שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    לבית הספר למנהיגות של צה"ל יש מה ללמוד
    אחד הנושאים אליו נדרש צה"ל לאחר מלחמת לבנון השנייה הייתה סוגיית המנהיגות בקרב שכבות הפיקוד. נתון זה אינו מפתיע נוכח תוצאות בדיקה שביצע צה"ל בבית הספר למנהיגות בה התגלה כי היכרותם של יועצי בית הספר עם תורות הלחימה אינה מספיקה ו"הארגון לוקה בהיעדר נוהלי עבודה מתועדים"

    אחריי? אחת הסוגיות המרכזיות שעלתה בעקבות מלחמת לבנון השנייה הייתה הצורך בפיתוח תכונות מנהיגות בקרב מפקדי צה"ל - דבר שמשפיע באופן ישיר על ההתנהלות בשדה הקרב. עובדה זו, כך מתברר, אינה צריכה להפתיע את בכירי צה"ל, וזאת נוכח בדיקה שנערכה בבית הספר למנהיגות של צה"ל - עוד בטרם המלחמה - במסגרתה התגלה כי ההיכרות של יועצי בית הספר עם תורות הלחימה, הפיקוד וההדרכה של צה"ל אינה מספיקה.

     

    בהתייחסם לבית הספר, הנמצא בבית גולדמינץ בנתניה, כתבו עורכי הדו"ח כי "הארגון לוקה בהיעדר נוהלי עבודה מתועדים, ובפערים בתרבות הידע בשמירתו. פקודות הארגון הן בתוקף משנת 91', והניסיון שנעשה בשנת 2004 לעדכנן לא הושלם... קיים פער משמעותי בין האופן שבו בית הספר תופס את עצמו, לבין האופן בו היחידות תופסות אותו. בעוד בית הספר רואה עצמו כגורם משמעותי בתחום פיתוח המנהיגות, רוב היחידות רואות בו מרכז המספק ייעוץ ארגוני ומומחה בפיתוח סגלים - הוא אינו נתפס כאוטוריטה בתחום פיתוח המנהיגות הצבאית".


    תמונת ארכיון: ישראל סאן

     

    עוד נכתב בדו"ח כי מצופה מבית הספר להיות מרכיב עיקרי בתהליכי פיתוח מנהיגות בקרב כל שכבות הפיקוד בצה"ל, אולם מעורבותו בהכשרת רמות הפיקוד הבכירות אינה מספקת. כמו כן נמצא כי אין רצף צה"לי לפיתוח מנהיגות, ונראה שחסרה בצה"ל "ראייה אורכית" בנושא זה.

     

    "בהיעדר תפיסת מנהיגות צה"לית", נכתב בדו"ח, "פיתחו יחידות ומפקדים תפיסות שונות בנושא, וכך נוצר בלבול בין שכבות הפיקוד. כך למשל, מפקד בית הספר לקצינים כתב תפיסת מנהיגות משלו, שהופצה גם ליחידות אחרות".

     

    דרושה: תפיסת מנהיגות חדשה

    בית הספר למנהיגות הוקם בראשית שנות ה-80', ועבר שינוי ארגוני בסוף שנות ה-90'. הפעלת בית הספר עולה לצה"ל כעשרה מיליון שקל בשנה. במסגרת הבדיקה נערכו שיחות עם קצינים בכירים, בהם מפקד זרוע היבשה, האלוף בני גנץ, ראש אגף משאבי אנוש, האלוף אלעזר שטרן, קצין חינוך ראשי, תת אלוף אילן הררי וראש מחלקת מדעי ההתנהגות בצה"ל, אלוף משנה אייל אפרתי.

     

    כותבי הדו"ח, אנשי מילואים בכירים, ממליצים על שורה של פעולות מגורמים שונים בצה"ל על מנת לתקן את הליקויים, לרבות גיבוש תפיסת מנהיגות חדשה.

     

    מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בצה"ל אכן התקיימה ביקורת בבית הספר למנהיגות, בעקבותיה חשף צה"ל ממצאים אותם יש לשמר ולחזק, לצד אמצעים שיש לתקן ולשפר. ככלל, צה"ל אינו חושף את ממצאי הביקורת אותן הוא מבצע לתקשורת. כמו כן צה"ל פועל ומבקר את מערכותיו על-מנת להפיק את הלקחים המתאימים ולקיים תהליך שיפור ולמידה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "לבית הספר למנהיגות של צה"ל יש מה ללמוד"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים