שתף קטע נבחר

צילום: ויז'ואל/פוטוס

האם דפדפני האינטרנט יכולים עוד להתפתח?

בניגוד לחברה העולמית, הסניף המקומי של גוגל יכול לזכות בתואר החברה המסתורית של השנה. וגם זה קרה ב-2006: הדפדפנים ישרו קו, לפחות ברמת התכונות. מפתחיהם יצטרכו להתאמץ כדי להביא בשורות חדשות בהמשך. וגם: מי צריך את כל מתחרי YouTube והיזהרו מבלוגים שיווקיים ב-2007. חמש דעות

קופסה שחורה ושמה גוגל ישראל

אפשר להעריך כי אילו היה נערך סקר החברות המסתוריות בישראל, גוגל ישראל הייתה זוכה במקום קרוב לצמרת. להבדיל מאחותה הגדולה, אשר מספקת כותרות חדשות לבקרים, הסניף המקומי של ענקית החיפוש שומר, לרוב, על זכות השתיקה.

 

מיקום משרדיו ומספרי הטלפון נשמרים בסוד, משרד יחסי הציבור מגיב לעיתים בשתיקה או אינו מגיב כלל (לכל הפחות לפניות בלוגרים) ואין לאיש מחוץ לחברה מושג אמיתי מה קורה שם, בקומה ה-16 במגדל איילון או באיזור תעשייה בכניסה לעיר הצפונית. 

 

השנה התבשרנו מדי פעם על ידי גוגל ישראל על גיור שירותים כאלה ואחרים של ענקית החיפוש לשפת הקודש. שמענו לאחרונה אודות שיתוף הפעולה בתחום הפרסום המקוון של גוגל עם אתר תפוז. שמענו גם שבגוגל ישראל מחפשים מהנדסים ואנשי מכירות. מעבר לכך, התנועה התקשורתית של גוגל ישראל נראתה בשנה האחרונה דלילה משהו. חיפוש המחרוזת “גוגל ישראל” בגירסה מקומית של גוגל ניוז מניב, איך לא, שבע תוצאות בלבד.

   

הבלוג הרשמי של גוגל העולמית מספק הצצה מעניינת (אם כי מוגבלת לעיתים) אל המתרחש מאחורי החומות של החברה השלישית בגודלה בתחום ה-IT. הבלוג הרשמי אף מעניק הזדמנות “לפגוש” את העובדים של גוגל על גבי דפיו ולהתרשם (ככל שניתן מקריאת מלים שנבחרו בקפידה) ממה עשויה גוגל העולמית. הבלוג הישראלי של גוגל אינו נראה, בינתיים, באופק. נראה שגוגל ישראל מפספסת את הזדמנות לניהול קשר אינטרקטיבי עם משתמשיה, קשר שלדעת גוגל העולמית יקדם את האינטרסים של כל הצדדים (גוגלר).

 

דפדפנים: יש לאן להתקדם?

הדפדפן Internet Explorer נשאר מאחורי מתחריו החדשניים במשך זמן רב ואיבד בחודשים האחרונים ממעמדו כדפדפן השולט. ההערכות הגבוהות מעניקות לו כ-80-85 אחוז מהשליטה בשוק – אחוז שיורד כל הזמן.

 

הדפדפנים הקטנים ממשיכים לצמוח על חשבונו של IE, כאשר הבולט שבהם הוא הדפדפן החופשי Firefox של קרן מוזילה. במיקרוסופט הוציאו סוף סוף השנה גירסה חדשה ל-IE, אך גם Opera ו-Firefox לא נשארו מאחור והתהדרו עם גירסאות משלהן.

 

נכון להיום הדפדפנים יישרו קו, ומציעים פחות או יותר אותו דבר - גלישה נוחה בלשוניות, חיפוש משולב, ומנגונני הגנה ואבטחה נגד פישינג ורעות חולות אחרות ברשת. רוב התוספות האחרות זמינות כבר מזמן ברשת, בצורה של הרחבות שניתן להוריד לבד.

 

השינויים "מתחת למכסה המנוע", שהופכים את הגלישה למהירה ויעילה יותר יפסיקו לעשות עלינו רושם בעידן של פס רחב ואתרים שמיישמים טכנולוגיות מתקדמות כמו AJAX.

 

אינני מקנא כלל במנהלי מוצרים העוסקים בתחום הדפדפנים. האנשים הללו יצטרכו להיות יצירתיים מאוד בשנים הקרובות ולצאת מגדרם עם תכונות יוצאות מן הכלל, אם הם רוצים להצעיד את שוק הדפדפנים קדימה (אהוד קינן).

 

מי צריך את כל חקייני YouTube?

זה קורה הרבה בשוק המחשבים והטכנולוגיה ובכלל: מותג אחד מצליח לעשות את זה בגדול, וכמו פטריות אחרי הגשם צצים עשרות חיקויים, טובים יותר ופחות (בעיקר פחות) בנוסח - “כל מה שאת עושה, אני עושה יותר טוב".

 

זה בדיוק מה שקורה בימים אלה בשוק אתרי שיתוף הווידאו. 1.65 מיליארד דולרים ששילמה גוגל תמורת YouTube הפכה להרבה אנשים את האישונים לסימני דולר. Vimeo, MetaCafe, Soapbox, Flix - וזהו חלק קטן מרשימה ארוכה של אתרי שיתוף וידאו שצצו ועלו במהלך השנתיים האחרונות.

 

רובם אגב, יפלו. צפו השנה לראות מיזוגים, סגירות ופשיטות רגל. מספיק להציץ בשוק מנועי החיפוש שבו רבים ניסו ומנסים להיות גוגל ושורדים בקושי, כדי להבין ששוק אתרי שיתוף הווידאו עומד לעבור השנה את בדיוק אותו מסלול, עם רעש של בועה המתפוצצת. YouTube מאחורייך? לא ממש (ניב ליליאן). 

 

בלוגים: הכותבים הטובים מחכים להזדמנות

הבלוגרים הישראלים זוכים ליותר תשומת לב מהתקשורת הממסדית מדי שנה. ניתן לשים לב לזה במיוחד כשהמילה "בלוג" מודבקת כלאחר יד לבני נוער עם מצלמות וידאו – JannyCam שלחה מייל משנות ה-90 והיא מוסרת ד"ש.

 

למרות זאת, הבלוגים הטקסטואלים ממשיכים להתחזק ולהשפיע. על הפריחה של תוכן טוב כבר כתבנו השנה, ומאז נוספו עשרות בלוגים מקצועיים, משפיעים ומרתקים, לפחות ל-RSS שלי. האם נראה פה אום מאליק, בוינג בוינג, או engadget ישראלים? אני מאמין שכן. הכותבים הטובים פשוט מחכים להזדמנות לפרוץ.

 

ומה קורה עם מערכות הבלוגים? הענקיות מאמריקה גוגל ומיקרוסופט מתחזקות מערכות בלוגים מצליחות וחזקות בחו"ל, אך משום מה מתמהמהות בכניסה לשוק המקומי. בלוגיות קטנות מנסות להתרומם, אך אף אחת עוד לא שברה את השוק.

 

המצב הזה מותיר את נטוויז'ן ותפוז. הראשונה קנתה לאחרונה את ישראבלוג, ובינתיים משמרת את המודל ההיררכי שלה – לפיו מי שמשלם על מנוי פרו זכאי ליותר אפשרויות, ותפוז – שהבטיחה לפני מספר חודשים לחלוק עם כותבי הבלוגים שלה רווחים, אך עד עכשיו לא עמדה בהכרזות שלה.

 

מאחר ומדובר בעולם הבלוגים – גם המצב הזה תלוי בגולשים, שהוכיחו יותר מפעם אחת שהם יכולים להתאגד ולפעול. בסופו של דבר – מספיק פוסט אחד שיצית את האש ויגרום לכל הבלוגרים לקבל מה שנראה להם הוגן וראוי (אהוד קינן).

 

מה צפוי בבלוגים ב-2007?

בשנת 2006 הגיעה הבלוגיה לשיא חסר תקדים. ראינו עיתונאים שהופכים להיות בלוגרים, בלוגרים שהופכים להיות עיתונאים, מנכ"לים שמתחילים לבלוג על בסיס חודשי במצוות מערכת משומנת של יחסי ציבור, וזה אפילו בלי לדבר על השילוב הגובר של וידאו, תמונות ומוזיקה בעולם הבלוגים.

 

נראה שב-2007 הבלוגים יהיו מאולפים יותר וממותנים יותר, אולם גם ממוסחרים יותר. בלוגים עצמאיים ומרדניים ימשיכו להיות המערב הפרוע של חופש הביטוי והדעה - מסוג המקומות בהם חובה לבקר עם בוא הפוסט.

 

אולם, רוב הבלוגים אליהם נחשף יעברו תמורות. חלקם יהיו גירסת רשת 2.0 של עיתונות פובליציסטית: אנשי רוח, פוליטיקאים ועיתונאים יקבלו במה על גביה יוכלו להתבטא, בתשלום או ללא תשלום, בהתאם לכללי האתיקה והטקס.

 

המפחידים יותר מבחינה ציבורית יהיו בלוגים עצמאיים למראה, שממומנים בסתר על ידי גורמים מסחריים, פוליטיים וכדומה. אני מקווה שבין ההרחבות העתידיות לדפדפנים יהיה גם כלי שמזהיר אותנו מבלוגים שעברו ל-dark side בלי לספר לנו - משהו בסגנון "זהירות, בלוג משוחד לפניך". (נדבי נוקד).

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים