שתף קטע נבחר

ראיון עם האבא של Firefox

בלייק רוס, שהמציא את Firefox, מאמין בקוד פתוח וחושב שתעשיית התוכנה איבדה מזמן קשר עם המשתמשים. למרות זאת, הוא מצליח להחמיא למיקרוסופט ולשתף איתם פעולה וטוען שלא התחרות מעניינת אותו אלא טובת המשתמשים

בגיל 21, בלייק רוס יכול להוסיף להיות גאה בהישגיו - לאחר שבע שנים של פיתוח הוא יכול לייחס לעצמו חלק מרכזי בתמורה שהתחוללה בשוק דפדפני האינטרנט. רוס הוא היוזם והמפתח של דפדפן הקוד הפתוח Firefox, שהציב אלטרנטיבה ממשית ואתגר לא פשוט ל-Internet Explorer של מיקרוסופט. Firefox חולש היום, על פי הערכות, על כ-10 עד 13 אחוז משוק הדפדפנים וממשיך לצמוח.

 

"אני מאמין שתעשיית התוכנה איבדה את הקשר עם המשתמשים", הוא אומר בראיון ל-ynet, "ואני עושה כל שביכולתי כדי לתקן את זה. מפתחי תוכנה צריכים לרדת ממגדלי השן שלהם, ולדבר עם האנשים הפשוטים כדי להבין טוב יותר את התסכולים מהטכנולוגיה ולשפר אותה".

 


צילום: טימות'י ארכיבאלד 

 

תחילת הדרך ב-Netscape

Firefox היה מועמד בלתי סביר להציל את שוק הדפדפנים ממונופול מוחלט של מיקרוסופט. בשנות ה-90' הדפדפן Netscape היה מלך הדפדפנים, אך לימים ירד מגדולתו ופיתוחו הופסק לחלוטין ב-98', אז שוחרר הקוד שלו והושק פרוייקט מוזילה.

 

רוס הצטרף לנטסקייפ כבר בגיל 14 כמתמחה, ויחד עם חברו דייב הייאט ביקש לנקות את הדפדפן עם ה-N הירוקה מאלמנטים מסחריים ומתכונות מיותרות שהפכו אותו לכבד. השניים החלו לעבוד על דפדפן חדש, שזכה בשמו הנוכחי לאחר שהתגלעו בעיות משפטיות עם השמות הקודמים.

 

הפיתוח נעשה בשיטת קוד פתוח – קוד המקור של הדפדפן זמין להורדה, וכל מי שיחפוץ בכך יכול לפתח את הדפדפן בעצמו ולהפיצו הלאה, תחת מגבלות הרשיון. "לרוב האנשים לא חשוב שהפיתוח נעשה בקוד פתוח,

הם רוצים תוכנה איכותית", אומר רוס, "צוותים מווכני הצלחה, אכן יצליחו, ופרוייקטים כמו Firefox מוכיחים כי הקוד הפתוח היא שיטה טובה להגיע להצלחה הזאת"

  

הקהילה מפתחת

גירסה 2 של הדפדפן, שיצאה לאחרונה הוכיחה שהשיתוף של קהל המשתמשים בפיתוח מזרז את התהליך, ואולי אף מביא אותו לסוג של מיצוי. הגירסה הכילה בעיקר שינויים שכבר היו זמינים כהרחבות - בודק איות, ניהול לשוניות נוח יותר, ומנגנון הגנה מפישינג (אתרי הונאה).  

 

בניגוד לדפדפנים אחרים, משתמשי Firefox לא צריכים להישאר פסיביים ולהמתין עד שהמפתחים יפיצו גירסה חדשה. חלק גדול מהם מוסיפים לדפדפן תכונות חדשות בעזרת הרחבות שמפתחים גולשים אחרים. הרחבות אלה ניתנות להתקנה כתוספי תוכנה המוסיפים לדפדפן יכולות שונות. התכונות המוצלחת מתווספות לדפדפן באופן רשמי בגירסה הבאה.

 

רוס שמח שקהילה כל כך גדולה שותפה בפיתוח הבייבי שלו. "קהילת מפתחי ההרחבות היא מעבדה נהדרת לבחון רעיונות חדשים בקרב מאמצי הטכנולוגיה המוקדמים, ולהציג את הרעיונות האלה לקהל הרחב", הוא אומר. 

 

גם בגירסה 3 של Firefox, שנמצאת כבר בשלבי ניסוי ראשונים (אלפא), רוב מעוניין בשיתוף פעולה עם הגולשים. עמוד סיעור המוחות שנפתח באתר מוזילה מאפשר למשתמשים לתרום את כל ההצעות העולות בראשם, ולעצב יחד את תוכנית העבודה לדפדפן החדש.

  

גולש בכל הדפדפנים

במיקרוסופט הבינו בשלב מאוד מאוחר שהקפאון של Internet Explorer עלול לעלות להם באובדן השליטה על שוק הדפדפנים, וחמש שנים הפרידו בין יציאתה של גירסה 6 לדפדפן אקספלורר לבין גירסה 7 שהושקה רשמית לאחרונה. 

 

רק בגירסה זו עברה מיקרוסופט לממשק מינימליסטי ועדכני יותר, הכולל תכונות הנפוצות ב-Firefox ודפדפנים אחרים זה זמן רב, בהן גלישה בחלון אחד באמצעות לשוניות ותמיכה ב-RSS.

 

"אני חושב שמדובר בשדרוג טוב מבחינת המשתמש", מחמיא רוס למתחרים, "אבל זה מתסכל אותי כמפתח אתרים, שהתמיכה של Internet Explorer בסטנדרטים לוקה בחסר".

 

בשני כובעיו, כמפתח אתרים וכמפתח דפדפנים, רוס עוקב באדיקות אחרי הנעשה בשוק. "אני גולש בכל הדפדפנים", הוא מודה. בכולם, אגב, עמוד הבית שלו הוא דף ריק. "משעמם, נכון?".

 

לא מתחרה במיקרוסופט

כשנשאל על תחרות בעבר, ציין רוס כי תחרות היא טרמינולוגיה של חברות מסחריות. Firefox מפותחת על ידי קרן מוזילה, ללא כוונות רווח, וגם ללא כוונות מיתוג שיתרמו לרווח של מוצרים אחרים, ולכן אינה מתחרה בעיניו ב-Internet Explorer.

 

"המטרה שלנו היא לא 'לגנוב' משתמשים מ-IE רק לשם הגדלת מספר המשתמשים", הוא מתעקש, "אנחנו רוצים שאנשים יהנו מהאינטרנט, ונמשיך לעבוד למען המטרה הזו. הרף שהציבה מיקרוסופט עם IE החדש אכן גבוה יותר עכשיו, אבל זה דבר טוב ולא איום".

 

בעיית התאימות בעולם פוחתת

אתרים רבים בישראל ובחו"ל לא נראים טוב ב-Firefox בשל העובדה שהם לא לגמרי תואמים לתקני האינטרנט הנקבעים על ידי ארגון W3C. חלק מהגולשים מנסים לשנות את המצב, מפרסמים עצומות ופונים לבעלי האתרים על מנת שיתקנו אותם. גולשים רבים אחרים מתיאשים ופשוט חוזרים ל-IE.

 

בעית התקנים נובעת מכך שבעלי אתרים רבים מפתחים אתרים ומבססים אותם על תקנים של מיקרוסופט שעובדים ב-IEבלבד. מיותר לציין שהתקנים הללו אינם משולבים ב-Firefox.

 

רוס מאוד אופטימי: "הבעיה הזו נדירה יותר היום", הוא אומר, "כש-Firefox שולטת על עשרה אחוז מהשוק. יהיה קשה לאתרים להתעלם מעשרות מיליוני גולשים. רוס קורא לגולשים להשתמש בכלי הידווח ומבטיח לעזור לבעלי אתרים להתאים אותם לתקן על מנת שיעבדו.

  

מתפשר עם מיקרוסופט לטובת המשתמשים

רוס לא מאמין בקיר ברזל. "שביעות רצון המשתמשים עומדת בראש המטרות שלנו", הוא אומר, "אנחנו מאמינים שרשת פתוחה וחופשית היא בחשיבות עליונה של המשתמשים שלנו, אז אנחנו תומכים בסטנדרטים כדי לוודא שאף חברה לא תשלוט לבדה על עתיד הרשת".

 

"עם זאת, פשרה לפעמים כן תשרת את המשתמשים טוב יותר. אנחנו תומכים במספר הרחבות של מיקרוסופט שנפוצות ברמה כזו שהזנחה שלהם דווקא תיצור חוויית משתמש רעה יותר באופן ממשי. אנחנו לעולם לא נתמוך בטכנולוגיות שידועות לשמצה בגלל בעיות האבטחה שלהן כמו פקדי ActiveX"

 

רוס לא קנאי מאוד לעניין הסטנדרטים כם כשזה נוגע לדפדפן שלו. אתר Cnet פירסם ביקורות על Firefox 2 לאחר ההשקה ובמסגרתה העביר אותו מבחן תקינות המכונה Acid 2. הדפדפן נכשל.

 

"במבחן ה-ACID נעשה שימוש בחלקים לא ברורים של הסטנדרטים שעדיין לא נמצאים בשימוש נרחב", הוא מתגונן, "צוות הפיתוח היה עסוק בלקדם את ההוצאה של גירסה 2".

  

גוגל - טובה או רעה?

למרות שרוס מכחיש זאת בתוקף, התחרות מול מיקרוסופט מתחזקת מעוד כיוון - היחסים החמימים שקרן מוזילה מתחזקת עם ענקית החיפוש גוגל.

 

הקשרים הללו מתבטאים, בין השאר בשילוב של החיפוש בשני מקומות עיקריים בדפדפן: בתיבת החיפוש המובנית בראש הדפדפן, ועמוד הבית שמופיע כברירת המחדל לאחר ההתקנה - ה-Start Page. גוגל, מצידה מפיצה את דפדפן Firefox באמצעות חבילת התוכנות שלה ה-Google Pack ומאפשרת למנויים בתוכנית ה-Adsense להציב פרסומות לדפדפן.

 

נוסף על הקשרים הללו, בשנה שעברה גייסה גוגל את אחד המפתחים הבכירים של Firefox, בן גודג'ר, שהמשיך לעבוד במקביל גם על הדפדפן. 

 

"כמו בכל ההיבטים הנוגעים ל-Firefox, גם שיתוף הפעולה עם גוגל יעוצב על ידי המשתמשים", מסביר רוס, "בחרנו בגוגל כשותפה, כי היא מציעה למשתמשים את תוצאות החיפוש הטובות ביותר. כל עוד הם היא תמשיך להיות הכי טובה, נמשיך לעבוד איתה ואם הגולשים יבקשו לשלב שירותים נוספים שלה, נספק אותם".

 

"קל לאבד אמון"

 

למרות שהוא מאמין שגוגל היא הכי טובה, רוס לא נמנע מלבקר את החברה בבלוג שלו. לאחרונה גוגל הוסיפה "טיפים" לתוצאות החיפוש. טיפים שמפנים לשירותים של גוגל. אם תחפשו בגוגל את המונח Photo Sharing, למשל, Picasa של גוגל לא תופיע בתוצאות החיפוש הרגילות, אלא תופיע למעלה כ"טיפ".

 

בקטע בבלוג של רוס, תחת הכותרת "טיפ: קשה לבנות אמון, קל לאבד אותו", הוא כינה את המהלך, "סימן רע לגוגל" ו"צעד רע למשתמשים". רוס ממשיך וכותב כי מדובר ב"הודאה מרומזת על כשלון", מצדה של גוגל ומסביר כי זה לא טוב שגוגל נאלצת לקדם את השירותים שלהם בצורה מלאכותית.

 

מספר ימים לאחר פרסום הפוסט אולי בגלל הביקורת, גוגל ביטלה את הצגת הטיפים.

 

"מערכת הפעלה אינטרנטית"

הפרוייקט הבא של רוס נקרא Parakey. מדובר בחברת סטארט אפ שהקים עם חברו ג'ו היואיט, במטרה להקל על המשתמשים ליצור ולחלוק ברשת. בראיון למגזין של איגוד ה-IEEE מסביר רוס שמדובר ב"מערכת הפעלה מבוססת רשת שיודעת לעשות כל מה שמערכת הפעלה מסורתית יודעת לעשות".

 

מפתחים מוכרים ומנוסים מסוגו של רוס מחוזרים לא אחת על ידי חברות הענק, אך גם משכורת כפולה לא תפתה את רוס לעבוד במיקרוסופט או גוגל ולנטוש את הפרויקט החדש. זה נובע לאו דווקא מהאמונה של רוס בקוד פתוח. "להיות הבוס של עצמי זה הרבה יותר כיף", הוא אומר בחיוך.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טימות'י ארכיבאלד
בלייק רוס. לא פנאט
צילום: טימות'י ארכיבאלד
מומלצים