שתף קטע נבחר

איך להימנע מהונאות ב-eBay ו-PayPal

כ-87% מהונאות האינטרנט מקורן בהונאות במכירות פומביות או "אי אספקת מוצרים". על מנת להימנע מלהיכנס לסטטיסטיקה הלא נעימה הזאת, יש כמה כללים שרצוי מאוד להקפיד עליהם

מאחר ומדובר באתר כה פופולרי, המתבסס על האנונימיות של הרשת, eBay חשוף לניסיונות הונאה, פישינג, רמאויות ושאר ירקות. לצורך כך מיישמים בחברה כמה רמות של אבטחת מידע, בהן תקשורת מוצפנת בין מחשב הגולש לאתר ב-SSL, התראות שנשלחות אליכם על כל שינוי ופעולה המתבצעים

 

כתבות קודמות בסדרה:

 

 

 

כדי להגביר את האבטחה ותחושת האמון בקרב הגולשים, eBay מקפידה על כמה כללים שאולי ייראו לכם בתחילה "אמריקניים" וקטנוניים, אולם נועדו לוודא שהכול עובד כראוי בזירת המסחר.

  

על פי נתוני FBI, כ-87% מהונאות האינטרנט מקורן בהונאות במכירות פומביות, או בהונאות של "אי אספקת מוצרים". בסופו של דבר, התסריט דומה - הלקוח קונה מוצר, שולח עבורו כסף, ולא מקבל את המוצר או את כספו בחזרה.

 

או לחילופין, מוכר מקבל כסף עבור מוצר, שולח אותו ללקוח ואז מקבל Charge Back מחברת האשראי (כך שהמוכר שלח מוצר ונלקח ממנו הכסף עבור המוצר). נתונים זהירים מדברים על אובדן של עשרות מיליוני דולרים מדי שנה בארה"ב לבדה; אלא שמדובר רק בהונאות שהוגשה בגינן תלונה, כך שזהו כנראה רק חלק מכלל ההונאות.

  

על מנת להימנע מלהיכנס לסטטיסטיקה הלא נעימה הזאת, יש כמה כללים שרצוי מאוד להקפיד עליהם. הרשימה אינה מלאה או ממצה, ובוודאי שאינה מבטיחה הגנה של 100%, אבל היא בהחלט יכולה לעזור.

  

חשוב להדגיש שהיקף ההונאות הוא קטן מאוד ביחס למחזור המסחר באתר eBay, ומחזור זה הוא הסיבה העיקרית לניסיונות ההונאה הרבים. 

 

כיצד לזהות הונאה?

א. אם זה נראה טוב מכדי להיות אמיתי, זה כנראה לא אמיתי - נכון, יש מציאות ב-eBay, אבל אם מישהו מציע לכם מוצר שעולה 1000 דולר ב-300 דולר אם רק תשלמו עכשיו ומיד, רוב הסיכויים שלא תראו את המוצר וגם לא את הכסף בחזרה.

 

הונאות מבוצעות בדרך כלל על גאדג'טים חמים, מוצרי אלקטרוניקה, וכו'. אם מישהו מציע מחיר שהוא אחוזים רבים מתחת למחיר השוק - זה חשוד.

 

ב. אם מוכר מציע לשלם בעצמו על המשלוח, בשירות שליחויות, תוך הבטחה שזה יגיע מחר, זה נכנס תחת ההגדרה של "טוב מדי". מדובר בהטבה של מאות דולרים, שאף אחד לא נותן "סתם ככה".

 

ג. אל תקבלו תירוצים - אם בדף המכירה כתוב: "תיבת המסרים שלי מלאה. אנא, פנו אליי במייל"; אם המוכר: "לא יכול לקבל שיחות טלפון כי המרכזייה שלו מקולקלת כבר שבועיים", כנראה שהוא מנסה להסתיר משהו. תזכרו שעסקה שמתבצעת מחוץ ל-eBay, לא זוכה להגנה של eBay, זה הופך אותה לכדאית הרבה פחות.

 

ד. לא לשלוח כסף מזומן, לא לשלוח כסף דרך Western Union, שקול לעסקה: "שלח לי היום את הכסף, ואני מבטיח לך שתוך יום יומיים מקסימום חודש אני שולח לך מוצר". האם הייתם מסכימים לעסקה כזאת ברחוב? לא סביר. אל תסכימו לה גם באינטרנט.

 

אגב, Money Gram וכל יתר שירותי משלוח הכספים שקולים מבחינת הבטיחות. גם העברה בנקאית לא מספקת לכם כלקוחות שום בטחון.

 

ה. שיטות התשלום הבטוחות היחידות הן תשלום בכרטיס אשראי ישירות למוכר (לא דרך העברה ב-Western Union או העברה בנקאית) וכמובן Pay Pal. רק כך תהיו מבוטחים אם המוכר החליט לעשות "ויברח".

 

ו. אם אתם מקבלים הודעה שפרטי הרישום שלכם ב- eBay, או ב- Pay pal אינם שלמים, תוך

איומים שחשבונכם יבוטל, מדובר בהונאת פישינג, ניסיון לגרום לכם לרשום את השם והסיסמה של חשבון ה-eBay שלכם.

 

מומלץ למחוק את ההודעה. ניתן לזהות זאת על ידי השמת חץ העכבר על הלינק המפנה לאתר eBay ולראות שהכתובת אליה נשלחת היא כתובת פיקטיבית.

 

ז. אם שם ופרטי הקונה באי ביי אינו תואם את שם ופרטי המשלם – לא לשלוח את המוצר למרות שקיבלתם כסף עבורו. הסיכוי שתקבלו Charge Back הוא גבוה.

 

ח. תמיד תמתינו 24 שעות לאחר ביצוע התשלום – לפני שאתם שולחים את המוצר, בדרך כלל הונאות מתגלות על ידי PayPal בזמן הזה.

 

ט. שלחו חבילות רק בדואר רשום עם ביטוח מתאים.

 

י. לא לעשות עסקים עם ניגריה בכלל (גם אינדונזיה ברשימה השחורה). 

 

ברגע שהבנתם כי נפלתם לניסיון הונאה דווחו זאת מייד לחברת eBay ולחברת PayPal.

  

התנהלות עם PayPal

חברת PayPal מספקת שירותי העברת כספים בצורה בטוחה. ישנם הרבה יתרונות בעבודה עם החברה, אך צריכים להיות ערים גם לחסרונות. 

 

אנו כקונים ישראלים (וגם כל תושבי העולם שאינם גרים בארה"ב בריטניה, קנדה ואוסטרליה) לא יכולים לקבל Confirm Address, מה שמונע מאיתנו כקונים להיכלל ב-Buyer Protection Program. זה לא אומר שאנו לא מוגנים, אבל אנחנו מוגנים פחות מהאמריקנים.

  

חברת PayPal משמשת כ"בורר" עבור "ויכוחים" המתקיימים בין קונה ומוכר על המוצר. כמו: האם המוצר הגיע, המוצר הוא לא כמו שתואר וכו'. לחברת PayPal הזכות המלאה לפסוק ללא עוררין (על פי ההסכם שכל משתמשי PayPal מאשרים).

  

כמוכרים אנו תמיד בעדיפות נמוכה מול הקונה. אבל אם נקפיד על הכללים תמיד נוכל לצאת מכל בעיה מול PayPal.

 

כאשר PayPal מקפיאים סכום מחשבונינו, בדרך כלל כאשר המוצר לא הגיע ללקוח מאיזו שהיא סיבה, או שהמוצר הוא איננו כפי שתואר או שזו הונאה ולכן בוצע Charge Back.

 

אם תקפידו לעבוד על פי הכללים שלעיל, הסיכוי ש-PayPal יפסוק לטובתכם הוא גבוה וכן כספים שהוקפאו יוחזרו (משלוח על ידי דואר רשום + ביטוח, כמעט תמיד מכסה לכם את הנזק ומציג הוכחה ניצחת כי שלחתם ללקוח את המוצר).

 

תמיד תוכלו לטלפן לשירות הלקוחות של PayPal ולקבל סיוע (מספר הטלפון נמצא בדף ה-Contact), ברוב המקרים הדברים יפתרו בשיחה הטלפון. אם הדברים לא נפתרים התעקשו לדבר עם נציג בכיר.

  

צריך להגיש תלונה על כך שלא קיבלנו את המוצר, והכסף אותו שילמנו למוכר מוקפא עד לסיום הבירור כשחבות ההוכחה חלה על המוכר. אם הוא לא באמת שלח את המוצר, אזי כספכם יוחזר לכם תוך פחות מעשרה ימים.

 

הכותב הוא מנהל פורום מסחר ב-eBay ב-ynet, סוחר ומרצה במרכז הישראלי למסחר ב-eBay. לפרטים נוספים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
עצות לצרכנים נבונים
צילום: איי פי
מומלצים