שתף קטע נבחר

תוכנית תמיר: בתי הספר יקבעו את התכנים

בבוקר השביתה בבתי הספר מציגה שרת החינוך תוכנית ניסיונית חדשה שאמורה להוציא את מערכת החינוך מהבוץ. בין סעיפי התוכנית: בתי הספר יוכלו לקבוע את אופי הלימודים, יוקצה זמן מורה-תלמיד והמוסדות יקבלו תקציב למימון עזרי הוראה טכנולוגיים

שרת החינוך, יולי תמיר, הכריזה הבוקר (ה') על הפעלת תוכנית חדשה "בתי ספר שוחרי שינוי", במסגרתה יקבלו בתי ספר נבחרים מענקים כספיים שבאמצעותם ירכשו אמצעי למידה טכנולוגיים חדישים, ידאגו לעזרה פרטנית לתלמידים, יפצלו כיתות לקבוצות קטנות ויעלו את רמת ההוראה. אחת המטרות המרכזיות היא להפחית את רמת האלימות. במקרה או שלא במקרה, התוכנית מוצגת ביום שבו הלימודים בכל מוסדות החינוך בארץ למעט גני הילדים והחינוך המיוחד הושבתו עד 10:00 בבוקר.

 

התוכנית תופעל תחילה ב-82 בתי ספר ברחבי הארץ, שיידרשו להציג תוכנית רב-שנתית לארבע השנים הקרובות. התוכנית אמורה להוביל לשינוי מערכתי בבית הספר, שיהיו שותפים בו התלמידים המורים וההורים כאחד. כל בתי הספר שיהיו חלק בפרויקט ילוו על-ידי מנהל חונך שידריך אותם לאורך התהליך. זה צעד ראשון של שרת החינוך במלחמתה בבתי הספר הפרטיים, הצוברים תאוצה בשנים האחרונות.

 

בתי הספר יגדירו יעדים רב-שנתיים שיתייחסו לבית הספר כמוסד כולל, כמו גם לכל שכבת גיל וכיתה בנפרד. היעדים אמורים לגעת בנושאים כמו אקלים הלמידה בבית הספר, הישגיים לימודיים, צרכי התלמידים ותמיכת המורים.

 

כחלק מהתוכנית ימונו בבתי הספר מורים חונכים, שיהיו זמינים לתלמידים בכל עת במהלך שנת הלימודים. בבתי הספר ישובצו בנוסף מתנדבים שיסייעו לתלמידים כגון סטודנטים מתנדבים ומורים בגמלאות, שיעבדו באופן אישי עם תלמידים מתקשים ועם תלמידים מצטיינים.

 

בתי הספר יזכו גם בחיבור לרשת האינטרנט והאינטראנט (רשת פנימית), באופן שייאפשר תקשורת תמידית בין המורים להורים ולתלמידים. בנוסף, יוכל בית הספר להתגמש במערכת השעות כדי לאפשר חלון זמן בו יוכלו המורה ותלמידיו להיפגש באופן אישי.

 

משרד החינוך גם יאפשר לבתי הספר בתוכנית לשנות את ארגון הכיתה, ולפצל כיתות לקבוצות על-פי תחומי העניין של התלמידים ורמתם האקדמית. לרשות בתי הספר יעמדו גם משאבי זמן וכוח אדם שיוקצו ממשרד החינוך למען התלמידים. בין היתר, יתוגברו צוותי הייעוץ החינוכי והתמיכה הנפשית בבתי הספר ויוקצו תקציבים לצורך חיזוק ושיפור מערך ההוראה.

 

תמיר: אנחנו עוברים שינוי מבפנים 

התוכנית עצמה מתבססת על מודל של בתי ספר ציבוריים בארצות הברית, עם דגש על פרוייקט הנקרא "מרחב העוצמה", שמיושם בניו יורק. הבאת התוכנית לארץ היא פרי של שיתוף פעולה בין משרד החינוך, קרן סאקט"א רש"י וארגון הג'וינט. כאמור, כל בית ספר המשתתף בפרויקט יתוגמל כספית, ועלותו הכוללת מוערכת בסכום של כ-45 מיליון שקלים.

 

שרת החינוך, יולי תמיר, אמרה ל-ynet: "אנחנו נכנסים למהלך בו בתי הספר עוברים תהליך של שינוי מבפנים, ומורים ומנהלים יוצרים מציאות לעצמם. המנהלים מודרכים והופכים לרשת שבונה את סדר היום שלה, ומקימה מתוך זה תוכנית עבודה לבית הספר. אנחנו רק נספק להם כלים חינוכיים וכלכליים למימוש התוכנית.

 

"אנחנו מחקים למעשה את בתי הספר הניסויים והייחודיים. לדוגמה, בית ספר יכול לבחור שהייעוד שלו הוא ספרות ואומנות ולהתמקד בזה. הוא יקבע את המאפיין שלו, ויקבל כלים לעשות את זה. בית הספר לומד איך לעבוד נכון בכיתה עם התלמידים, והמורים מצידם מקבלים יכולת להוביל את בית הספר".

 

"הרעיון הוא למנוע בריחה פאסיבית", הוסיפה תמיר, "האויב הכי גדול של תהליך הוראה טוב הוא פאסיביות, כשכולם ראש קטן. ברגע שבית הספר כולו מתחיל לעבוד זה אחרת מבחינת אחריות ומנהיגות. זה מקרין על הכל. יש אווירה טובה וירידה באלימות כי לתלמידים ולמורים יש מחוייבות אחרת. אני מאמינה שהמפתח להצלחה חינוכית אמיתית וארוכת טווח מצוי בידי הצוות החינוכי והניהולי של כל בית ספר. התוכנית המוצעת תבטיח כי יהיו בידיהם כל הכלים הדרושים על מנת להוביל תהליך חינוכי איכותי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תמיר. "השינוי בידי הצוות החינוכי"
צילום: חיים צח
צילום: צפריר אביוב
בית הספר יוכלו לקבוע את אופי הלימודים
צילום: צפריר אביוב
מומלצים