שתף קטע נבחר

  • מרושתים

העידן הפוסט-סלולרי: Wimax נייד

ה-Wimax הוא הקרחון שיטביע את הסלולר. היצרניות מפחות מכשירים, ורוב מפעילות הסלולר פשוט טומנות ראשן בחול ומתעלמות

לפי ה"טיים" מגזין, שוק הסלולר שסך מכירותיו מגיע ל-600 מיליארד דולר, הוא כמו הטיטניק העומד להתנגש בקרחון הנקרא Wimax. מדובר בטכנולוגיה המרחיבה בטווח ובמהירות את טכנולוגיית הנקודות החמות Wifi המוכרת מבתי הקפה ושדות התעופה.

 

לפי מנכ"ל מוטורולה, ה-Wimax מספק בחצי מחיר – פי שלוש העברת נתונים. לכן, יצרניות מכשירי הסלולר כמו נוקיה, סמסונג ומוטורולה, להבדיל מספקיות קווי הסלולר, תוהות אם אפשר לקבל בחינם אינטרנט אלחוטי מגוגל (במאונטינויו, קליפורניה כרגע), ושיחות בחינם באמצעות סקייפ, ממה יתפרנסו מפעילות הסלולר?

  

בעשור האחרון הולכת ונחשפת ליבת החינם החדשנית של האינטרנט, שנקראת הליבה הלוגית של האינטרנט. ליבה זו מעבירה את העוצמה מספקים מרכזיים ומתווכים, אל משתמשי הקצה ואל מכשירי הקצה. ליבת החינם הלוגית סוחפת אחריה גם את "הקליפה" החומרית של התשתית של קווי התקשורת. מול ליבת חינם זו רוב ספקיות הסלולר נוקטות מדיניות של יען. זאת בעיקר בשל השקעות הענק בטכנולוגיה המיושנת של הדור השלישי 3G.

 

הפרומתיאוס של עידן האינטרנט

זה מאוד מתאים לתחזית מלפני שנה של ניקולאס נגרופנטה "הפרומתיאוס של עידן האינטרנט" המעוניין להביא בחינם או במחיר מאוד נמוך גם מכשירי קצה וגם קווים אלחוטיים לשישה מיליארד מתושבי כדור הארץ ולא רק לצפון העשיר. במיתולוגיה היוונית, פרומתיאוס נענש על כך שגילה את סוד האש של האלים לבני האדם. אבל לפרומתיאוס הפוסטמודרני נגרופונטה יש תומכים חזקים כמו אינטל היצרנית הראשונה של תואמי Wifi, וכמו ספקיות המכשירים מוטורולה, נוקיה וסמסונג.

  

חדשן אחר שנכנס לשוק הווימאקס הוא מפעיל הסלולר הראשון בעולם, קרייג מקאו הבעלים של חברת "קלירוויר" מסיאטל. מוטורולה חתמה הסכם לשיתוף פעולה עם מקאו וכתוצאה מכך המנכ"ל של מוטורולה צוטט באומרו שכתגובה להסכם הוא מקבל עשרה מכתבי שטנה ביום לאימייל שלו. 

 

לא רק מנהיגי מוטורולה חושפים את עקב האכילס של חברות הסלולר, אלא גם יצרני מכשירי קצה אחרים, שכמו הצרכן, גם הם סובלים ממחירי העתק שגובות מפעילות הסלולר, ומפעילות התקשורת הקווית של בזק והכבלים. 

 

למשל, ה-Wimax יכול לשחרר יצרניות מכשירי סלולר מהתשלומים הגבוהים בסך כ-3 מיליארד דולר לשנה! עבור למשל הפטנטים של הCDMA של חברת קוואלקום. לכן ספקיות מכשירי הסלולר כמו נוקיה, מוטורולה, וסמסונג, להבדיל מספקיות קווי הסלולר, מעוניינות מאוד ב-Wimax.

  

לכן, נוקיה תמכור החל מ-2008 מכשירי Wimax וזאת בנוסף ל-12 סוגי מכשירי Wifi שהיא מוכרת כיום. סמסונג משקיעה 300 מיליון דולר בשנה בפיתוח מכשירי Wimax. מוטורולה מוכרת כיום את מכשיר Wifi  מדגם A910 באירופה והחלה ניסוי עם מכשיר Wimax חדש עם מפעילת Wimax היפנית סופטבנק.

 

לפי תחזיתו של מנכ"ל ונשיא נוקיה, עד 2010, יהיו בעולם ארבעה מיליארד משתמשי מכשירי קצה אלחוטיים. השאלה היא כמה מהם יהיו סלולאריים וכמה מהם יהיו על-חוטיים (השם החדש המשותף ל-Wimax ו-Wifi).

 

תגובת מפעילות הסלולר

רוב מפעילות הסלולר נוקטות מדיניות של יען וטומנות ראשן בחול, אל מול קרחון ה-Wimax שבו עומדת להתנגש הטיטניק של הסלולר. אך יש כמה שמנסות לשנות רדיקלית את הטכנולוגיה ואת המודל העסקי שלהן.

 

כך למשל "נקסטל" האמריקנית מתכננת לפרוש תוך שלוש שנים רשת Wimax בכל רחבי הארה"ב בעלות כוללת של 3 מיליארד דולר "איריש ברודבנד" מתכוננת לבצע זאת באירלנד, "וימקס טלקום" במזרח אירופה, "אנווירד" באוסטרליה, "בריטיש טלקום" באנגליה, ו"סופטבנק" ביפאן. "אורנג'" ו"וודאפון" האירופיות, לעומת זאת עדיין מתעלמות.

 

חברות הסלולר המדחיקות את הבעיה יכולות להסתמך, אולי, על חברת המחקר In-Stat. זו טוענת שכיום יש רק 222,000 משתמשי Wimax בעיקר בטכנולוגיית 802.16d אולם על אף המעבר ל-802.16e יהיו ב2010 עדיין רק 19.7 מיליון משתמשים.

 

"מרושתים": לבלוג המלא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אשר עידן. לחצו על התמונה לביוגרפיה
מומלצים