שתף קטע נבחר

בלשים צעירים: תלמידים מפענחים את רצח גנדי

מאות תלמידים משתתפים בתוכנית לימודים חדשה שבה הם מפענחים יחד עם שוטרים מקרי פשע אמיתיים. בין היתר הם מפענחים את רצח זאבי, על סמך טביעת אצבע. "אנחנו כמו בלשים לכל דבר", אומר אחד התלמידים, אבל מודה: "אני לא חושב שאצטרף בעתיד למשטרה"

פושעים היזהרו - הם חמושים בזכוכית מגדלת, כפפות, אבקה לבדיקת טביעות אצבעות והכי חשוב – צלחת פטרי. קבלו את ה"שרלוק הולמסים" של מערכת החינוך – 200 תלמידים בגילאי ח'-ט', שמפענחים פשעים, ממש כמו שוטרים.

 

מדובר בתוכנית לימודים חדשה כחלק מ"מועדון מדעי חוקר" לפענוח מקרי פשע אמיתיים, שבה שוטרים ותלמידים מפענחים יחד מקרים מתחומי הזיהוי הפלילי, ההצפנה ואבטחת המידע האלקטרוני. את התוכנית פיתחה העמותה למצוינות בחינוך בשיתוף אגף קהילה ומשטרה וחברת מיקרוסופט, והיא כבר פועלת בשמונה בתי ספר ברחבי הארץ.

 

בין היתר לומדים התלמידים לפענח ולחשוף את זהותם של רצחי השר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל. כזכור, הרוצחים נתפסו באמצעות טביעת אצבע שנשארה בזירה. התלמידים יחקרו חטיפה של ילדה שעקבותיה נמצאו בעקבות טביעת אצבע על מכונית. עם זאת, הטביעה נעלמה עם הזמן והתלמידים ילמדו מדוע. עוד לומדים הבלשים הצעירים על החדרת חומרי נפץ לבתי סוהר ואיך ניתן למנוע את זה. 


אחד התלמידים בפעולה

 

הם יקבלו הרצאות על חקירת זירת הצתה אמיתית תחת פיקודו של רן שלף, ראש המעבדה לחקר הצתות במשטרת ישראל. עוד יחקרו מקרי פריצה לאינטרנט וחדירה לפרטיות באמצעות הרשת. לצד המקרים האמיתיים הם נדרשים גם לפענח מקרים מבוימים – כך למשל לאחרונה הם גילו במהלך חקירה מבוימת של גרימת חבלה למכונית, כי נמצאה "טביעת אצבע" מפלילה של שרת בית הספר.

 

"עשינו בכיתה טביעות אצבע של אנשים וגילינו שהפושע זה השרת", מספר יאיר כספי, בלש צעיר בן 15 מחטיבת הביניים "זאב" בהרצליה. "בחקירתו הוא נשבר והודה כי הוא זה שגרם נזק למכונית. היו לנו ראיות חותכות במקרה הזה, כי נעזרנו בתרסיס מיוחד לגילוי טביעות אצבע".

 

התלמידים שנבחרו לפרויקט "מצוינות 2000" הם בעלי ידע מורחב בתחומי המדעים (כימיה וביולוגיה) ומתמטיקה. במשטרה מקווים, כי הידע והסקרנות הטבעית של הילדים בתחומים האלה יסייעו למשטרת ישראל לחקור מקרי פשע המגיעים למז"פ.

 

"אנחנו כמו בלשים לכל דבר, למרות שיש גם פעילויות מדע, מתמטיקה, כימיה וביולוגיה נטו", מוסיף כספי. "אותי מאוד מעניין ללמוד איך פושעים מפירים את חוק הפרטיות דרך האינטרנט ופוגעים בפרטיות של האדם. אני גם מתעניין בחקירת מקרי רצח, פרופיל פסיכולוגי של רוצח ובשאלה – איך קורה שאדם מופלל במעשה פשע שלא ביצע וכיצד ניתן להוכיח את חפותו".

 

מפקח המשטרה אבי ניב אמר כי "התלמידים נתקלים בזירה ואנחנו מלמדים אותם איזה דברים עוזרים לאתר חשודים. למשל, איך מטפלים בבדיקת עקבות, מלכודת זוהרת ותאורות מיוחדות, ועל מה מסתכלים בזירת עבירה".

 

לדבריו, "התלמידים משתמשים בתרסיסי פיתוח טביעות אצבע. הרעיון הוא לאתגר אותם מבחינה פלילית ומדעית. מי שירצה בעתיד אחרי שיסיים לימודים להצטרף למחלקה לזיהוי פלילי, בשמחה. ביולוגיה, פיזיקה וכימיה. מטרת העל של הפרויקט לגרות אותם מבחינה חשיבתית, פלילית. זה חלק מקשר לקהילה כדי שהם יכירו אותנו. החבר'ה הופכים לשגרירים של המשטרה. יש אינטרס מסוים לשמוע מהם רעיונות, ומעלים שאלות, את רובן ששאלו, אבל ייתכן בהחלט שיעלו על רעיון חדש".

 

ומה עם קריירה כשוטרים במעבדה לזיהוי פלילי? למרות האהבה לתחום, יש עדיין מקצועות אחרים אטרקטיביים בעיני הילדים. "אני לא חושב שאהיה בלש", מודיע יאיר. "אני אוהב ספורט אז אולי אעסוק בזה. אני גם מאוד מעוניין בקבלנות או בקריירה צבאית". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים