שתף קטע נבחר

שיווק רב שכבתי: "נשבע לך שזו לא פירמידה"
לא מעט אנשים מתפתים למצגות בהן מציעים להם להשקיע כמה אלפי דולרים במוצרים שונים, שלא בטוח שיש להם שוק, ומבקשים מהם לגייס חברים למערך המכירות. רבים נשארים עם הסחורה, ובלי הכסף. המועצה לצרכנות: צריך לאסור את המכירות האלו

זה מתחיל בשיחת טלפון או מפגש אקראי עם חבר שלא שמעת ממנו מבית ספר יסודי, ועובר לשיחת חולין על "כמה קשה להסתדר כלכלית בארץ" - משפט שאין כמעט ישראלי שלא אמר אותו מספר פעמים במהלך חייו. ואז, אז מגיע פתרון הקסם שישנה את חייך. כל מה שמבקשים ממך זה לבוא להרצאה קצרה, וחייך ישתנו.  "נשבע לך שזה לא פירמידה", אומר החבר מהיסודי.

 

לשיטת השיווק הזו קוראים קוראים בעגה המקצועית שיווק רשתי (Network Marketing), או שיווק רב שכבתי (Multi Level Marketing) והמנטרה - "האנשים העשירים ביותר בעולם מקימים רשתות - את כל האחרים מלמדים איך לחפש עבודה".

 

אז איך זה עובד? תמורת 200 עד 5,000 דולר תוכלו לזכות "להקים עסק" משלכם לפי המלים במודעות המפתות. ובמלים אחרות: לקבל ערימות של ויטמינים,

תוספי בריאות, שמיכת חלומות, חלבונים, בקבוק בעל מסנן יוני למים, כדורים לאיזון המערכות בגוף, כדורים לבקרת משקל וסגנון חיים פעיל ועוד.

 

חברות השיווק הרב-שכבתי קיימות עשרות שנים בארה"ב, חלקן אף נסחרות בבורסת NYSE שבניו-יורק, אך למרות זאת ישראלים רבים מרגישים שהוליכו אותם שולל ברדיפה אחר החלום להיות מיליונר בן לילה ולהרוויח כסף מאנשים אחרים שעובדים עבורך ("הכנסה פאסיבית").

 

ישנן שיטות שיווק ותגמול שונות לזכיינים, והחברות מוכרות מוצרים מתחומים שונים: בשמים, קוסמטיקה, טלפוניה, Voip, הימורים, קניות בסופר, דיאטות, ג'ל שמכיל את כל הוויטמינים ותוספי המזון שהגוף צריך, נוגדי חמצון, תוסף תזונה להפחתת רגשות מתח, נוסחה מיוחדת לשיפור הראייה, פורמולת שושלת מינג, תוסף תזונה לחיזוק ולסיבולת, לחיזוק השרירים והעצמות, לחיזוק המפרקים. והרשימה עוד ארוכה.

 

שיווק אגרסיבי הגובל בשטיפת מוח

כדי לדעת איך זה עובד באמת, הלכתי למצגת של אחת החברות. נ', שהזמינה אותי, ביקשה שלפני שאגיע לפגישה אשב שעה עם עצמי ואחשוב: "תבדוק עם עצמך איך אתה רוצה לחיות מכל בחינה שהיא, גם מבחינה כלכלית - תחשוב לאן אתה הולך".

 

קראתי באתר האינטרנט של החברה על מישהי שענדה שרשרת ממוצרי החברה, וכתוצאה מכך נעלמו לה כאבי הראש, והלכתי למצגת. חלק מהמשתתפים בהרצאה היו מפיצים של מוצרי החברה שהפגינו התלהבות ממוצא פיה של מנחת הערב. 

 

המנחה הציגה נעליים מיוחדות, שכשנועלים אותן יש פתאום יציבות בגוף, תמצית עשבים שמכילה כל מה שהגוף צריך, רוצים לעשות כושר גופני -אין בעיה שימו רפידות עם משקל בתוך הנעליים, "הנעליים עובדות על סיבולת לב-ריאה". 

 

אבל זו רק ההתחלה. המנחה שואלת אם יש מישהו בקהל שחי ב"בית בריא", ומספר אנשים מרימים ידיים.  הם עולים בזה אחר זה לבמה ומספרים על המהפך הגדול שחל בחייהם: "יש לי חתולה זקנה בת 18, עשיתי לה מסג' עם המכשיר הזה והיא מתרוצצת מאז כמו פנתרה", מספר אחד. "מרחתי על כוויה ביד מתמצית העשבים ו-70% מהאדמומיות נעלמה לי", אומר עוד מישהו. והשטף נמשך: "נרפאתי מצרבת", "אני ישנה מעולה" ועוד.

 

כל אותה העת שוכבת מתנדבת מהקהל על מזרון של החברה, עם שמיכה מיוחדת, וכיסוי עיניים מיוחד. בהמשך המנחה מעירה את עלמת החן, המספרת על שינוי דראסטי ברמת המתח שלה. בנוסף, המנחה מבצעת לה בדיקת אנרגיה והקהל רוגש.

 

אז איך אפשר לתרגם הכל לכסף? אתם בטח שואלים את עצמכם. כאן מגיע תורו של טייס חיל האוויר לשעבר לעלות לבמה, ולהסביר ש"עבדות מודרנית זה לא טבעי. אם ראית סרט טוב והמלצת עליו לחבר - לא קיבלת על כך כסף, אני מציע לך מוצר טוב שתקבל עליו כסף רב כשתמליץ עליו לחברים".

 

המנחה מסביר את שיטת המינוף של השיווק הרב שכבתי: "אתה יכול להיות ב-20 מקומות בו-זמנית, גם כשאתה ישן, חולה או בחופשה תוכל להמשיך להרוויח כסף. במקום להשקיע לפחות 50 אלף שקל בפתיחת עסק או 300 אלף שקל בלימודים, אפשר לפתוח עסק ב-5,000 דולר בלבד".

 

כמו ביל גייטס וג`יי.קיי רולינג

שיטת שכנוע נוספת בה נוקטות כל החברות היא דוגמאות למכביר על אנשים "שעשו את זה" ונהיו מיליונרים, זאת למרות שנדרשת השקעה גבוהה מכפי שנראה, ואחוז האנשים שמתמידים ומצליחים נמוך מאוד. "יש פה פנסיה אמיתית, לא להיות נטל על הילדים, מעבר לחיים ללא חובות".

 

המרצים מעבירים מסר שהמוצר הוא תחילתה של מהפיכה חדשה: ממש כמו שהטלפון הנייד או האינטרנט היו פעם, ומציעים לכם להיות חלק מההצלחה.  משפטי מפתח נוספים הם: "השקעה מזערית הופכת להכנסה גדולה", "תמורת מאות דולרים תהפוך לשותף בחברה", "עבודה בזמנך החופשי", ועוד.

 


תוכנית ההצלחה שלכם

"תוכנית ההצלחה שלכם" (מתוך מצגת של אחד המוצרים)
חודש כמות זכיינים הכנסה כוללת בדולרים
1 2 0
2 6 0
3 14 100
4 30 300
5 62 700
6 126 1,500
7 254 3,100
8 510 6,300
9 1,022 12,700
10 2,046 25,500
11 4,098 51,200
12 8,194 102,400

 מפסידים את הכסף

רבים, מסתבר, בולעים את הפתיון, משקיעים כסף, ובסוף נשארים בלי כלום. א' שהפסיד את כספו, מספר: "הייתי במצוקה, בלי כסף, עבדתי ב-3 עבודות במקביל: גנן, כנסים ובלילה ברמן. למחרת החתימה והתשלום על העסקה הבנתי איזה טעות עשיתי. באתי להרצאה בציפייה, כשאין לי מושג למה אני הולך. זו היתה הצגת השיווק הכי מרשימה שראיתי מעודי. שיטה חדשה להרוויח כסף. הייתי נואש ורציתי להרוויח הרבה כסף ומהר".

 

"למחרת ישבתי עם הראש בין הידיים, מה עשיתי בכלל, זאת ממש שטיפת מוח, חד-משמעית, מה עשיתי, איזה מטומטם, זה בדיוק הכסף שלא היה לי". 

 

י', שאיבד גם הוא את כספו, מספר: "הצטרפתי וגיליתי בדיעבד שאין לי את הזמן ואת הדרייב. העקרון של הפירמידה עובד, יש לי חבר שלקח את זה ברצינות והוא הרוויח. אבל מבחינתי - הלך הכסף".

 

ע' עובדת מספר שנים כמפיצת מוצרים של אחת החברות והי מספרת שהיא דווקא מרוויחה: "אני מאוד מרוצה", "זה הדבר הכי טוב שקרה לי".

 

שחר הגיעה עם בעלה למפגש אצל זוג החברים ובהמשך הצטרפו שלושה נוספים, "5 אנשים ניסו לשכנע אותנו. הם סיפרו איך זה נותן להם כסף לשכ"ד, בלי להתאמץ. במקום לשבת קצת בטלויזיה הם משקיעים בזה זמן".

 

"הבטיחו לנו לפני המפגש שזה לא פירמידה. אחת המכרות אמרה לי שזה נותן לה תקווה, פותח עבורה אפשרות לצאת לפנסיה מוקדמת וטיול מסביב לעולם. מבחינתה - זו האפשרות היחידה לעשות הרבה כסף". 

 

"זה היה מאוד משכנע, מראים לך כמה כסף יכול לצאת מזה וכמה זה מקל על החיים. כל אחד סיפר איך ההורים שלו הצטרפו לזה, אחרי שבהתחלה לא האמינו לעניין אבל אחרי שראו שזה מכניס כסף הבינו שכדאי".

 

"הרגשתי במהלך ההרצאה שהאנשים האילו מאמינים בלב שלם שהם עושים משהו נפלא שמשרת אותם ואת החברים שלהם. הם לא ניסו להפיל אותנו בפח, או משהו כזה. באמת בדיבור הרגישו שהם משוכנעים מעל לכל ספק, כאילו זה הדבר הכי נפלא שקיים ואיך לא עלו על זה קודם. מזל שבעלי היה איתי, אם הייתי לבד - הם היו מפילים אותי בפח". 

 

נ' מספר כי "זאת שיטה מצוינת, אך הכל תלוי בסוג המוצר, חוסך עלויות של שיווק ופרסום. מראים לך שאתה יכול לעשות הרבה כסף אם תביא רק אחד או שניים כל חודש, תוך שנה אתה יכול להרוויח 10,000 דולר כל חודש, אבל בתכלס רק מי שבראש הפירמידה מרוויח טוב. מי שבאמצע או למטה - אוכל אותה". 

 

"השכבות החלשות עלולות להיפגע"

עו"ד זאב ש. פרידמן, מהמועצה הישראלית לצרכנות, מסביר כי קיימת בעייתיות כאשר מפתים אדם לתת שירות לעוסק. גם גביית תשלום מראש היא בעייתית כי הלקוח אינו יודע מה מיקומו ברשת, מה מידת הרוויה של השוק שבו יפעל וכולי".

 

"כאשר מדובר במוצרים שניתן למכור אותם, שיש להם שוק אז יכול להיות שאין בכך פגם. אך הבעיה היא שלרוב מדובר במוצרים חדשים שקשה למכור אותם, ולעיתים מדובר במחירים מאוד גבוהים ולא ניתן להחזיר את ההשקעה. הנסיבות האלו עלולות להעביר את שיטת השיווק לפירמידה שלגביה למרות שאין חוק, קיימת פסיקה שאומרת שהיא נוגדת את תקנת הציבור".

 

"הקושי העיקרי", אומר פרידמן, "הוא שאנשים מתפתים להצטרף בעקבות מאמצי שיווק מאוד אגרסיביים תוך  מצגי שווא לרווחים אדירים בזמן קצר, מבלי שמכירים את כישורי המועמד לשיווק את הסביבה שבה הוא יפעל, מבלי למסור לו מידע על מידת הרוויה של המוצרים בשוק. ההבטחות להשאת רווחים בדרך מהירה וקלה עלולה לפגוע דווקא בשכבות החלשות שנמצאות במצוקה כלכלית ומנסות לשפר את מצבן הכלכלי בדרך זאת".

 

"חובה לאסור את נושא הפירמידה בכלל, ולאסור את כל אותן מכירות רב שכבתיות בעלות מאפיינים של הפירמידה, כמו למשל כאשר קשה למכור את המוצרים או שמחירם גבוה. במקביל צריך לטפל ביסודיות בשיטות השיווק האגרסיביות, שחלקן פסולות גם בלי קשר לשיטת השיווק הרב שכבתי וכמובן לאפשר בכל שלב להשתחרר מאותן עסקאות תוך החזרת אותם מוצרים שרכש בכסף מלא".

 

אז בפעם הבאה שמבטיחים לכם כסף קל תמורת השקעה מינימלית, אל תתפתו כל כך מהר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
כל התגובות לכתבה "שיווק רב שכבתי: "נשבע לך שזו לא פירמידה""
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים