שתף קטע נבחר

הירשזון הפשיר את פרוייקט הרכבות לגליל ולעמקים

שר האוצר: חידוש הפרוייקט יתן ביטוי אמיתי לכך שקירוב הפריפריה למרכז יקרב את הצמיחה לפריפריה ויביא לצמצום הפערים החברתיים. הפרוייקט הוקפא בעבר לאחר שבתכנון התקציב התגלתה חריגה של 3.85 מיליארד שקל

שר האוצר, אברהם הירשזון, הורה לחדש את תיכנון פרוייקט הרכבת לעמק ולגליל. זאת, לאחר שמשרדו עצר את העבודות נוכח החריגות שהתגלו בהיקף תקציב 2007. עצירת הפרוייקט נועדה לחסוך מיליארד שקל בתקציב. תכנון הפרוייקט וההפקעות הכרוכות בתוואי יעלו לחברת הרכבת כ-300 מיליון שקל.

 

על חידוש הפרוייקט החליט הירשזון בעקבות פנייתו של ח"כ אלי אפללו (קדימה), שהיה סגן שר התמ"ת תחת אהוד אולמרט בממשלה הקודמת. הירשזון הודיע על החלטתו לאפללו שלשום בערב. מדובר בקו חדש לכרמיאל ובשיקום הקו ההיסטורי של רכבת העמק מחיפה דרך עפולה לבית שאן ולצמח שעל חוף הכנרת.

 

הירשזון הינחה לחדש את התכנון המפורט, ההפקעות וקידום לוח הזמנים. השר אומר שהפשרת הפרוייקט תיתן ביטוי אמיתי לתפיסה שקירוב הפריפריה למרכז יקרב את הצמיחה לפריפריה ויביא לצמצום הפערים החברתיים. השר אמר כי לאחר סיום הליך התכנון הוא ידון על התקצוב המעשי ליישום הקווים החדשים.

 

הפרוייקט הוא חלק מתכנית האב של חברת הרכבות בהיקף של 24 מיליארד שקל. הרכבת קיבלה את הגיבוי התקציבי מוועדת הכספים בהרשאה להתחייב על סכום זה. החלטת האוצר להקפיא את יישום הפרוייקט ב-2007 באה לאחר שבתכנון התקציב התגלתה חריגה של 3.85 מיליארד שקל מתקרת ההוצאה המותרת (לאחר שהוגדלה ב-1.7%).

 

בנוסף להקפאה זו (במיליארד שקל) התכוון האוצר לחסוך סכום דומה בהקפאת קצבאות הביטוח הלאומי (1.1 מיליארד שקל), שגם היא בוטלה על ידי הירשזון סמוך לאישור התקציב. האוצר טרם נתן מענה תקציבי לביטול ההקפאות. ה"חור" הזה גדל עתה ל-2.7 מיליארד שקל גם בעקבות התוספת האחרונה לתקציב הביטחון, אשר לגביה לא נמסר על מקורות לכיסוי 600 מיליון שקל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
אברהם הירשזון שר האוצר
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים