שתף קטע נבחר

תלמידים בשוהם שיחזרו את כ"ט בנובמבר

בבית ספר "צוקים" בשוהם הוחלט לציין את כ"ט בנובמבר בצורה מקורית. כרוז הקריא את התוצאות ולאחר שהצעת החלוקה התקבלה, הניפו התלמידים את דגלי המדינה. תלמידה: "זה עדיף מסתם לסכם את החומר"

59 שנה לאחר החלטת האו"ם שעסקה בסיום המנדט הבריטי ובחלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות: יהודית וערבית, ציינו היום (ד') תלמידים בבתי הספר את קבלת ההחלטה שהובילה להכרזה על הקמת מדינת ישראל, כחצי שנה לאחר מכן. 

 

בבית הספר "צוקים" בשוהם התרכזו כל התלמידים בכיתות ב'-ו' ברחבה המרכזית, מצוידים ברשימות של כל המדינות שהשתתפו בהצבעה בכ"ט בנובמבר 1947. התלמידים האזינו ל"כרוז של האו"ם", שגולם בידי תלמיד כיתה ו', שהקריא מי מבין המדינות בעד ההחלטה, מי נגד ומי נמנעת בהצבעה.


משחזרים את הרגע בו התקבלו התוצאות באו"ם על הצעת החלוקה

 

במהלך ההצבעה, בכל פעם שאחת המדינות תמכה בהצעת החלוקה, פרצו התלמידים בצהלות שמחה, אך בכל פעם שמדינה הצביעה נגד, בית הספר כולו רעם מהבוז הגדול. ברגע שהכרוז אמר כי ההצעה התקבלה רצו כל התלמידים עם דגלי ישראל בבית הספר.

 

קודם לכן צעדו תלמידי כיתות ו' ברחבת בית הספר, כשהם מחופשים לשוטרים בריטיים וצעדו ברחבה בקריאות באנגלית: "שמאל, ימין, שמאל". בהמשך, עברו תלמידים בכל הכיתות וקראו בשמות מי שאין בידו אשרות שהייה חוקית בארץ. מי שהוריו נולדו בחו"ל, נחשד והוצא מהכיתה על ידי "השוטרים הבריטים" בכדי לבדוק האם הוא "מסתנן".

 

עומר רוטקובסקי, תלמידת כיתה ו' בהווה ושוטרת בריטית בתחפושת, סיפרה על החוויה. "אני חושבת שיותר כיף שמציגים ומראים לנו איך התקופה היתה פעם. זה עדיף מסתם לסכם את החומר".

 

מנהלת בית הספר, ישראלה דיק-שטרול, הסבירה מדוע הוחלט לציין את האירוע בבית הספר בצורה כזו. "כשילדים הופכים למשתתפים פעילים, תהליך הלמידה שלהם הוא הכי משמעותי. הרי את אותו נושא ניתן ללמוד גם מהאנציקלופדיה, אבל כאן ההדמיה, ההתנסות והחוויה מוסיפים מאוד".

 

ממשרד החינוך נמסר כי "אירועי כ"ט בנומבר נלמדים במסגרת שיעורי ההיסטוריה לתלמידי החטיבות העליונות וכלולים בפרקי החובה בבחינות הבגרות. לרגל אירועי כ"ט בנובמבר, הפיצו רכזי ההדרכה של מינהל חברה ונוער הצעות לפעילויות בתוך בתי הספר אודות האירועים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים