 

בכלל, השפעות ה-C4 ברורות, אך גם כאלה מה-C8 ואפילו האספאס של רנו. ההגה - שמרכזו מקובע - עמוס מתגי תפעול ומוכר כבר בסיטרואן, אך מד הסל"ד עבר לצג גדול במרכז. את מקומו מעל ההגה תפס בורר התיבה האוטומטית. כך הוא מותיר שפע מקום לפנים, ומאפשר הוספת תא אחסון מקורר. פקדי בקרת האקלים המפוצלת עברו לצדדים, וכך נותר המרכז נקי. בגרסאות מהודרות מפוצלת המערכת לארבע, וגם הנוסעים מאחור (מימין ומשמאל בשורה המרכזית) זוכים לאפשרויות שליטה, ואילו השורה השלישית זוכה לפתחי אוורור אף היא. לא יהיה כאן חם לנוסעים, למרות שמשת הענק... 

 

ותסלחו לנו, אבל לא נכנס כאן לתיאור מפורט מדי של שפע המערכות והגאדג'טים, רק נציין את התראת שינוי הנתיב ואלמנט הבישום המקורי שפגשנו ב-C4, את מערכת הסיוע בחניה (שבודקת מראש אם המקום גדול מספיק...), את בלם היד האלקטרוני-אוטומטי, מחוונים שמשנים גוונים, פנס נשלף, נורית למגשים נשלפים ואפילו (כתוספת) מנגנון פניאומטי אחורי (סיטרואן או לא) שמאפשר שמירה על גובה אחיד בכל מצב, כולל הנמכת אחוריים ב-14 ס"מ לצורך הטענה. יופי.

 

נשמע אמנם מורכב ומעייף, אך מפתיע לגלות כי קל להתרגל. התחושה איכותית ונעימה, תנוחת הנהיגה אינה מושלמת אבל הראות מצוינת. והנוסעים? הפיקאסו מציע מרחב נאה בשורה המרכזית, עם שלושה מושבים נפרדים ומתכווננים. בשורה השלישית המצב טוב לראש ולכתפיים, פחות לרגליים. ניתן אמנם להסיע שם מבוגרים, אך לא לאורך זמן.

 

 

הידניות נשכחו

 

אצלנו זה מקובל, באירופה זה נדיר. ה-C4 פיקאסו הושק כשהוא נטול דוושת מצמד, עם יותר גרסאות רובוטיות בהיצע, ומעט תיבות ידניות. גרסאות הבנזין והדיזל החזקות למשל (2.0 ליטר עם 143 ו-138 כ"ס בהתאמה) מוצעות רק עם תיבה רובוטית בעלת שישה הילוכים, כאשר לבנזין גם אוטומטית רגילה עם ארבעה הילוכים. רק בגרסאות ה-1.8 ליטר (127 כ"ס) וה-1.6 דיזל (110 כ"ס) הזולות והפשוטות יחסית, מוצעת תיבה ידנית.

 

עם משקל של 1,600-1,500 ק"ג הפיקאסו אינו קליל אמנם, אבל פריסת הילוכים נכונה ומומנט שופע בגרסת הדיזל החזקה והמצוינת, מאפשרים לו יכולת נאותה. מעניין לציין כי סיטרואן מדווחים על מומנט נמוך ב-1.5 קג"מ מזה של המנוע המוכר לנו זה מכבר. על הנייר זה אומר 195 קמ"ש מרביים, ו-12.5 שניות ל-100 קמ"ש.

 

גרסת הבנזין מהירה יותר (195 קמ"ש, 11.5 שניות) אך בעוד הדיזל מתקדם בנינוחות וללא מאמץ, בזו צריך לדחוק ולמשוך לסל"ד גבוה כדי לנצל את הפוטנציאל. בסיטרואן גאים בתיבה הרובוטית החדשה, שבזכות מערכת ה-ESP (תקנית בכל הגרסאות) גם מונעת גלישה לאחור במשך שתי שניות. קריטי בתמרוני חניה למשל. המערכת אכן מציעה פעולה חלקה ונעימה מרוב המתחרים, נועלת הילוך בתפקוד ידני ומאפשרת ליטול פיקוד רגעי באוטומטי. אך גם היא אינה מהווה תחליף הולם לאוטומטית.

 

למרות מידותיו הנדיבות, הצליחו בסיטרואן לצייד את הפיקאסו במנהגי כביש טובים. שינוי הכיוון מדויק, הבלימה נאותה ואפילו האחיזה יותר מסבירה. בעיקר הצליחו הצרפתים לנטרל את התחושה המגושמת שמעניקים דגמים דומים. בסעיף השלילה אפשר לציין (שוב) את ההגה החשמלי, שהרגיש לעיתים קרובות מדי קל, ולא מדויק. נוחות הנסיעה, לפחות על כבישי צרפת, הייתה טובה מאד, בעיקר כאשר צויד הפיקאסו במערכת הפניאומטית.

 

מרשים ביותר

 

קשה שלא להתרשם מהפיקאסו החדש, שמציע לא רק עיצוב מושך ופנים מרתק, אלא גם תחושה של רכב סופר-מודרני, מתקדם ועשיר מהמוכר בקטגוריה. כל זאת, מבלי לוותר על השימושיות הנדרשת. האם תוכל סיטרואן להחדירו כמתוכנן לקבוצה 4 לחישוב שווי ערך? האם יהיה מחירו באזור ה-158 אלף כמתוכנן ומאזדה 5 המצליח יקבל תחרות מכיוון לא ממש צפוי?אם זה יצליח, תהיה כאן אלטרנטיבה מעניינת מאד למוביל הנוסעים הנוכחי של המדינה. אם לא, נידון הפיקאסו בארץ לחיים עצובים ומכירות מדשדשות. במרץ 2007 הוא נוחת כאן, ואז נדע.

סיטרואן C4 פיקאסו

 

הכותב היה אורח חברת פיז'ו

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סיטרואן C4 פיקאסו
סיטרואן C4 פיקאסו
ידית הילוכים על ההגה
ידית הילוכים על ההגה
מקום לשבעה
מקום לשבעה
מומלצים