שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מסעודה משדרות מתה
    "קשת" לא תוכל להתמודד עם האתגר של האינטרנט באמצעות השקת אתר חיקוי ל-YouTube. היא לא טיפחה קהלי יעד מגוונים, שידרה למסעודות דימיוניות ודחקה צופים לערוצים אחרים. עכשיו נראה אותה מתמודדת עם 1,300 ערוצים באינטרנט . דעה

    ד', בן 30 פלוס, החליט לאחרונה להתנתק מהכבלים. בסלון ביתו, ליד מסך הטלוויזיה השטוח, ניצב מחשב חרישי, המחובר לרשת הביתית, ונושא בשתיקה בעול ההורדות הבלתי פוסקות.

     

    הוא מנוי על אתר שמזרים לדיסק הקשיח עשרות גיגה בייטים של סרטים וסדרות טלוויזיה חדשות מרשת ה-Usenet באינטרנט, וקצבי ההורדה שלו מעוררי התפעלות. מאז ששדרג את חוויית הצפייה שלו, ד' צופה בטלוויזיה יותר, אך הוא קובע לבדו את לוח השידורים ומאגר התכנים העומד לרשותו הוא כלל עולמי.

     

    לאחרונה הוא הפסיק להוריד סדרות כמו "אבודים" ו"עקרות בית מיואשות" ועבר לצפות בהן באתר ABC. הצפייה מיועדת בעיקרון רק לתושבי ארה"ב אך מי שגולש דרך שרת פרוקסי בצפון אמריקה יכול לעקוף את המגבלה הזו בקלילות.

     

    בדרך לטלוויזיה כלל עולמית

    בענף הטלוויזיה אולי יקראו לד' "פיראט", אך זה יהיה פספוס מוחלט של הנקודה. הפיראטיות פורחת
    בגלל ביקוש ויש מי שממלא את הצורך. עבור הצופים, האינטרנט אינו בעיה אלא פתרון מבורך, הסולל את הדרך לטלוויזיה כלל עולמית חסרת גבולות.

     

    השינוי הטכנולוגי המתרגש אלינו לא מתמצה בהעברת השליטה על זמן הצפייה לידי הצופה (time shifting) וביכולתו לצפות בתכנים בכל מקום (place shifting), אלא גם באפשרות שלו להיחשף למגוון עצום של תכנים באמצעות האינטרנט (platform shifting).

     

    ערוץ לכל גולש

    בשביל גופי שידור מבוססים, הטלוויזיה באינטרנט היא טכנולוגיה משבשת (disruptive technology) שדוחקת אותם מעמדת המובילות ומאלצת אותם להילחם על המודל העסקי שלהם מול עשרות ומאות מתחרים קטנים שכל אחד מהם מאיים לקרוע מהם נתחים. האינטרנט הוא גורם מְשטח, המושג היפה שטבע תומס פרידמן בספרו "העולם הוא שטוח", והמשמעות הישירה היא שאפשר להקים היום ערוץ טלוויזיה בעלות קטנה יחסית ולהתחרות על הקהל במגרש הגלובלי.

     

    אם נדמה לחברות הטלוויזיה בישראל שמדובר בתופעה שולית, שיחשבו שוב. על פי הערכות של גורמים בסצינת שיתוף הקבצים, עשרות אלפי ישראלים מבקרים באתרים המסייעים להורדת תכני טלוויזיה, בהם עורכי דין, אנשי היי טק ועובדים בענף הטלוויזיה. בהתחשב בכך שרבים מהם בעלי משפחות, הרי שהנתון האמיתי
    גבוה בהרבה והוא רק ילך ויגדל.

     

    האינטרנט מתחבר לסלון

    על פי כל העדויות, השנה הבאה, 2007, תהיה השנה של הווידאו באינטרנט ובה תואץ החדירה של הרשת לסלון הביתי. מכשירים כמו ה-iTV של אפל יזרימו תכנים מהמחשב לטלוויזיה בקלות רבה מבעבר. קונסולת המשחקים Wii תאפשר למשתמשים לגלוש באופן חופשי באינטרנט – דרך הטלוויזיה. השורה התחתונה היא שיותר ויותר צופים ייהנו מחופש בחירה רב יותר עם הדלקת הטלוויזיה.

     

    מה בדיוק הם ממנפים?

    חשבתי על אנשים כמו ד' בעקבות ההודעה לעיתונות של זכיינית ערוץ 2 "קשת", לרגל השקת לוח השידורים החדש, על "פריצת גבולות ומינוף התוכן מהמסך הטלוויזיוני למסכים משיקים". כאשר חברות מסחריות לא יודעות כיצד להתמודד עם מציאות חדשה, הן בדרך כלל "ממנפות".

     

    "קשת" התנהלה בעבר על מי מנוחות והתייחסה לאינטרנט כמדיה משלימה המאפשרת למשוך אנשים לצפות בטלוויזיה, במקום להבין שעתידה טמון ברשת.

     

    אמבטיה ריקה

    אמנם, נראה כי ב"קשת" מודעים כעת לגודל האתגר העומד בפניהם ומדברים על "שינוי משמעותי בחברה ובהתפתחותה ובעיקר, בדרך בה היא מתכוונת להתמודד עם השינויים שחלים סביבה". אך

    לפחות על פי "האמבטיה", אתר שיתוף וידאו חדש בנוסח Youtube של "קשת", אסטרטגיית האינטרנט של החברה מבולבלת.

     

    עם כל הכבוד ל"קשת", הגולשים אינה זקוקים לה כדי לשתף וידאו. בישראל כבר פועלים שני אתרים, "היפ" של סלקום ו"פליקס" של תפוז, ועוד עשרות אתרים באנגלית עומדים לרשותם. כאשר אתר כמו "האמבטיה" עולה לאינטרנט ללא תוכניות הטלוויזיה של "קשת", כל הצהרה על "מינוף" תישאר חלולה. בדף הראשי של האתר רואים וידאו של בחורה עירומה. כך הם מתכוונים לכבוש את הרשת?

     

    קשת לא עשתה מספיק כדי למשוך קהל מגוון

    אבי ניר, מנכ"ל "קשת", הצהיר כי " כאשר התוכן נוגע בצופה, כשהצופה מתחבר, יצליח התוכן בטלוויזיה ומחוצה לה ,כי אחרת אין לאלה תכלית. משם תגיע הצמיחה".

     

    זו הצהרה יפה, הנוגעת בלב הבעיה, אך קשה להבין מה עושה "קשת" כדי לממשה. הבעיה של החברה אינה האינטרנט אלא התוכן שלה, שנוצר באותו פס ייצור של "המעגל הגדול", שהוליד בשנות ה-90 תוכניות למסעודה משדרות. תחילת השידורים של yes האיץ את התפרקות מדורת השבט לחלקים המרכיבים אותה. "קשת" לא עשתה מספיק כדי למנוע את בריחת הצופים האלה לערוצי נישה, תהליך שהתרחב עם השקת ה-VOD של HOT.

     

    ערוצי הווידאו המשודרים ברשת ממוקדים אף יותר. מתעניינים במירוצים ימיים? תוכלו לצפות ב-Sail.tv, ב-BrilliantButCancelled.com תוכלו לצפות בתוכניות טלוויזיה ששידורן הופסק, ו-OutZoneTV.com הוא ערוץ המיועד להומוסקסואלים ולסביות, ויש אינספור ערוצי פורנו.

     

    אתמול דיווחנו על אפשרות כי ספקיות האינטרנט בישראל ישווקו חבילות ערוצי טלוויזיה ברשת של

    חברת Jump TV.

     

    זו תהיה התפתחות טבעית והגיונית שתקרה מהר יותר מכפי שנדמה. Backspace, למשל, מציעה חבילות ערוצים לצפייה ברשת, בהם CNN, ערוץ הקולנוע של Fox, ערוץ ההיסטוריה, נשיונל ג'יאוגרפיק, MTV, CNN, קומדי סנטרל ועוד רבים.

     

    על פי הערכות, כ-1,300 ערוצים כבר פועלים באמצעות האינטרנט (IPTV). החסם העיקרי של תכנים אלה בפני רוב הצופים הוא התרגום לעברית, אך ניתן לעשות זאת בעלות שולית. זה רק עניין של זמן עד שנראה באינטרנט גם תכנים מקוריים בעברית.

     

    הזנב הארוך של האינטרנט

    בשנת 2004 כריס אנדרסון מ-Wired טבע את המושג "הזנב הארוך" (the long tail), המתייחס למגוון עצום של תכנים ייעודיים שונים אשר בנפרד מעניינים קהל קטן אך ביחד מרכיבים פלח שוק גדול.

     

    "הזנב הארוך" הוא אחד המאפיינים החשובים ביותר של כלכלת התקשורת ברשת, אך בעוד הפרידגמה משתנה, ב"קשת" המשיכו לחשוב על רייטינג ולשדר למסעודות משדרות כוכבים נולדים ואמהות מחליפות, בשם איזה מכנה משותף שלא קיים עוד. ההמונים שצופים ב"כוכב נולד" הם צילום של השוק בעבר, כך לא ייראה העתיד.

     

    אתגר לא פשוט

    אסור לטעות: האתגר שמעמיד האינטרנט בפני גופי שידור בכל העולם הוא עצום ומצבם של ערוצי הברודקאסט קשה יותר מחברות הטלוויזיה הרב ערוציות, שיכולות לפתות את הקהל בעזרת מגוון גדול של ערוצי תוכן, יבוא סדרות חדשות והשקעה בתוכן מקורי איכותי, שירותי VOD ובמידת הצורך הן יחלקו חינם מכשירי הקלטה דיגיטליים כמו יס מקס והוט מג'יק.

     

    ב"קשת" לא המציאו את רדיפת הרייטינג. פוקס משדרת את "אמריקן איידול" (המקביל של "כוכב נולד" ומוצלח ממנו), ו-ABC מקרינה את "בטי המכוערת" (המקבילה של "אסתי המכוערת") ואת הגירסה שלה ל"לרקוד עם כוכבים", אך במקביל, הן טיפחו יחסים עם קהלים אחרים, באמצעות תוכניות כמו "אבודים", "עקרות בית נואשות", ל-NBC יש את Studio 60, Heroes ו-"המשרד", ולפוקס את "נמלטים".

     

    ב"קשת" לא עשו מספיק עבור הקהל הזה ודחקו אותו לערוצים אחרים, כולל האינטרנט. מה יכולה "קשת" להציע לו היום? לשדר ברשת את "אורי גלר מחפש יורש", "עשרת הדיברות", "ארץ נהדרת" ו"מועדון לילה"? לא בטוח שזה יספיק.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מסעודה משדרות מתה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים