שתף קטע נבחר

שתיקתו של הנגיד

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לא רוצה להתעסק יותר מדי בעניינים צרכניים ויחסי בנק-לקוח. אז אולי כדאי שהוא יעביר את סמכויותיו בעניינים אלו לגופים אחרים

בוקר טוב, צרכנים.

 

התעוררתם לשבוע חדש, והנה הבנקים כבר מתכננים מתקפת עמלות חדשה. התרגלתם לעמלות לא נמוכות? עכשיו הן תהיינה גבוהות יותר. חשבתם שאפשר יהיה לנשום מאז ההעלאות הקודמות? תשכחו מזה. ומי מכם שכבר שכח שפעם שילמנו דמי חבר שנתיים עקב השימוש בכרטיסי אשראי, כדאי שיתחיל להתרגל מחדש לעלוקה הזאת.

 

זה מה שקורה כאשר אין פיקוח על רוב עמלות הבנקים, ובנק הישר בעיניו יעשה – וכל השאר לא פעם מסתדרים בשורה אחריו כדי לא לפגר במירוץ. ככה זה במדינת ישראל כשלא ממש סופרים את הצרכנים.

 

אז בואו נראה היכן אנחנו עומדים מבחינה משפטית. כדאי לדעת, שהממונה על הגנת הצרכן, וכיום הרשות לסחר הוגן בתמ"ת, מנוּעים – מכוח חוק הגנת הצרכן – מלטפל בעניינים צרכניים הנובעים משירותים בנקאיים. על פי חוק הבנקאות (שירות ללקוח), מי שמופקדים על הגנת ענייני הצרכנים כלפי הבנקים הם בנק ישראל והעומד בראשו, הנגיד, והמפקח על הבנקים.

 

התמזל מזלנו, ובשנים האחרונות כיהן במשרה זו יואב להמן, שבהחלט שם דגש על סוגיות מרכזיות ביחסי הבנקים עם לקוחותיהם, ואף כופף את ידיהם של הבנקים לא פעם. אלא שכל זה – כך פורסם – היה לצנינים בעיניו של נגיד בנק ישראל הנוכחי, סטנלי פישר. זה האחרון סבר, כי על המפקח על הבנקים להתמקד ביציבותם הפיננסית של הבנקים, ולא במה שלפעמים הם מעוללים ללקוחותיהם. כך או אחרת, להמן פורש בסוף השנה, ולא נראה שימים יפים צפויים ללקוחות הבנקים.

 

ייתכן שהנגיד צודק, ועלול להתקיים ניגוד אינטרסים בין הצורך לוודא שהבנקים לא יקרסו לבין הצורך להגן על הצרכנים. אבל עד לבירור הסוגיה העקרונית הזאת, עליו ועל בנק ישראל שהוא עומד בראשו, מוטלת החובה להגן על הצרכנים.

 

אז נכון שפורמלית כאשר עמלה אינה בפיקוח, כל בנק יכול לפעול על פי רצונו. אבל זה לא יכול למנוע מבנק ישראל להשמיע את קולו כאשר מתרחשת העלאת עמלות סיטונית מעין זו שצפויה לנו, או כאשר הבנקים מיישרים קו אלו עם אלו.

 

הנה רעיון: אם אכן יתברר שהבנקים, בעיתוי מקרי, כמובן, מעלים כאיש אחד את עמלותיהם בתחום מסוים או בשיעור מסוים, זה כבר יכול להיות עניין לממונה על ההגבלים העסקיים. בעבר אמנם התעוררו חילוקי דעות בין בנק ישראל לבין רשות ההגבלים העסקיים בשאלה, מי מהם צריך לטפל בנוהגים קרטליסטיים של בנקים, אבל הגיע הזמן ששניהם יתבגרו וישתפו פעולה. סטנלי פישר לא רוצה להתעסק יותר מדי בעניינים צרכניים? בסדר גמור. בענייני קרטלים שיעביר את העניין לרונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים.

 

פישר גם לא שש לטפל בענייני בנק-לקוח שאינם דווקא מתחום ההגבלים העסקיים, אז הנה עוד רעיון: הוא בהחלט יכול לוותר על סמכויותיו לטובת משרד התמ"ת והרשות לסחר הוגן. כל מה שצריך הוא למחוק שורה אחת בחוק הגנת הצרכן. לא נראה לי שבתמ"ת יתנגדו לכך, כל עוד יזכו שם לתיקצוב ראוי.

 

אבל בינתיים, ועד שהרעיונות הללו ייצאו לדרך, שתיקתו של פישר ממקמת אותו בצד אחד בלבד של המפה הכלכלית-חברתית במדינת ישראל, וזה אינו הצד שחושב שזכויות הצרכנים הן זכויות חברתיות הראויות להגנה.

 

הכותבת הוא עו"ד המתמחה בנושאי צרכנות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יעל אונגר
צילום: אלכס קולומויסקי
סטנלי פישר. מתמקד ביציבות הפיננסית
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים