שתף קטע נבחר

מחקר: החינוך המיני בבתי הספר אינו ממצה

בסקר שנערך בקרב סטודנטים להוראה בסמינר הקיבוצים טענו 86 אחוזים כי לא קיבלו חינוך מיני מקיף וממצה בבית הספר. סקסולוגית: "הילדים היום רוצים ללמוד הכול - על יחסי מין, על גלולות, על סכנות ועל הנאות אבל המורים לא מסוגלים לענות על כך". מנהלת היחידות למיניות במשרד החינוך: "אנו מתמקדים בתפיסות לגבי זהות מינית ובהתפתחות המינית ממקום יותר רגשי"

מי מהתלמידים מוכן להסביר למורה מהו חינוך מיני? מחקר חדש שנערך במכללת סמינר הקיבוצים מעלה כי רבים מהמורים לעתיד לא ממש מצויים ברזי החינוך המיני בגלל חסך בלימוד הנושא בצעירותם ובשל חרדה מהנושא ודילמות חינוכיות ומוסריות.

 

על פי המחקר, שנערך בקרב 264 סטודנטים - בהם 227 נשים ו-37 גברים בגילאים 21-27, חלקם מורים בפועל - מתברר כי כ-68 אחוזים מהם לא נחשפו בהיותם תלמידי בית ספר לנושא החינוך המיני בצורה מקיפה וממצה. ככל שלסטודנט זיקה גבוהה יותר לדת וככל שגילו בוגר יותר, כך הוא נחשף בצורה פחות טובה לנושא.

 

כל הנשאלים במחקר אמרו כי מעולם לא פנו בילדותם לצוות בית הספר בבעיות הקשורות למיניות. 25 אחוזים מהם אף לא פנו לשום גורם אחר להתייעצות בנושאים אלו. הידע בנושאים הקשורים לפיזיולוגיה ואנטומיה של אברי הרבייה, מחלות המועברות במגע מיני, אמצעי מניעה, הפלות, נטיה מינית ואלימות מינית לוקה גם הוא בחסר.

 

סקסולוגית חברתית: "יש לנו נטייה לא לדבר על מין"

עורכת המחקר, ד"ר אילנה ברוש, מרצה לסוציולוגיה ומחנכת למיניות במכללת סמינר הקיבוצים, סבורה כי החינוך המיני מוכרח להיות חלק ממסלול ההוראה: "המורים כיום לא ממש מתמצאים בתחום, כי הם לא זוכים להכשרה מספקת. יש בורות בנושא גם של התלמידים וחוסר ידע מופגן של המורים".

 

"ממצאי המחקר כלל לא מפתיעים", אומרת שלי פסטרנק כץ, סקסולוגית חברתית. "יש לנו נטייה לא לדבר על מין. החינוך המיני הממוצע בבתי הספר מסתכם בשיעור יבש, בו מסבירים לבנות על הווסת ובאיזה תחבושות מומלץ להשתמש, בעוד שאת הבנים לוקחים לשחק כדורגל בחוץ".

 

לדבריה, רוב המורים אינם מצויים נושא המיניות, בניגוד לתלמידיהם. "אם הם לא למדו את זה בבית ספר ואם אבא ואמא לא לקחו אותם ל'שיחה מעיקה' בילדותם, הם לא יודעים. הנוער של היום, לעומת זאת, חשוף הרבה יותר, בעיקר בזכות האינטרנט לנושא המיניות, לרוב בפורומים אבל גם באתרי סקס".

 

"המורים צריכים לדעת מהי נקודת הג'י"

פסטרנק כץ מוסיפה כי יש גם מורים יותר בקיאים. "יש גם מורים בראש טוב, שמוציאים מלפפון ומסבירים איך מלבישים קונדום, אבל רובם לא כאלה. המחנכים שומרים על 'דיסטנס' עם התלמידים, שלא מאפשר פתיחות בכיתה. הילדים היום רוצים ללמוד הכול - על יחסי מין, על גלולות, על סכנות ועל הנאות אבל אותם מורים לא מסוגלים לענות על רצונותיהם".

 

"המורים צריכים לעבור הכשרה בנושא החינוך המיני ללא צנזורה. לא רק על המחלות המסוכנות ולא רק ביולוגיה ואנטומיה, כי אם גם על ההנאה", סבורה הסקסולוגית. "על האזורים שגורמים גירוי לאישה ולגבר. לדוגמא, המורים צריכים ללמוד מה זה נקודת הג'י. גם אם המורים עדיין יתביישו לדבר על זה עם הכיתה, לפחות הם יידעו זאת בעצמם וזה יעשה להם רק טוב.

 

לדעת פסטרנק כץ, המורים של היום מוכרחים להכיר את עולם הסקס באינטרנט. "היום צריכים ללמוד מה קורה באתרי הפורנו באינטרנט כדי לדבר על זה עם התלמידים. התלמידים רואים באתרים האלה גברים עם איברי ענק, נשים בתנוחות לא אפשריות. הם צריכים להסביר לתלמידים שסרט כחול לא משקף את המציאות".

 

טלי טרגר, מנהלת היחידה למיניות, זוגיות ומשפחה בשירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך, טוענת כי החינוך המיני עובר תהליך רענון: "בעבר התמקד החינוך במבנים הביולוגיים, אמצעי מניעה ומחלות, היום מתמקד החינוך בדיבור רלוונטי עם הנוער בתחום זוגיות, בבחירות של בני ובנות הזוג, בתפיסות לגבי זהות מינית ובהתפתחות המינית ממקום יותר רגשי".

 

לדבריה, יש לדבר אל התלמידים בגובה העיניים, באופן רלוונטי יותר עבורם: "לא הייתי ממליצה לומר לתלמידים 'בואו נדבר על זיונים', אבל אם ילד אומר את זה, לא אשתיק אותו, אלא אדבר על זה, ועל הבחירה שעשה במונח הזה במקום במונח מעודן יותר".


פורסם לראשונה 15/01/2007 23:40

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נח ברוש
ד"ר אילנה ברוש, עורכת המחקר
צילום: נח ברוש
שלי פסטרנק-כץ. בואו נדבר על זה
מומלצים