שתף קטע נבחר

עין אלח'אניה: אין סיבה לקחת סיכון

מסע שמתחיל באזור קניון מלחה בירושלים ומסתיים 2 ק"מ משם, במעיין מופלא החשוד כי היה מעורב בהטבלת סריס אנונימי והטסת השליח פיליפוס לאשדוד

ב"מעשי השליחים" אשר בברית החדשה מצאנו כתוב: "‬וידבר מלאך ה' אל פיליפוס לאמור, קום לך הנגבה על הדרך היורדת מירושלים עזתה והיא חרבה. ויקם וילך והנה איש כושי והוא סריס ושליט לקנדאק מלכת כוש וממונה על כל גנזיה, אשר עלה לירושלים להשתחוות, ויהי בשובו והוא יושב על מרכבתו וקורא בספר ישעיהו הנביא...ויהי בעברם בדרך ויבואו אל מקום מים ויאמר הסריס: הנה מים, מה ימנעני מהיטבל? ויאמר פיליפוס אם מאמין אתה בכל לבבך, מותר לך, ויען ויאמר: אני מאמין כי ישוע המשיח, הוא בן האלוהים. ויצוו להעמיד את המרכבה וירדו שניהם אל תוך המים, פיליפוס והסריס ויטבל אותו.

 

ויהי כי עלו מן המים ויישא רוח ה' את פיליפוס ולא יסף הסריס לראותו כי הלך לדרכו שמח, ופיליפוס נמצא באשדוד ויעבור ויבשר בכל הערים עד בואו לקסרין" (שם, ח', כ ו-מ').‬

 

התובנות הנגזרות מן הסיפור הן: א' שהסריס השחור בוודאי קרא את ספר ישעיהו, כי הספר הזה נחשב למבשרו התנ"כי של ישו; ב' קנדאק מלכת כוש, אשר שלחה את סריסה החשוב למסע תרבותי בארץ הקודש, נכנסה בוודאי לתודעת העולם הנוצרי ברגל ימין ומעולם לא יצאה משם; ג' פיליפוס, יליד בית ציידה שליד הכנרת, גילה יכולות תעופה מרשימות על כנפי רוח ה' ונחת באשדוד. אחרי כן נראה שנושל מיכולותיו המופלאות ומשם נאלץ ללכת ברגל עד קיסרין; ד'. בסיפור הזה ברורה חשיבות ההטבלה וקבלת משיחיותו של ישו, אלא שהרבה פחות חשוב מכך כנראה הוא שמו של הכושי. נכון שהוא-הוא מושא הסיפור, אבל המלכה אדוניתו, השליח מטבילו ומושא הערצתו, נזכרים בשמם המפורש, ואילו הכושי מוצג בפני הקורא המאמין והמשתאה רק בתפקידו, בתיאור מוצאו האתני ובציון מומו המביך.

 

מה שאין לגביו כל תובנה הוא על איזה מעיין מדובר כאן. בהרי יהודה יש יותר מ-900 מעיינות הנובעים בשולי דרכים ומשעולים, ומירושלים לעזה אפשר ללכת דרך נחל רפאים או דרך הר חברון. איה אם כן המעיין, שגדול הוא דיו כדי להכיל שני אנשים מבוגרים, על אף שאחד מהם – לפי תוארו – היה חסר אברים כלשהם, שאולי היו מקשים על כניסתו למים אם היה עדיין מצויד בהם.

 

בכניסה הצפונית לחלחול נובע עין א-דרווה, שיש בסביבתו שרידים של כנסייה ביזנטית ומסורת נקוטה בפיהם של חלק מנוצרי ההר כי כאן נטבל הסריס ומכאן ריחף פיליפוס השליח לדרכו. גם במפת מידבא שבירדן, מן המאה ה-6 לספירה, מופיע המעיין ליד חלחול כזירת האירועים, אלא שלצד מסילת הברזל הגולשת מירושלים לשפלה, לא רחוק מן הכפר הפלסטיני בתיר ומול המושב אורה, נמצא עין אלח'אניה.

 

גם הוא נחשד - בעיניהם של נוצרי ההר כמובן, אלא שהם כנראה שייכים לארגון מקומי אחר - בכך שהוא המעיין המופלא של טבילת הסריס האנונימי ושדה התעופה של פיליפוס.

 

לו היו הדברים תלויים בי, הייתי מכריע מיד לטובת עין אלח'אניה, משום שהוא קרוב למקומות יישוב שאין בהם סכנה גדולה היום, שלא כעין א-דרווה, שנובע בלב הר חברון ושומר נפשו ירחק ממנו כמטווחי הטלת מטען או לפחות מטווחי קלצ'ניקוב.

 

לא זו בלבד, אלא שגם סביב המעיין הזה, לא רחוק מגן החיות התנ"כי של ירושלים, יש שרידי עבר מן התקופה הרומית והביזנטית. אלו הם שרידי כנסייה עתיקה, אבל גם שרידים של נימפיאון, שהוא מתקן יפה של מזרקות מים ובריכות משובבות עין אשר בימי קדם היה בשימוש עכו"ם ומקום לפולחן ולמשחקי מים, ואלה הוקדשו לנימפות הנאות והמפתות מן המיתולוגיה היוונית.

 

בגומחות העגולות בצידי קיר המזרקה הוצבו כנראה פסלים, ובריכת המעיין הנאה (אפשר לטבול, עדיף בקיץ) עדיין קיימת, אם כי ההשקיה החקלאית האחרונה שנעשתה ממנה הייתה בידי הכפריים הפלסטינים של הכפר ההרוס אלוולג'ה (מתחת למושב אורה),‬ לפני שהונסו במלחמת העצמאות.

 

במרחק זעום מן הבריכה מתרומם קיר הסלע הטבעי, שבניקבה החצובה בו כמערה נמצאת הנביעה הזכה של המים ההולכים בתעלה בנויה אל הבריכה. מעל הקיר צומחים כמה עצי אלה ארצישראלית רבי שנים, וגם הם לטעמי מוצלחים הרבה יותר מעצי הברוש והאורן מעל עין א־דרווה שבהר חברון.

 

מהכנרת לטורקיה

השליח פיליפוס נולד בבית ציידה, היא תל א-תלוויה שבבטיח'ה הצפונית, על גדות הכנרת. הוא מת בחודש מאי של שנה כלשהי במאה הראשונה לספירה. מכאן גם אפשר ללמוד שאם ישו הומת עוד בטרם מלאו למאה הזו שלושה עשורים, הרי שפיליפוס הפך לשליח בגיל נעורים ממש. היה זה בעקבות בקשתו בשעת הסעודה האחרונה, שישו אמר את אמירתו הנודעת "הרואה אותי ראה את האב (אלוהים)".‬ הוא גם הומת כנראה על שום אמונתו, אחרי שהטיף לנצרות ברחבי פריגיה. את מותו מצא בהייראפוליס, ששרידיה המופלאים פזורים באתר "פמוקלה" הנודע בדרום-מערב טורקיה. שם גם קבורה בתו. כמובן שהפך לקדוש ויומו הקדוש בכנסייה הרומית-קתולית הוא 11 במאי.

 

עוד מעשה טוב שעשה: פיליפוס היה אחראי על הצגתו של נתנאל לפני ישו. גם האיש הזה, שקיבל את השם ברתולומיאו, הפך לשליח ואחרי שכל 12 השליחים נפוצו באגן הים התיכון בתום צליבת מורם ורבם, הטיף לנצרות בליקיה ובארמניה. שם גם הפך למרטיר, כשעורו הופשט מעליו בעודו בחיים. אין פלא אפוא שבאמנות הנוצרית סמלו של ברתולומיאו האומלל הוא סכין קצבים‭.

 

איפה זה

עין אלח'אניה מצוין במפת הטיולים וסימון השבילים מבואות ירושלים והפרוזדור (מס' 9).‬ למקום אפשר להגיע בכל כלי רכב, בכביש היוצא מאזור קניון מלחה מערבה. לפני שמגיעים למעיין חולפים על פני עין יעל. המעיין קרוב מאוד לכביש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שרידי הנימפיאון. גם כנסיה עתיקה הייתה כאן
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים