קונסולות הדור הבא: Playstation 3 מפגרת
הנה מאזן הביניים בקרב הקונסולות הגדול: XBox 360 של מיקרוסופט בוגרת, Wii הצנועה לא יודעת להציג סרטים, אבל אין מי שלא יתלהב מן הבקר האלחוטי שלה. ודווקא הנסיכה לבית סוני, משתרכת מאחור. כל מה שכדאי לדעת על הקונסולות החמות של 2007
אם להאמין לסרטון פרסומת פארודיה שעלה לאחרונה ברשת, זו הדילמה שעמדה בפני רוכשי קונסולות המשחקים שעטו על החנויות לקראת חג המולד. הבלונדינית קלת הדעת אמורה לייצג את מכונת המשחקים של Nintendo, ה־.Wii יריבתה כבדת המשקל מייצגת את Playstation 3 של סוני, שמסתמנת כגיבור הטראגי בקרב הקונסולות. ועוד לא הזכרנו את מיקרוסופט, שה־Xbox 360 מתחילה להזכיר את הדפדפן שלה, בתקופה שבה הפך מבדיחה ליורש לגיטימי ל-Netscape.
שלוש השחקניות הגדולות בקרב על עתיד שוק משחקי הווידיאו כבר כאן - ושימו לב, מדובר גם במאבק על מקום בסלון שלכם. לא מדובר רק במכונת משחקים אלא במעין תחליף מחשב מתוחכם, שיודע (לפחות במקרה של סוני ומיקרוסופט) לנגן סרטים ומוזיקה, תומך בטלוויזיות החדשות המשדרות באיכות גבוהה (HD) ומחובר לאינטרנט. ודווקא בשלב הזה, במאבק על השליטה בבידור הביתי, נראה שלמלכה המכהנת, סוני, יש סיבה לדאגה.
הטבלה לא משקרת
העונה החמה במכירות משחקים וקונסולות היא קניות טרום חג המולד. עונת החגים אחראית ליותר ממחצית ההכנסות של השחקניות הגדולות בשוק משחקי הווידיאו. על־פי ממצאי קבוצת ,NPD המרכזת נתוני מכירות בשוק
המשחקים, החלום של ביל גייטס להשתלט על הסלון של הגיימרים נראה בר השגה.
בנובמבר לבדו מכרה מיקרוסופט לא פחות מ־511 אלף קונסולות Xbox 360 בארה”ב. הישג מרשים לכל הדעות. באותו הזמן מכרה Nintendo לא פחות מ-476 אלף יחידות מהקונסולה החדשה בעלת השם הבלתי־סביר־בעליל שלה. דווקא סוני נתקעה הרחק מאחור: רק 197 אלף קונסולות פלייסטיישן 3 ירדו מהמדפים - כ־50% מיעד המכירות שקיוותה סוני להשיג. למה זה קרה? בגלל תקלה לוגיסטית: סוני פשוט לא הצליחה להזרים לחנויות מספיק יחידות מהמוצר שלה.
וזה לא כל מה שקורה בשוק המטורף והרווחי של משחקי הווידיאו, ששוויו העולמי מגיע ל־30 מיליארד דולר. האנליסטים שהתרכזו בקרב המשולש בין הקונסולות החדשות בשכונה הופתעו לגלות, שגם הדיירים משיכון ותיקים עוד עושים שרירים. ה־DS של Nintendo (מכונת המשחקים הניידת שירשה את גיים־בוי) רשמה מכירות של 920 אלף יחידות. גם ה-GameBoy Advance מוכר עדיין היטב 639) אלף יחידות.( איך זה קורה? אנליסטים מעריכים, שהקונים דווקא התכוונו לקנות את הקונסולות החדשות, אך בשל המחסור הסתפקו לבסוף בקונסולות הניידות, הזולות יחסית, כדי להעביר איתן את הזמן עד שהמלאי יתחדש.
הבעיה של סוני
”Playstation 3" כתב כריס קולר במגזין ,Wired ”תהיה שווה פעם את תג המחיר השמן שלה.” בינתיים, הסביר קולר, היא פשוט יקרה מדי: סוני דורשת 500 דולר עבור המכשיר בגירסה ה”רזה” שלו (עם דיסק קשיח של 20 ג׳יגה,( או 600 דולר לגירסת ה־60 ג׳יגה. זה המחיר בחנות, אלא שהסיכוי למצוא פלייסטיישן 3 בחנות אמריקאית עדיין קלוש. באתרי
מכירות פומביות תוכלו להשיג את הקונסולה - אבל קרוב לוודאי שתצטרכו לשלם פי שניים מהמחיר הרשמי.
מי שיסכימו לשלם יקבלו מכונת משחקים רבת־יכולות. היא כוללת כונן Blu-Ray (אחד משני המתחרים על תואר התקן היורש של ה־;(DVD כונן קשיח, מעבד חזק להפליא, רשת אלחוטית ועוד ועוד. הבעיה היא, שבסוני שכחו, כנראה, שהמכונה המופלאה הזו נועדה, לפחות בשלב זה, להיות עדיין מכונת משחקים - כלומר נוחה לשימוש וכיפית.
כך, למשל, בקר המשחק של פלייסטיישן, שכולל סוללות נטענות באמצעות חיבור ,USB מעוצב בצורה נוחה הרבה פחות מזה של - XBox ובניגוד אליו, לא כולל מנגנון רטט (Force feedback) שמגיב למה שמתרחש במשחק.
השימוש בשירות האון־ליין של סוני עלול להיות מתסכל להפליא בלי מקלדת מתאימה. וכדי לחבר את ה-PS לטלוויזיית אבחנה גבוהה (HD) יש צורך לטרוח ולקנות כבלים מתאימים. אם תבקשו לשחק עם החבר׳ה, תגלו מהר מאוד ששירות מציאת השחקנים ברשת לא מאפשר לכם לשמור רשימת חברים אחת, שאיתם תוכלו לשחק בכל משחק - אלא מאלץ להכין רשימה נפרדת לכל כותר. שוב, בניגוד למערכת הנוחה של ,XBox שגם נמכרת במחיר צנום בהרבה.
בקיצור, כל הפיצ׳רים שם, במכונה של סוני, רק שהם פשוט לא נוחים לשימוש או דורשים השקעה נוספת. התחושה כרגע היא, שמי שרוכש PS3 משלם עבור מכונה מאוד משוכללת, שחלק גדול מהמרכיבים המאוד־מתוחכמים שלה הם מעין פיל לבן, שישכב חסר מעש בסלון.
תחכום־היתר מקשה גם על יצרני המשחקים. XBox הפכה את פיתוח המשחקים לעסק מסובך ויקר יותר, כיוון שהמפתחים רצו לנצל את עוצמת המחשוב שהציעה להם הקונסולה במלואה. טים סוויני, מבעלי חברת המשחקים Epic, מעריך שכדי לנצל את עוצמתה של ה-PS3 במלואה - תידרש תקופת פיתוח ארוכה כפליים מזו שנדרשה לפיתוח משחקים עבור .XBox לדבריו, בשלב הראשון לא יהיה הבדל משמעותי באיכות המשחקים בין שתי הקונסולות.
ואכן, ל-Plastation 3 אין עדיין את ה־משחק שיגרום לקונים להעדיף אותה על־פני המתחרות. ”Metal Gear Solid 4" כותר ההמשך לסדרה המגה מצליחה, יכול היה להיות המשחק הזה, אלא שכבר ברור שהוא לא יהיה בלעדי לקונסולה של סוני, ויימכר גם למשתמשי .XBox
במצב הקיים, מצבה של סוני די עגום: היא מוכרת את הקונסולה היקרה ביותר, מתקשה להביא אותה למדפים, ולא ברור אם היא מספקת תמורה למחיר.
היתרון של מיקרוסופט
XBox 360 נהנית מיתרון הוותק: היא נמצאת בשוק כבר כמעט שנה. מצד אחד, זה הופך אותה לזקנה ולפחות־מתקדמת בחבורה.
מצד שני, זה איפשר לה לעבור בשקט את שלב ההתבגרות הראשוני, כשלומדים איך לנצל באופן מקסימלי את יכולותיה. הקונסולה מציעה ממשק נוח ונעים לשימוש, ומגוון יכולות מרשימות, כמו רכישת תכנים
באינטרנט (סרטים, משחקים ותוכניות טלוויזיה) ומשחקים קלים ונוחים עם חברים און־ליין. ובואו לא נשכח את המחיר: כ־400 דולר בלבד, 100־200 דולר פחות מהמתחרה לבית סוני.
היתרון המשמעותי ביותר של מיקרוסופט כרגע הוא בתחום המשחקים. כולם מחכים ל-"Halo 3" ההמשכון לסדרה המצליחה, אבל השם החם כיום הוא - Gears of war משחק פעולה שהצליח לעמוד ברעש יחסי הציבור העצום שליווה את הפקתו, ונחשב היום למשחק שיכול לגרום לקונים להעדיף דווקא את הקונסולה של גייטס.
תוסיפו לזה את העובדה שמיקרוסופט מאפשרת לשחק בעוד ועוד משחקים מהדור הקודם של XBox בקונסולה החדשה, באמצעות עדכוני תוכנה באינטרנט, ותקבלו מגוון עצום של כותרים. בשורה התחתונה, XBox 360 מציעה את כל יתרונות הגיל, וכמעט אף אחד מחסרונותיו.
השלט המעופף
כמו תמיד, Nintendo ניגשה לסיפור מזווית אחרת לגמרי. ההצלחה שלה עד כה נובעת הן מהמחיר הנמוך־מאוד של הקונסולה שלה 250) דולר בלבד) והן ממה שהיא משדרת. היא לא יודעת לנגן מוזיקה, וגם לא תראה לכם סרטים.
אבל היא כן יודעת לתקשר עם האינטרנט, ולהריץ משחקים של קונסולות ישנות.
הפשטות היחסית הזו איפשרה לנינטנדו לשנע לא מעט יחידות לחנויות לקראת חג המולד, הקלה על מפתחי המשחקים, ומשכה את קהל רוכשי הקונסולות. מעט כסף, הרבה משחקים, והמון כיף - תודו שמדובר בנוסחה מנצחת.
אפילו הבעיות של Nintendo נראות כצרות של עשירים: בעוד שבסוני נאבקים במחסור ביחידות ובביקורת על טכנולוגיה מגושמת, Nintendo מתמודדת עם בעיית שלטים מעופפים.
אחד החידושים שהציגה ה־Wii הוא בקר אלחוטי, שהנעתו משפיעה על המתרחש במשחק. הגיבור אוחז חרב? נופפו את הבקר ושילטו באבחות הלהב המרהיבות שלו. הבקר מגיע עם רצועה ליד, אבל המוני שחקנים שנפנפו בו בהתלהבות איבדו שליטה, הרצועות נקרעו, והבקרים התעופפו להם ושברו טלוויזיות, כלי פורצלן, ובכלל.
Nintendo הבטיחה לטפל בעניין, אבל עדיין קשה להתייחס לפרסום הזה כפרסום שלילי: אם השחקנים מתלהבים עד כדי כך, סימן שמשהו כייפי למדי קורה פה.
וכאן טמון היתרון של Nintendo. החברה מדגישה את אלמנט הכיף, ולא מציעה פיצ׳רים מסובכים, שעלולים להרתיע צרכנים ממוצעים. היא מציעה את המגוון הגדול ביותר של משחקים הפונים לילדים או לשחקנים מזדמנים, ומדגישים קלילות והנאה, ולאו דווקא בילוי של שעות ארוכות ותחכום. Nintendo מיצבה את עצמה כאלטרנטיבה פשוטה וזולה למתחרות הגדולות שלה, וזה מה שמשאיר אותה במשחק.
ומה צופן העתיד? Nintendo, מצידה, לא מתחרה על השליטה בבידור הביתי בכללותו. המחיר שלה יירד, וייתכן שהיא תהפוך לקונסולה שנייה לצד מרכז בידורי בדמות XBox או .Playstation 3 חובת ההוכחה היא דווקא על הקונסולה של סוני: אם ה-Blu-Ray יתפוס, אם המפתחים יצליחו לנצל את כוח המיחשוב האדיר שלה, ואם היא תצליח למלא את המדפים - ייתכן שעתידה ורוד. העניין הוא, שבכל הסעיפים האלו מסומן אצל מיקרוסופט סימן קריאה, וסביר להניח שהמכונה הדורסנית של ביל גייטס לא תחכה עד שסוני תתאושש.
השנה הבאה יכולה להיות קריטית לסוני, ואת התשובה על שאלת 30 מיליארד הדולר, מי המלך בארץ משחקי הווידיאו - יתנו כבר עדרי הקונים שיסתערו על החנויות בעונת הכריסמס של .2007


