שתף קטע נבחר

בחירייה כבר דיוושתם?

פארק איילון, ההולך ומתפתח בסביבתו של הר הזבל הנודע, מציע שבילי טיולים ממוחזרים ומסלולים מקסימים לדווש בו. זה ממש לא מסריח כמו שזה נשמע

פארק איילון, שבמרכזו הר חירייה ונחל איילון, כבר ממזמן לא מסריח ובימים אלה אף מספק לרוכבי האופניים קצת מרחב באזור המרכז ושטח פתוח ליהנות ממנו.  

 

כן, גם לי בתחילה, נשמע מוזר מאוד לטייל בחירייה. עוד מימי ילדותי, בכל נסיעה בכבישים הסמוכים, תמיד סיקרן אותי ההר המוזר הזה, השונה מכל ההרים שהכרתי. הר שגדל משנה לשנה, ההר שכולם בורחים מפניו. הסקרנות לראות את השינויים הסביבתיים שחלו בו לאחרונה, האיצה בי לצאת לשטח ולראות הכצעקתה.

 

מזבל לאקולוגיה

את התוכנית להקמת פארק איילון, ההולך וקם אט אט סביב להר הזבל, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בסוף שנת 2004, וזאת לאחר מאבק מתמשך מצד הארגונים הירוקים והרשויות השונות מסביב.

 


בשבילי פארק איילון. כבר אפשר לנשום עמוק (צילומים: רונן בהנמפר)

 

על פי התכנון, ישתרע הפארק על שטח של כ-8,000 דונם, סביב הר חירייה, מקווה ישראל ופארק דרום בתל אביב. מלבד לשטחים הפתוחים, ישנה האזור לחלוטין את אופיו ויהפוך לפארק אקולוגי פורה בו יוקם מתקן למחזור. מהפסולת השונה שנמצאת במקום יופקו אנרגיה, דשן ואפילו ריהוט גן להנאת באי הפארק. כבר היום נאגרים מראש הר חירייה כמויות גז המספיקות להפקת חשמל לאלפי בתי אב.

 

שבילים ממוחזרים

במהלך השנתיים האחרונות הושקעו מאמצים לא מעטים על ידי "רשות ניקוז ירקון" ואיגוד

 ערים דן לתברואה, בכדי להסדיר שבילי אופניים והליכה בשטחי הפארק. שבילי האופניים, שסודרו לצדי נחל איילון, רוצפו במצעים שונים העשויים מחומרים ממוחזרים ומשמשים עדיין כניסוי כלים לאותם חומרים וייעודם.

 

במעברי הנחל הבעייתיים סודרו "גשרים איריים" המאפשרים מעבר בטוח, ולאורך השביל הוצבו מספר ספסלים העשויים מחומרים ממוחזרים. המצעים השונים בהם "רוצפו" השבילים מורגשים כשבילי כורכר מסודרים ועל כן המסלולים בפארק מתאמים אך ורק לאופני הרים בעלי צמיגים רחבים. מתכנני הפארק אף הפיקו מפת שבילי אופניים שמומלץ להדפיסה ולקחתה עימכם לרכיבה (ראו מימין לכתבה).

 

צמחייה פראית ובעלי חיים

את הרכיבה ניתן להתחיל ממספר מקומות בכניסות השונות לשטח הפארק, אך המלצתנו היא לפתוח את הטיול דווקא מפארק מנחם בגין, הנמצא בדרום תל אביב.

 

בפארק מנחם בגין תוכלו למצוא מדשאות נרחבות ומטופחות, אגם וכמה פינות חמד לארוחת הבוקר או ארוחת סוף טיול. המסלול המוצע אינו מעגלי ועל כן נרכב מפארק בגין לכוון מזרח, מרחק של כ-9 ק"מ, ונחזור בדיוק כפי שבאנו. הרכיבה בפארק נעשית על שביל רחב ונוח ומתאימה גם לרוכבים מתחילים.

 

הצעת המסלול: מהכניסה הראשית של הפארק (הכניסה מרחוב בירנית) נמשיך דרומה, מרחק של מאות מטרים, עד להגעתנו לאגם. משם נפנה מערבה (ימינה), ונרכב בשביל כשהאגם לשמאלנו. אחרי שנעבור את האגם נפגוש לפנינו מספר ספסלים ופרגולות המיועדות לישיבה. שם נפנה בצורה חדה לכוון דרום מזרח. בנקודה זו נרד מהשבילים הסלולים ונתחבר לשביל העפר המקיף את האגם מדרום. שביל זה, שזה עתה השתלבנו בו, הוא השביל הראשי של הפארק ואורכו עד למרגלות הר חירייה כ- 5.5 ק"מ.


פארק בגין. התחלה טובה

 

השביל הוא רחב, נוח לרכיבה וללא שום אתגר פיזי או טכני כלשהו. במפגש השבילים למרגלות הר חירייה נעבור מתחת לגשר בו עובר כביש חיפה-תל אביב הישן, ונמשיך לכוון מזרח. קטע רכיבה זה הוא היפה ביותר במסלול הרכיבה בפארק. הצמחייה הפראית, בעלי החיים המתקרבים לנחל, עצי האקליפטוס והעיקולים בדרך נותנים לקטע זה יופי משלו.

 

הקטע מתמשך לאורך כ-4 ק"מ ומסתיים בגשר יחזקאל, המקשר בין אור יהודה לכביש ירושלים-תל אביב. מכאן, לאחר מנוחה קצרה, נעשה את דרכנו חזרה.

 

עוד לא מושלם

טיול בשטחי פארק איילון המיועד, עדיין אינו מהווה תחליף להנאה שבטיול בשטח פתוח. למרות השינויים הרבים שעבר השטח פגעו בו עד מאוד, ובמהלך הטיול עדיין נחשפים לערימות פסולת רבות.

 

ולמרות זאת, שווה להגיע לפארק, לבחון ולהסתכל עד כמה האנושות מסוגלת להשפיע על הטבע לטובה ולרעה. לרעה - ביצירת הר הפסולת הגבוה ואדיר המימדים הזה, ולטובה - בהפיכת הפארק למקום נוח וכיף לטיול, שיאפשר בעתיד לתושבי 13 הרשויות המקומיות שמסביב ליהנות מטבע ואיכות סביבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
הר חירייה. צילום מהאוויר
צילום: אביגיל עוזי
עוקפים את האגם
צילום: רונן בהנמפר
יורדים מהשבילים הסלולים
צילום: רונן בהנמפר
משכשכים בפארק בגין
צילום: רונן בהנמפר
מפת שבילי אופניים. להדפיס ולשמור
מומלצים