שתף קטע נבחר

משרד התחבורה פישל, חברות הביטוח הרוויחו

משרד התחבורה מתחמק מלחייב שימוש בחלפים מקוריים וחדשים, ובינתיים חברות הביטוח חוגגות על גב הנהגים, הכסף והבטיחות שלהם

איזה חלק חילוף מותר לחברת הביטוח ולמוסך להתקין ברכב שלכם שנפגע בתאונה? האם החלק חייב להיות מקורי, משומש, או שהוא חייב להיות מקורי וחדש? ומה לגבי חלק תחליפי משומש, שמחירו זול משמעותית ממחיר חלק מקורי חדש?

 

בסוגיה הזו נשפכו כבר תלי תלים של פרשנויות, בעיקר לגבי מה מותר לעשות ברכב חדש שגילו עד שנתיים. הבסיס לפרשנויות היו חוזרים שהפיץ משרד התחבורה ואשר תוקנו מעת לעת. בתחילה נקבע שלרכב שגילו עד שנתיים מותר לאשר רק חלקים מקוריים. אולם חברות הביטוח ניצלו את העובדה שהמילה "חדשים" לא הופיע שם, החלו להתקין בכלי רכב אלה חלקים מקוריים אך משומשים, שחלקם הגיעו מכלי-רכב גנובים.

 

שלוש שנים לקח למשרד התחבורה להבין את תרגיל העוקץ של שמאי חברות הביטוח, ואז יצא חוזר מתוקן שקבע כי "בתקופת האחריות יש לאשר תיקון בחלקים חדשים ומקוריים בלבד לכלי רכב שגילם עד שנתיים, למעט שמשות, פנסים וחלקי מזגן שבהם יעשה שימוש בחלקים זהים‭."‬

 

חברות הביטוח לחצו לטובת חלפים תחליפיים וזולים ואז פורסם חוזר נוסף שבו קובע משרד התחבורה כי "בעת עריכת שומה לרכב שניזוק בתאונה ואשר חלפו שנתיים משנת יצורו יש לאשר תיקונו בחלקים חדשים בלבד‭."‬ המילה "מקוריים" נעלמה כלא הייתה.

 

אבל המחלוקות לא נעלמו. חלק מהשמאים ובראשם ויקטור עידן ניסו שוב לשנות את רוע הגזירה. הם טענו כי שימוש בחלקים לא מקוריים, גם אם הם חדשים, אינו מחזיר את מצב הרכב לקדמותו, שכן יש חלקים כאלה שאיכותם ירודה, במיוחד כאשר מדובר בחלקי פח.

 

אבל מתברר שמלחמתו של ויקטור עידן לא ממש צלחה. עוד ב‭2003-‬ הוציא משרד התחבורה חוזר הבהרה שלא ממש פיזר את הערפל, עם קביעות סתומות כמו "תפקידו של השמאי להעריך את שווי הנזקים שנגרמו לרכב‭,"‬ או שוב "ברכב שטרם מלאו לו שנתיים משנת יצורו לא יתקין אדם חלק משומש‭."‬ ויקטור עידן פנה שוב למשרד התחבורה כדי לקבל הבהרות, ורק באחרונה נענה: "משרדנו פירסם בתאריך ‭13.1.03‬ הבהרה המדברת בעד עצמה ועל פיה יש לנהוג כל עוד לא פורסם אחרת‭."‬

 

אם אתם הבנתם האם החזרת מצב רכב חדש לקדמותו מחייבת תיקון בחלקים מקוריים וחדשים או לא, נשמח אם תסבירו לנו. לנו ברור שזה מחייב תיקון בחלקים חדשים. האם הסמכות לקבוע אם יש צורך בחלקים מקוריים או תחליפיים היא בידי השמאי? גם לא ברור. אז מה הפלא שחברות ביטוח קופצות על הלקונה הזו ומתקנות בחלפים תחליפיים, לעיתים נגד רצונו של בעל הרכב?

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם מרכיבים לנו את החלקים הטובים ביותר?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים