שתף קטע נבחר

היוצרים: המלצות ועדת כשר הן לעג לרש ופרס לעבריין

איגודי התסריטאים והבימאים במכתב לחברי מועצת הרשות השנייה: הפרסום הסמוי, אותו מכשירה הוועדה בראשות אסא כשר, מנוגד לחוק ולא יעמוד במבחן בג"צ. לטענתם, פרסום סמוי ייצור סטנדרט של עשייה מיופייפת ולא ביקורתית מטעם גופים מסחריים

איגודי התסריטאים והבמאים פנו לחברי הנהלת מועצת הרשות השנייה בבקשה לבחון שוב את המלצות ועדת האתיקה בראשות פרופ' אסא כשר, בנושא התוכן השיווקי, לקראת הדיון שצפויה המועצה לקיים בנושא זה בימים הקרובים.

 

"כיושבי הראש של איגודי יוצרי הקולנוע והטלוויזיה– במאים ותסריטאים, המייצגים את רוב רובם של יוצרי הטלוויזיה בישראל, הרשנו לעצמנו לפנות אליך באופן אישי היות ולהבנתנו מדובר במהלך שהוא קריטי ליצירה הטלוויזיונית ולתרבות הישראלית בכלל", כותבים דורון צברי, יו"ר איגוד הבמאים, וליאורה קמינצקי, יו"ר איגוד התסריטאים, לחברי המועצה.

 

"ראשית", מציינים היוצרים, "מצאנו פגם אתי ומשפטי בחוסר היכולת של דו"ח הוועדה לקרוא לילד בשמו. שום תעלול סמנטי לא יכשיר פרסום סמוי גרידא להיקרא תוכן שיווקי. הוועדה עצמה, באופן אבסורדי, הגדירה תוכן שיווקי כתוכן פרסומי ה'משולב באופן טבעי בתוכנית'. האופן ה'טבעי' הזה הוא ההגדרה הטובה ביותר לפרסום סמוי, המסווה את עצמו במהלך שידור תכנית כאילו היה חלק מהתוכנית. שום הודעה מוקדמת לא תהפוך את הסמוי לגלוי – לא כתובית בתחילת השידור (מה גם שרבים מזפזפים ויחמיצו אותה) ולא לוגו קטן שישודר פעמים מספר במהלך התוכנית. עצם הצורך בהודעה מראש המיידעת את הצופה שמסתתר בתכנית תוכן שיווקי, לא הופכת את התוכן הזה לגלוי, אלא אדרבא – מוכיחה שהוא מוסווה היטב.

 

"הוועדה מתעלמת מהטכניקות הפרסומיות החדשות והמשוכללות (מיתוג, שימוש בצבעים), שכל מטרתן היא להסוות את הפרסום ולהפכו ללא מודע עבור הצופה. צופה טלוויזיה שהוא פאסיבי ביסודו, לא אמור להפוך לבלש תכנים וגם לא יהפוך לכזה".

 

"סטנדרט חדש ישתלט על המרקע"

עוד טוענים היוצרים, כי הפרסום הסמוי, אותו מכשירה הוועדה, לדבריהם, מנוגד לחוק. "חוות דעת מנומקת של המשנה ליועץ המשפטי, דידי לחמן מסר, הועברה לוועדה ובה מסר חד לפיו חקיקה היא הדרך היחידה למי שמעוניין בשינוי מדיניות", מציינים צברי וקמינצקי. "השינוי הסמנטי באמצעותו הכשירה לכאורה הוועדה את התופעה הלא חוקית הזו לא יעמוד במבחן החוק ומבחן בג"צ, או במבחן הציבור, ויציג הליך מאוד לא תקין שהמועצה עלולה לחטוא בו".

 

היוצרים טוענים, כי יישום מסקנות ועדת כשר יפגע ביצירה, וההסכם בין היוצרים למפרסמים, עליו מדברת הוועדה יעודד את היווצר ה"יס מן". בהתייחס לתוכן השיווקי שממליצה הוועדה בסדרות עלילתיות, טוענים היוצרים כי הוא ייצור אפקט הפוך,  והפקת תוכניות עילית בהן אסור הפרסום הסמוי תהפוך עבור הזכיין לפחות משתלמת ביחס לסדרות טלנובלה ובידור.

 

"סטנדרט חדש ישתלט על המרקע. סטנדרט של עשייה מיופייפת ולא ביקורתית מטעם גופים מסחריים, עם דוגמנים במקום שחקנים, עם מסרי צריכה במקום יצירה", כותבים היוצרים. "גם בתחום תוכניות הילדים והנוער התרחש ליקוי מאורות בוועדה. לעג לרש הן המלצות שנועדו להגן לכאורה על בני נוער. כל בר דעת יודע שטלנובלות בישראל, בהן הותר פרסום סמוי, הן לחם חוק של בני הנוער, יותר מבכל מדינה אחרת בעולם".

 

לבסוף טוענים היוצרים, כי הטענה שממילא קיים פרסום סמוי כבר כיום בטלוויזיה היא "הוספת חטא על פשע ובגדר מתן פרס לעבריין". לדבריהם, אם כיום, כשהאיסור הוא מוחלט, קיימים עבריינים, הרי כשיהפוך הפרסום הסמוי לחוקי ייפרצו כל הסכרים ולא תהיה כל אפשרות אכיפה בתחום. "אם כיום יש מפיקים שמקוששים חסויות של פרסום סמוי (בניגוד לחוק) הרי כשיותר הפרסום הסמוי יקוששו המפרסמים את המפיקים והיוצרים. הם שיהיו לבעלי הבית האמיתיים של המרקע וכל תוכן יעבור את המסננת שלהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צברי. ליקוי מאורות בוועדה
מומלצים