שתף קטע נבחר

מחסור בדלק במלחמה איים לפגוע בתחבורה

דיון בוועדת הכלכלה מגלה כי לולא הפסקת האש היה נוצר מחסור בדלק למכוניות. סכנת המחסור החמור בשעת חירום ממושכת עדיין קיימת משום שאין למדינה הסדר קבוע שיבטיח יבוא דלק באמצעות מכליות ישראליות

מחסור בדלק איים לפגוע בצי הרכב של ישראל במלחמת לבנון לפני כחצי שנה אלמלא הפסקת האש, וסכנת המחסור החמור בשעת חירום ממושכת עדיין מרחפת בגלל שאין למדינה הסדר קבוע שיבטיח יבוא דלק גולמי או מזוקק באמצעות מכליות ישראליות או חכורות שמופעלות בידי צוותים ישראליים. תמונה זו הוצגה היום בוועדת הכלכלה בדיון מיוחד שיזם ח"כ אבשלום וילן (מרצ), בעקבות הפרטת בז"ן.

 

על המחסור שאיים על המדינה במלחמה האחרונה התריע שר התחבורה שאול מופז בראשית ינואר במכתב לשר האוצר אברהם הירשזון. במכתב, שציטט נציג איגוד קציני הים אבי לוי, נאמר כי "על פי כל הממצאים שנאספו מהגורמים השונים בענף הובלת תזקיקי הדלק, התמשכות המלחמה בימים בודדים היתה מביאה למצב שבו המשק הישראלי היה נקלע למחסור חמור בדלק להנעת כלי רכב".

 

נציג קציני הים ציין כי בימי המלחמה נמנעו אניות זרות מלפקוד את נמל חיפה שנמצא בטווח הקטיושות וחלקן אף סירבו להגיע לנמל אשדוד. הוא הוסיף כי במידה שהמתחם הימי באשקלון ייפגע מהקסאמים מרצועת עזה ונמל חיפה ייפגע מהקטיושות מלבנון, "ניקלע למצב שבו לא ניתן יהיה לקבל אספקת דלק למדינה".

 

התחזית הקודרת הביאה את הוועדה לדרוש מהממשלה בסיכום הדיון ליזום חקיקה שתחייב את כל יבואני הדלק ותזקיקיו לייבוא שיעור מסוים של הדלקים באמצעות מכליות ישראליות או במכליות שמופעלות בידי צוותים ישראליים.

 

עד לחקיקה המליצה הוועדה לממשלה לנצל את השינוי המבני במשק הדלק להבטיח את מימוש החלטתה מלפני 7 שנים להבטיח את האינטרסים החיוניים של המדינה בתחום אספקת הדלק בהעמדת תשתית של 2 מכליות ישראליות לייבוא דלקים בשעת חירום.  

 

תלות ב-14 מכליות זרות

לוועדה נמסר כי תשתית זו לא הוסדרה לעומת 3 אניות משא שפועלות במערך הובלת הפחם לתחנות הכוח של חברת החשמל. קציני הים ציינו כי כל יבוא הדלק לישראל תלוי היום ב-14 מכליות זרות.

 

כמו כן ציינו כי למרות החלטת הממשלה והתחייבויות של מנכ"ל בז"ן בוועדה לפני כ-4 שנים לפעול לשילוב מכליות ישראליות במערך הובלת הדלק - בז"ן לא התקשרה עם מוביל ישראלי.

 

יו"ר מנכ"ל בז"ן, אוהד מראני, הגיב בהתחייבות לפרסם בתוך חודשיים מכרז לחכירת מכלית ישראלית אחת למטרה זו לתקופה של 5-3 שנים ואם תהיה היענות חיובית הוא ירחיב את החכירה ל-2 המכליות הנדרשות בהחלטת הממשלה. מראני ציין כי יבוא הדלק הגולמי נעשה בחלקו על ידי ספקי הדלק שגם מייבאים בעצמם בנזין מזוקק. הוא אמר כי השימוש בחברות זרות נדרש בתנאי התחרות במשק הדלק.

 

בעקבות הודעת מראני קראה הוועדה לממשלה לחייב גם את המשקיע האסטרטגי בבית הזיקוק באשדוד (חברת הדלק פז) להשתמש במכליות ישראליות תוך ניצול הסובסידיה הממשלתית הקיימת להעסקת צוותים ישראליים. הוועדה דרשה מהממשלה לחייב גם את הרוכש העתידי של בתי הזיקוק בחיפה לחכור לטווח ארוך מכליות ישראליות בחוזים שיפחיתו את הסיכון לחברות המשתתפות במכרז.

 

איגוד קציני הים התריע בדיון כי בתהליך הפרטת בז"ן המדינה לא הבטיחה את האינטרסים החיוניים שלה בהובלה הימית בשעת חירום כפי שנהגה בהליך הפרטת צים שבו נדרשה החברה להחזיק בבעלותה בכל עת צי מינימלי של 11 אוניות ישראליות. האיגוד ציין כי במצב חירום קובע החוק שרב החובל והקצינים הישראליים כפופים למנהל הספנות ובפועל מגויסים לטובת מימוש האינטרסים הביטחוניים והאסטרטגים של המדינה.

 

הוועדה קבעה בסיכום כי יש להבטיח תשתית בסיסית של הובלת הדלק בשעת חירום בידי ענף הספנות הישראלי, כאשר שינוע הדלק באמצעות מכליות ישראליות יאפשר בנוסף חיסכון כלכלי בהקטנת מלאי החירום של הדלק והפחתת עלויות אחסון המלאי.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי אהרון
נמל חיפה בעת המלחמה
צילום: חגי אהרון
מומלצים